@Dubbel

Jag öppnade golvet ovanför och konstaterade balkar parallellt med väggen. Detta i kombination med att det inte fanns någon vägg under väggen (i källaren alltså) och att råsponten i taken uppenbarligen var ditsatt innan väggen restes, gjorde att jag med andan i halsen vågade provsåga lite. Varken taket eller något annat rörde sig en millimeter så nu är hela väggen borta. Har provhoppat på ovanvåningen och det känns tämligen stumt.

Men, som någon sa så bidrog förstås denna rejäla vägg till styvheten i någon mån. I mitt hus vill jag tro att den funktionen inte var nödvändig men i ett annat hus kanske det är annorlunda.
 
Är området inte speciellt vindutsatt så kommer du inte att märka så mycket.

Jag tog bort en närmast identisk vägg i mitt hus från 1946, med plankstomme. För att flytta den 80cm.
Märkte att vid väldigt kraftig vind som det är några gånger per år så knakade det i huset.

När nu nya väggen är på plats knakar det inte i huset vid kraftig blåst/storm.
 
Okej, tack för svar!

Min vägg ligger precis som er i 90° vinkel mot nock. Det finns ingen motsvarande vägg i källaren, men det finns en på våningen ovanför. Trähus byggt på 30-talet.

@Huddingebo är det med andra ord omöjligt att ta bort en uppstyvande vägg menar du?

EDIT: Skrev det här samtidigt som huddingebo verkar det som. Särskilt vindutsatt borde det inte vara, framförallt inte i den riktningen
 
Redigerat:
BirgitS
Dubbel Dubbel skrev:
Okej, tack för svar!

Min vägg ligger precis som er i 90° vinkel mot nock. Det finns ingen motsvarande vägg i källaren, men det finns en på våningen ovanför. Trähus byggt på 30-talet.

@Huddingebo är det med andra ord omöjligt att ta bort en uppstyvande vägg menar du?

EDIT: Skrev det här samtidigt som huddingebo verkar det som. Särskilt vindutsatt borde det inte vara, framförallt inte i den riktningen
Läs gärna inlägg 2 igen. Justus som skrev det är nog det närmaste till expert gällande bärande väggar som du kan räkna med svarar i forumet.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.