Uterum med sadeltak (13 grader) ansluter mot befintlig husvägg enligt bilden.
Behöver man foga igen springan mellan råsponten och panelen, isåfall med vad, eller spelar det ingen roll när papp och ståndskiva kommer på plats?

Hur ska man montera underplåt/ståndskiva mot husväggen i detta fall? Ska man få in plåt under panelen och hur fasen gör man det, som det ser ut på bilden?

Tanken är planplåt på taket sen, och det lutar mot att lägga Plannja Trends klickpåt eftersom plåtslagarna här verkar väldigt fullbokade, och priset jag fick från en på 1000kr + moms gjorde mig lite snål även om det vore bekvämt kanske att leja bort...

Hursomhelst, om någon som kan och vet kan svara hur man lägger plåtanslutningen mot panelen vore jag innerligt tacksam.
 
  • Sadeltak i byggfas ansluter mot röd husvägg med synlig springa och tillfällig takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på springan mellan rödmålad panel och råspont vid anslutning av uterumstaket mot husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provar igen, är det någon som vet hur jag ska sätta plåtar för att få till den här takanslutningen?

Jag är osäker men tror att man ska ha en plåt under pappen som går in under panelen, sedan ska en plåt skruvas på panelen och ligga över kommande tak (plant plåttak).
 
S
Jag är bara glad amatör men plåt som går in under panelen är väl det som är det rätta :)

Sen kan man säkert få det tätt ändå
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Tack för svar Svante!

Hur fasen trär man in plåt under panelen? Bara använda multisågen och bända ut och vika in plåten?

Ska nederdelen av plåten sen läggas under pappen, och sen spikar man tillbaka panelen och lägger en plåt även utanpå panelen som ligger ovanpå pappen?
Som ni ser, jag behöver goda råd och tillrättavisningar :)
 
Hur gick det här? Har samma funderingar :)
 
På riktigt ska du lossa panel och montera underplåt mot väggreglar och sedan "ytplåt" under panel, helst under läkt.
Vad många gör i ditt fall är att såga ett spår i panelen och sedan pressa in plåten där och foga. I dagens samhälle där de flesta ej tänker långsiktigt med sina hus så är ju senaste lösningen perfekt.
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Svarar mig själv och ställer följdfråga då det inte blev bra...
Upptäckte i höstas att det regnar in i uterummet vid anslutningen. Märkte det genom att det droppade vatten från överblecket på fönstret som vetter in mot uterummet. Vi ska sätta en dörr istället för att komma in i uterummet. Bröt bort en bräda ovanför fönstret och det var blött bakom, men på utsida vindpapp. Ringde plåtfirman på en lördag och dom kom ut på måndagen. De har dragit upp takplåten en bit på panelen och böjt ut den från panelen, som ett upp och nervänt L. Sedan har de sågat jack i panelen ovanför den utböjda, och satt in en plåt som täcker böjningen och går ner en bit. De oljade jacket och det är tätat med någon sorts fogmassa tålig för väta osv.
Det dom trodde var orsaken till vattnet var fönstret ovanför uterummets tak, att underblecket var felaktigt utfört (av mig) med hål i innerhörnen där vatten kommit in.
De bröt bort undre fönsterfodret och satte någon plåt under och sedan nytt underbleck.
Därefter hade de på någon silikon längs hela övre takplåten/skyddsplåtens anslutning, utanpå den som redan var. Se skiss.
Då tänkte vi att skönt, fixat. Det tog 3h totalt sa dom, men fakturerade hälften för att vara schyssta.
Det har regnat ibland sedan dess och vi har inte sett att det droppar ner inne i uterummet. Idag regnade det kraftigt och blåste. Då började det droppa igen.
Ringde plåtslagaren som läste, aningen bitskt för mig, att de inte kan ansvara för fasaden om den är dåligt utförd. Och han bad mig gå upp och felsöka vart vattnet kommer in. Och det var fel att ringa en lördag (igen haha). Osv. Köper det men fick lite panik mest.
Jag är väl bortskämd med att kunna ringa snickaren min när helst på helgen också...
Så jag tänkte att fine, jag kikar väl då. Upp på halt plåttak och försöka se.
Det jag faktiskt ser är att lockläkten på sina håll inte är helt dikt an mot panelen överallt. Nån glipa här och där. Så jag tänker att det kanske är en möjlig väg för vattnet att rinna in mellan panelbrädorna och längs väggen in i uterummet. Vad tror ni?
Otätt lockläkt är det säkert här och var på hela huset, men det upptäcker man ju isåfall inte om vattnet hamnar bakom panelen..
 
  • Närbild på en avlägsnad panelbräda med blött område och synlig vindpapp, fuktspår på underliggande trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vägg med vertikal lockläkt och nederkant av plåttak med vattendroppar, indikerar möjlig läckagekälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av takanslutning som visar reparation med upp- och nervänt L-format takbleck och silikonförsegling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rödmålad träpanel med vattendroppar och synlig glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
G gluecifer skrev:
Svarar mig själv och ställer följdfråga då det inte blev bra...
Upptäckte i höstas att det regnar in i uterummet vid anslutningen. Märkte det genom att det droppade vatten från överblecket på fönstret som vetter in mot uterummet. Vi ska sätta en dörr istället för att komma in i uterummet. Bröt bort en bräda ovanför fönstret och det var blött bakom, men på utsida vindpapp. Ringde plåtfirman på en lördag och dom kom ut på måndagen. De har dragit upp takplåten en bit på panelen och böjt ut den från panelen, som ett upp och nervänt L. Sedan har de sågat jack i panelen ovanför den utböjda, och satt in en plåt som täcker böjningen och går ner en bit. De oljade jacket och det är tätat med någon sorts fogmassa tålig för väta osv.
Det dom trodde var orsaken till vattnet var fönstret ovanför uterummets tak, att underblecket var felaktigt utfört (av mig) med hål i innerhörnen där vatten kommit in.
De bröt bort undre fönsterfodret och satte någon plåt under och sedan nytt underbleck.
Därefter hade de på någon silikon längs hela övre takplåten/skyddsplåtens anslutning, utanpå den som redan var. Se skiss.
Då tänkte vi att skönt, fixat. Det tog 3h totalt sa dom, men fakturerade hälften för att vara schyssta.
Det har regnat ibland sedan dess och vi har inte sett att det droppar ner inne i uterummet. Idag regnade det kraftigt och blåste. Då började det droppa igen.
Ringde plåtslagaren som läste, aningen bitskt för mig, att de inte kan ansvara för fasaden om den är dåligt utförd. Och han bad mig gå upp och felsöka vart vattnet kommer in. Och det var fel att ringa en lördag (igen haha). Osv. Köper det men fick lite panik mest.
Jag är väl bortskämd med att kunna ringa snickaren min när helst på helgen också...
Så jag tänkte att fine, jag kikar väl då. Upp på halt plåttak och försöka se.
Det jag faktiskt ser är att lockläkten på sina håll inte är helt dikt an mot panelen överallt. Nån glipa här och där. Så jag tänker att det kanske är en möjlig väg för vattnet att rinna in mellan panelbrädorna och längs väggen in i uterummet. Vad tror ni?
Otätt lockläkt är det säkert här och var på hela huset, men det upptäcker man ju isåfall inte om vattnet hamnar bakom panelen..
Om det ska utföras enl AMA ska ståndskivan upp 300mm på vägg bakom panel oavsett om det är bandtäckning eller ståndskiva över tegel. Är det ståndskiva över tegel ska även underbeslag användas, det ska ligga på papp och dras upp med överkant 100mm över UNDERKANT vertikala delen på ståndskivan.
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.