De har nog kostat 4000-8000. Den Bosch vi har nu gick på 8000 och har 5 års garanti och den verkar faktiskt hålla. Som nyblivna husägare hade vi inte råd att köpa superdyra maskiner. Men jag hade ju inte förväntat mig att de skulle brinna upp strax efter att garantitiden gick ut. De två första brann bokstavligen upp. I den ena tog det fyr i motorn till trumman och i nästa gick lagret till trumman vilket gjorde att den gned mot gummibälgen med överhettning och kraftig rökutveckling som följd. Tur att man var hemma vid bägge tillfällena och kunde baxa ut dem ur huset.

Vi kör i snitt 4 tvättar per vecka.
 
K
Vi köpte ett begagnat kök inkl. vitvaror och satte in i vårt hus när vi byggde det för fem år sedan. 3500 kr fick vi betala, men då fick vi låna deras släpvagn för att köra hem grejerna. Det mesta var väl från sent nittiotal då de visste hur man skulle bygga grejerna och nu fem år senare så är det bara en platta på spisen som har lagt av.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
K
-RB- -RB- skrev:
De två första brann bokstavligen upp. I den ena tog det fyr i motorn till trumman och i nästa gick lagret till trumman vilket gjorde att den gned mot gummibälgen med överhettning och kraftig rökutveckling som följd. Tur att man var hemma vid bägge tillfällena och kunde baxa ut dem ur huset..
Det visar vikten på brandvarnare i tvättstugan och att man ska vara hemma när det tvättas. Vi köpte en nästan ny tvättmaskin av märket Husqvarna som tydligen varit dyr för den första ägaren och den fungerar än, men är väl det första som kommer att behöva bytas ut.
Vi tvättar nog också fyra gånger i veckan...
 
K Kallebo skrev:
Det visar vikten på brandvarnare i tvättstugan och att man ska vara hemma när det tvättas. Vi köpte en nästan ny tvättmaskin av märket Husqvarna som tydligen varit dyr för den första ägaren och den fungerar än, men är väl det första som kommer att behöva bytas ut.
Vi tvättar nog också fyra gånger i veckan...
Ja, vi kör varken tvätt eller diskmaskin utan att vi är hemma och allra helst också vakna. Diskmaskinen kan man få för sig att sätta igång innan man går och lägger sig men aldrig tvättmaskinen.
 
Tomture61
electroluxaren skrev:
7-år gamla så gick de redan på övertid
Har Siemens vitvaror , lika gamla som huset ( Dec 2008 )
Inte en reparation .
Trodde jag hade ett fel på kylskåpet ( för varmt ) så köpte ett nytt .
Visade sig att gamla kylskåpet var för belamrat med matvaror :D används fortfarande .
 
  • Gilla
Fredrik30
  • Laddar…
Jag förväntar mig ca 10 år, resten är bonus.
Tvättmaskinen LG är nu 10 år och används ca 10 ggr per vecka.
Diskmaskinen Siemens används 5 ggr per vecka och snart 10 år.

Tvättmaskinen har börjat vibrera vid centrifugering, och diskmaskinen diskar ibland dåligt men har löst sig hittills med rengöring.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Byggde -93.
Min diskmaskin svimmade -20 Simens
Min tvättmaskin är inne på den tredje.
Kylen är inne på den fjärde, men då har de 3 senaste varit beggade.
Ugnen still going gtrong. Simens
Spishällen Husqvarna still going strong.

Hoppas alla maskiner håller tills jag ska renovera/bygga nytt kök om 7 år.....

/W
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Köpte bosch-siemens tvätt+kondenstork 2003. Dessa maskiner kör ännu. Skaffat en likadan tvätt så de blir klara samtidigt. Tror inte ens jag bytt kol, men minns en kabelsko glappat så värmen försvann på tvättmaskien. Kondenstorken har jag fått rensa rejält en gång med nerplockning som följd. Snabba är de med. De har lagom milökrav så man inte behöver vänta i timmar på en tvätt.
 
K Knorren skrev:
Hoppsan! En del har otur med sina prylar men att allt nytt är skit är en klar överdrift. Jag förmodar att du läst bruksanvisningen men om du inte gjort det så kanske det finns möjlighet att ändra torrhetsnivån enligt bilden. Hittar du något i din bruks?
jo, jag trodde den inställningen skulle vara min räddning, men den gör bara viss liten skillnad...
 
K
I vårt förra hus hade vi en Bosch frys insatt av tidigare ägare typ 2008. Den hade en fläkt som gick sönder och fick frysen att larma vid avfrostning. Den byttes på garanti efter ett år, sen gick den sönder igen två år senare. Då hade garantin gått ut och fläkt med besök av tekniker gick på 3200 kr....
 
  • Wow
Tomture61
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Känner igen det där. Bytte nyligen en diskmaskin som var 1 år och tre månader, 1 års garanti. Den skulle kosta 200 mindre än inköpspris att laga.

När vi bytt den så rev jag ner den gamla för att jag ville ha pump och lite andra delar från den, och konstruktionen var verkligen "billigt till varje pris". Allting var "enklast möjliga" och allting var byggt så att det var näst intill omöjligt att serva.

Märket var, om jag minns rätt, Cylinda, och nej, det gick inte att få loss pumpen, för den, tillsammans med några ventiler, var alla en del av bottenplattan, gjuten i en plastdel.
man har 3 års reklamationsrätt enl lag
 
K
T tergo skrev:
man har 3 års reklamationsrätt enl lag
Den hade precis gått ut. Jag tyckte att de kunde ta det på goodwill, det tyckte inte de.
 
Tror många glömmer att ta hand om sina maskiner med hur ofta avkalkar ni? Hur ofta tvättar ni filter eller fyller på salt
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
A
maskinernas hållbarhet följer normalfördelningskurvan

bestämmer man sig vilken studie man vill göra tex samsung tvätt från 2012
kommer man finna att en maskin håller 20 år och en maskin är DOA.
där efter fylls det på från båda hållen med 2st som håller 19 år och 2st som håller två dagar osv.
tills man upptäcker att 10.000st håller 4 år.

summa summarum en del har tur och en del har otur men de flesta kan räkna med en hållbarhet på 4-5år.

detta är ett exempel

bara tillverkarna vet svaret
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du menar att vi handtvättade mer för 20 år sen? Eller att vi lät
Våra barn gå i skitiga kläder lite längre? Nä knappast någon skillnad där. Saker är sämre idag än för 20 år sedan.
Ja och ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.