Ska bygga en större balkong. Den kommer vara byggd i impregnerat för att få bra rötskydd. Jag har dock sett många balkonger som är vitmålade, hur har de kunnat göra detta då min erfarenhet av att måla impregnerat är att de flagnar kort inpå?
Kan man pensla på något för att "spärra" olja från att tränga ur virket och sen måla den i fasadfärg?
 
Det går bra att måla tryckimpregnerat om du väntar ett år tills virket har torkat ut helt.
 
Enda sättet?
 
Om balkongen inte står nära mark skippa impregnerat virke, det är först och främst tänkt till marknära byggen pga mycket markfukt/snö/regn. Grundolja, grundfärg och två lager täckfärg kommer ge minst lika bra skydd.
 
Hej. Du kan måla när träet är torrt. Torkar fort när det är uppsatt om solen står på. Fuktmätning rekomenderas. Tryckimpregnerat innehåller ingen olja. Använd grundfärg först. Mvh
 
Ok thx
 
Det finns två val för mig vad gäller stolparna som ska hålle uppe balkongen:
- 90x90mm limträbalk, inte impregnerad.
- 95x95mm impregnerad stolpe.

Fördel med limträ är att jag kan måla direkt men vad gäller hållbarhet? Andra för och nackdelar?
 
R Rolle85 skrev:
Det finns två val för mig vad gäller stolparna som ska hålle uppe balkongen:
- 90x90mm limträbalk, inte impregnerad.
- 95x95mm impregnerad stolpe.

Fördel med limträ är att jag kan måla direkt men vad gäller hållbarhet? Andra för och nackdelar?
Tryckimpregnerad limträstolpe är snyggare än stolpe. Finns 90x90 och 115x115 på bl.a. Bauhaus. Den har betydligt bättre och uttorkat virke än vanligt tryckimpregnerat och går att måla på hyfsat omgående. Lösningsmedelsbaserad grundfärg rekommenderas
 
Ok men jag ska måla stolpen vit
 
R Rolle85 skrev:
Ok men jag ska måla stolpen vit
Det förstod jag. Den tryckta pelaren är betyder bättre material att måla. Har dem själv vitmålade. Det blir precis lika bra som vanligt limträ, plus att de är impregnerade. Och sprickfria. Och raka.
 
Ok kanon thx!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.