Bor i växtzon 4 i Norrtälje och har i princip en skogstomt. Jag har låtit såga ner ett antal granar och tyvärr efter detta ser jag grannens tråkiga baksida. Funderar nu på att plantera något som kan skymma hans baksida. Vilka buskar skulle jag kunna plantera då jag misstänker att jorden är väldigt sur efter alla barrträd jag har haft på tomten?
 
  • Skogstomt med nyligen sågade ner träd, utsikt mot grannens röriga bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De som misslyckas med rhododendron säger ofta att det är svårt att få till en bra surjord som krävs. Om det stämmer vet jag inte, men det brukar se snyggt ut i den typen av miljö.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ännu fler enar? De verkar ju trivas.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det finns många växter som gillar surjord, som gillar halvskugga och är anspråkslösa. Hoppas det går att gräva en bra växtgropar, ser ut att vara ganska genomrotat. Det kan vara lite svårt att etablera bland uppvuxna träd (särskilt björk och salix) som är snabba på att sno åt sig vatten och näring runt nya växten.
Det kan vara idé att sätta något rotskydd längs väggarna på gropen så man ger nya växterna försprång, och får etablera sig ostört. (tjocka lager blött tidningspapper förmultnar på några år). Sörj också för att lägga kraft på stora (ej djupa, men breda) växtbäddar, och var duktig på att etableringsbevattna.

Parkrododendron är urtuff, bara den får bra start. Klarar sig på lite. Finns i stora storlekar, och inte sällan vill folk bli av med dem då de blivit för stora i trädgårdar.

Idegran (hybrididegran) och/eller fler enar? Enar finns i många former. Även bergtall kan vara en kandidat.

Vill du inte ha vintergrönt kan du köra med naverlönn (buske/häckplanta som kan vara friväxande).
Även ginnalalönn är anspråklös.
Blåtry, skogstry, häckoxel (som solitärer inte häck) och tandolvon kan du också kika på. Beror lite på vilken höjd och annat estetiskt värde du är ute efter.

Kanske går det att göra en spaljé/högt nätstängsel och plantera murgröna? (finns färdiga skärmar)

Det var i alla fall lite förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.