Ville ha fler Magnolier men hittade inga intressanta plantor i Västerås.
Besökte en botanisk trädgård i grannkommunen och köpte 6 Magnolier under sensommaren..
Några veckor efter att jag planterade växterna märkte jag att jag fått skador på bladen på alla plantor. Efter ytterligare någon dag var flera blad borta och alla kvarvarande blad hade stora skador. Såg inga skadedjur på plantorna men när jag gick ut i trädgården med ficklampan hittade jag ca 10 cm långa och tjocka sniglar högst upp på alla mina nya plantor.
Köpte flera paket med snigelfritt och strödde ut i hela trädgården. Efter några veckor kunde jag inte hitta några sniglar och inte heller i ölfällorna fanns det några döda sniglar. I ölfällorna har jag under flera år inte haft några besök av sniglar.
Funderar på om man köper växter från en plantskola borde man då inte kunna räkna med att plantorna är behandlade mot skadeinsekter och mördarsniglar. Eller ska man alltid räkna med att det kan finnas skadeinsekter och låta växterna genomgå en karantärstid och i så fall under hur många veckor.
Köpte växterna i början av augusti och under resten av sommaren kom det inte några nya blad. Funderar på om plantorna kommer att ta sig eftersom det inte var så mycket kvar av de fåtal bladen, eller ska jag gräva upp plantorna och plantera nya.
Någon som har förslag på företag som säljer Magnolier på postorder?
Vill ha lite japansk stuk över trädgården. Någon som har förslag på postorderföretag som säljer passande låga plantor
 
Tyvärr så kan man inte räkna med att plantor är fria från skadedjur när man tar in dem i trädgården. Jag chansar oftast lite men kollar efter sniglar och snigelägg innan jag sätter ut dem.

Du kan kolla zeta.se och wexthuset.se och se om de har något som passar din trädgård. Har alltid varit nöjd med växter från dem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S
De stora trädgårdsställens brukar ha ett års garanti på sina perenna växter. Kanske du ska kolla om så är i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.