Tomtom79 Tomtom79 skrev:
jag kör med en av webers stålborstar till vardags. Drar igång grillen, låter den bli varm, gnuggar bort det värsta och grillar sen.

Ska jag grilla något som kräver rent galler, så det inte tar smak av tidigare så bränner jag av grillen. Kör på alla brännare för fullt i typ 5 minuter så bottnar termometern bra, det brinner utav bara helvete under locket och ryker fint men efter det är gallret helt rent. Är väl en lite pyrolys.

Man ska dock se till så man inte står under takskägget eller nära något annat brännbart, det är ju ett och annat tak som brunnit upp när flammorna slickat och det torra dammet under pannorna säger VOFF...
Jag har med stor framgång använt en sprayflaska med vatten och flytande Galltvål. En stålspackel och rf stålborste tar först det hårt inbrända smutsen En vanlig diskborste, lite av vätskan och torkpapper så hålls grillen och galler skinande rent.
Peter
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
P PeterRask2 skrev:
Jag har med stor framgång använt en sprayflaska med vatten och flytande Galltvål. En stålspackel och rf stålborste tar först det hårt inbrända smutsen En vanlig diskborste, lite av vätskan och torkpapper så hålls grillen och galler skinande rent.
Peter
@PeterRask
Men, skall Du inte grilla på gallret? Hur får man bort galltvålsmak??
Sprang på liknande lösning vid laxfiske i Norge.
De lammkotletterna gav jag till Räven. Fy 17 för tvål i mun.
Men fungerar kanske med korv eller hamburgare och dränka allt i grillglaze/olja.
 
Ja det är ju klart att allt rengöringsmedel måste bort före grillningen oavsett det är medel med grilltillverkarnas namn eller Galltvål. Det viktiga är att gallret är rent före grillning. Matolja ger också bränd smak så använd rapsolja. Gamla inbrända rester kan mögla och kan ge större värre besvär en eventuell dålig smak. Så jag får väl hålla mig till korv i sommar (grillkorv)
Mvh Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.