Hej,
Min Sambo och jag ska bygga ett hus som är vinklat 45grader, 1.5plan med inredd vind, huset kommer också ha förhöjt väggliv. Jag undrar lite vilken takstol som skulle rekomenderas till detta. Har försökt leta efter exempel på hur detta gjorts tidigare men inte hittat något jättebra.
På bilderna nedan så kan kan man se vinkeln och hjärtväggen i bottenplanet. kommer vilja ha maximal takhöjd inne så har funderat på A-takstolar, med är det lurigt, särskilt med tanke på husets vinkel.

Vi kommer kontakta en konstruktör när vi får mer utförliga ritningar från arkitekten(Cad-bilderna har jag gjort baserat på hennes skisser) men tänkte att det skulle vara kul att höra lite tankar härifrån.

Ha det fint!
 
  • CAD-modell av ett 1.5-plans hus med vinklat tak och inredd vind samt förhöjt väggliv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-CAD-ritning av ett vinklat 1,5-plans hus med inredd vind och markerad hjärtvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir väl någon typ av limträ under nock och hjärtvägg i mitten? Om det nu ska vara öppet till nock? Konstig vridning/vinkel, vad är anledningen till det?
 
Hej,
Ja det är en märklig vinkel, vår byggrätt är väldigt begränsad av prickmark, och där huskroppen viker av är det en bergformation som vi inte vill spränga bort. Därav vinkeln, sen blir det ett goare läge mot väderstrecken på det sättet. Hade tänkt a-stolar med synlig hanbjälke, men nockbalk kanske är ett alternativ iof.
 
Det ser ut som om hjärtväggen inte ligger under nock, då blir det inte så bra med nockbalk. Det samma gäller A-takstolar, med den storleken som krävs behöver dessa kompletteras med nockbalk. Ramverkstakstolar med förhöjt väggliv skulle nog fungera beroende på hur högt vägglivet ska vara. I innerhörnet lägger man en takstol diagonal till ytterhörnet. I mellanrummet som blir mellan takstolarna kring ytterhörnet kompletterar man med en takstol som man kapat ena benet på och som ist hängs in i den diagonala.
 
ok!
tror jag förstår, gjorde en snabb modell på vägg o takstol, menar du såhär? har inte hunnit rita hörnet ännu:)
3D-modell av husfasad med markerad vägg och takstol i gult, ej komplett i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, dock så behövs några reglar till ute vid fasad.
Ritning av en husfasad med markerade gula reglar och röda markeringar där ytterligare reglar behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjorde något liknande på ett jobb. Vi använde limträbalk i nock tyvärr måste det vara en stolpe i vinkel. Takstolar blir nog svårt måste till någon form av valmtakstolar i vinkeln.
 
Ok!
Tack för bra svar, ska kolla om det går att få in limträ, blir lite lurigt:)
 
Möjligen kan ni ha någon nytta av min motsvarande konstruktion i 90 grader. Takstolarna består av dubbla 45x220 och saknar underram och tvärslå uppe i nocken. Huset har två delar – en del är öppen hela vägen upp och den andra har loft med förhöjt väggliv om ca 200 mm. I högdelen håller två limträn tvärs över ihop huskroppen och i loftdelen fyller mellanbjälklaget motsvarande funktion. I loftet, där det är förhöjt väggliv är takstolarna hopdragna med vägg och mellanbjälklag med ett antal gängstänger genom vinkelbeslag. Huskroppen hålls ihop med kryss av bandjärn. I er vinkel skulle jag fråga konstruktören om det går att dubblera eller trippla sista takstolen på ena sidan i vinkeln och bara ansluta de mötande takstolarna på den förstärkta stolen. Jag gjorde motsvarande möten där huskropparna möter varandra (fast i 90 grader då). Jag beställde takstolarna från Derome och de ritade upp konstruktionen efter att jag hade övertygat dem om att det faktiskt var möjligt att göra sådana takstolar (de har själva konstruerat sådana för ett typhus). Bifogar en bild som kanske förklarar bättre!

3D-modell av en tvådelad byggnad med komplexa takstolskonstruktioner och tydliga vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.