Var sitter överfyllnadsskyddet i rubricerad maskin? Hur återställer jag det?
 
A
Det återställs när du fixat orsaken helt automatiskt
 
Det återställs inte automatiskt i Cylindas maskiner.
 
A
Jo då de gör de visst så fort orsaken är åtgärdad
 
Jag har åtgärdat felet. Enligt instruktionsboken skall service kontaktas för återställning av överfyllnadsskydd. Tänkte återställa det själv bara någon kan svara på var det sitter och hur jag återställer det.
 
A
då har du tömt ur vattnet på bottenplattan?
utan att vicka maskinen?
eller dra den fram och åter?
annars är det kortis i mikrobrytaren på flottören
 
Startade precis vår diskmaskin som ganska snart började larma, felkod F10, dvs. överfyllnad. Det är en Cylinda DM820.

Det gick inte stänga av den på manöverknapparna och pumpen fortsatte att snurra ävern om jag öppnade luckan och slog av strömbrytaren. Enda sättet att få stopp på den var att slå från dvärgbrytaren i centralen.

Det var inte als mycket vatten i den, i princip inget als. Jag har efterråt också tömt allt i "avloppsbrunnen" och kontrollerat att pumpen går fritt, så något måste ha triggat överfyllnadsskyddet.

Vad göra? Går det att "torka" överfyllnadsskyddet? Hittar lite sprängskisser på cylindas hemsida (Toppen !) där ser man att det finns en micrabrytare och flotör typ under "avloppsbrunnen"

Förslag på åtgärd???
 
A
Öppna maskinens socklar fram och bak
Torka ur vattnet
Kör maskinen och se var vattnet kommer ifrån
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
Det brukar vara svårt att få ur den sista skvätten vatten vid flottören. Jag rullade ihop husållspapper som sög ut vattnet och lät det droppa ner i en skål framför diskmaskinen. Då fungerade maskinen igen och man kan med en ficklampa undersöka varifrån det läcker. Det var vid en liten slang i mitt fall. Jag tog reparationen på hemförsäkringen så byttes även spolarmsväxlaren. Ett obekvämt jobb även för reparatören eftersom han fick ligga på golvet.
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det brukar vara svårt att få ur den sista skvätten vatten vid flottören. Jag rullade ihop husållspapper som sög ut vattnet och lät det droppa ner i en skål framför diskmaskinen. Då fungerade maskinen igen och man kan med en ficklampa undersöka varifrån det läcker. Det var vid en liten slang i mitt fall. Jag tog reparationen på hemförsäkringen så byttes även spolarmsväxlaren. Ett obekvämt jobb även för reparatören eftersom han fick ligga på golvet.
man behöver inte ta bort sista skvätten, det viktiga är att man inte skvalpar runt vattnet så att det kommer in i mikrobrytaren. Att byta spolarmsväxlare är en skitbaggis enda gången man ligger på golvet är att kolla om det är tätt och då är ju risken överhängande att man somnar...
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Problemet med överfyllnadsskyddet är löst, det gick att komma åt från fronten och det visade sig att allt vra tort, men det hade läck tidigare då det fanns ganska mycket "avlagringar" på plåten i nederkant på maskinen. Hur som, flotören som består av en rektangulär frigolitskiva hade fastnat i det övre läget utlöste då larmet.

Nu har jag kört maskinen ett par gånger och det visar sig att det kryper fram lite vatten, (väldigt lite) under drift precis under flotören och det är omöjligt att se vart det kan komma ifrån.

Finns det några tips på vad det skulle kunna vara som läcker?
 
A
Jag tror du hittar läckan om du öppnar socklen på baksidan
 
  • Gilla
Raspa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.