Testar ett inlägg, ny här. Smaken är som baken. Tänk på eftermarknaden och Tobins q.
 
Hej.
Tittade lite på huset och här är min "feedback".

Det som slog mig direkt är den långa passagen i den övre byggnaden. För mig så känns det mycket som döyta. för smal för att kunna möblera om man skulle vilja det.
Tror att man skulle kunna begränsa denna döyta genom att ändra rumsform på de rummen till höger och istället ha dörrar som vätter åt vänster.

Mellanbyggnaden, undrar om inte denna kommer att upplevas lite för smal för den längd som den har. Kolla om ditt ritprogram har någon markering för "gyllende snitt" (kan inte exakt proportionerna på ett sådant men det brukar indikeras med att man får en streck på diagonalen som markerar när man nått rätt proportioner på ett rum)

Sen att bygga det så i etage så lär det blir bra mycket dyrare än om det hade kunnat byggas plant. Men det verkar ju inte vara en möjlighet som jag har förstått det på tråden.
Vi var tidigare intresserad av ett Trivselhus Downhill 413 som också är ett etagehus, fast vi ville ha det anpassat till en planare tomt. Detta skulle ha blivit 600000 billigare eftersom grundarbetet hade varit väldigt dyrt för etagehuset.

Men...det är ni som skall bo där och inte jag, om ni är nöjda med hur ni löst er planlösning och hus och kostnaden ligger inom ramarna för er budget - så är det ju helt upp till er och bygga ett hus som ni tror på! :)
 
Hejsan!

Annorlunda och häftigt hus! Jag gillar det!!! Tycker även att det är kul att se att ni tänker på naturen och väljer att bygga huset efter den och inte tvärtom.

Har dock några synpunkter på planlösningen:

1) badrum och duschrum på övre plan borde byta plats. Badrummet är ju väldigt privat (tycker jag), men som det nu är placerat i huset så är det ju där era gäster och barnens kompisar kommer att gå på toa. Så, ta bort kontoret där uppe och gör ett större bad.

2) Jag tycker det saknas en klk där uppe oxå, ni har valt så stora klädutrymmen på nedre plan, jag tror det känns mer naturligt att klä på sig där man "går upp" om mornarna.

Ni har lyckats lösa ös på ett bra vis, samma murstock till flera plan - häftigt.

Fasadbilderna var svåra att förstå...

Lycka till!

// Snäckan
 
Tycker att murstockens placering mellan vardagrum och kök är riktigt häftig. Har sett en underbar öppen spis med inglasad öppning mot köket (där i golvplan) och huvudöppning i vardagsrummet (där en bit upp eftersom vardagsrummet låg längre ner.
Nu har ni kanske lite för stor nivåskillnad för detta men det är en idé som jag kommer att ta med i vårat bygge (om det blir något)
 
hej!

Tog en titt igen. Huset är verkligen häftigt!!!

Som ni bygger nu så måste ni projektera 4 rörstammar.... onödigt dyrt... Er plan påverkar även projekteringen av ventilationen....

Badrummet på entreplan - det jag tycker borde bytas till mindre toa/dusch enl mitt tidigare inlägg. Det bör flyttas till entrén, dels av tekniska skäl och praktiska.

Tekniska: Våtutrymmet kan då gå på samma stam som tvättstugan, samt kopplas till samma frånluftskanal. (ventkanaler tar en hel del plats i husen, tyvärr)

Praktiska: Ibland kan man faktiskt ha bråttom på toa när man kommer hem och då är man hiiiiiimla glad om toan är innanför dörren! Som det är nu måste man passera hela den jätte långa hallen ni ritat.... Det vore inte så svårt att flytta klk och förrådet till andra änden av huset - där badet nu är.

Jag tycker att trappen upp till huset, den första borde flyttas mer österut. Som det är nu så kommer man att uppleva vardagsrumsdörren som en entrédörr - då stegen leder direkt dit... Folk som ska ringa på dörren kommer ju att stirra rätt in i vardagsrummet! Vill ni verkligen det? Kan man inte ta bort lite fönster på södra högra sidan i vardagsrummet och ha fler fönster i väster (mot vintertrdg.sidan?)

Bara en tanke som slog mig vid frukostbordet! :)

Huset är fint och jag gillar stilen!


Lycka till

//Snäckan
 
Tog en titt igen. Huset är verkligen häftigt!!!
SVAR: Man tackar, kul att du gillar det.

Som ni bygger nu så måste ni projektera 4 rörstammar.... onödigt dyrt... Er plan påverkar även projekteringen av ventilationen....
SVAR: Intressant, är inte så kunnig på den biten. Har i alla fall hört att det är bra att toan ligger ovanför köket. Och tvättstugan ligger inte så lång ifrån köket. Det har väl betydelse också?

Badrummet på entreplan - det jag tycker borde bytas till mindre toa/dusch enl mitt tidigare inlägg. Det bör flyttas till entrén, dels av tekniska skäl och praktiska.
SVAR: Anledningen till placeringen är att vi vill ha närhet till vinterträdgården från badrummet. Sommartid kommer vi nog inte att använda entrédörren speciellt mycket, utan skjutdörrarna vid vardagsrummet, samt via vinterträdgården. Den vägen kommer nog att användas mer vintertid när man parkerar bilen uppe vid huset, vid entrédörren.

Tekniska: Våtutrymmet kan då gå på samma stam som tvättstugan, samt kopplas till samma frånluftskanal. (ventkanaler tar en hel del plats i husen, tyvärr)
SVAR: Ja, det blir lite rördragning bort till badrummet, men jag har hört att det inte är jättestora kostnader...hmm. Men ventilationskanalerna har vi inte funderat så mycket på. Måste låta någon kunnig titta på den biten, hur man kan lösa det, om det finns något bra alternativ.

Praktiska: Ibland kan man faktiskt ha bråttom på toa när man kommer hem och då är man hiiiiiimla glad om toan är innanför dörren! Som det är nu måste man passera hela den jätte långa hallen ni ritat.... Det vore inte så svårt att flytta klk och förrådet till andra änden av huset - där badet nu är.
SVAR: Ja, fast jag uppskattar att klädkammaren är i anknytning till tvättstugan, slippa kånka tvättad tvätt osv. Vi har fått prioritera här lite. Nåt vi kanske kommer att ångra i efterhand...

Jag tycker att trappen upp till huset, den första borde flyttas mer österut. Som det är nu så kommer man att uppleva vardagsrumsdörren som en entrédörr - då stegen leder direkt dit... Folk som ska ringa på dörren kommer ju att stirra rätt in i vardagsrummet! Vill ni verkligen det? Kan man inte ta bort lite fönster på södra högra sidan i vardagsrummet och ha fler fönster i väster (mot vintertrdg.sidan?)
SVAR: Ja, fast vi har ju havet nedanför, å vill ju ha utsikt nedåt även från köket.
Sen kan det bli svårmöblerat med soffan om man har fönster mot vinterträdgårdssidan, har inte hittat något bra sätt att möblera då....har du något förslag? Styper lite i att trappen är centrerad då också. Och man vill inte heller ha ryggen mot öppenspisen, och inte nedåt heller.... En svår nöt att knäcka. Hur vi än vrider och vänder på det. Men kom gärna med förslag.
Angående trappen, det bygger lite på att det går en linje genom huset med trappor också, det blir enhetligt. Tanken är lite att vardagsrumsöppningen ska fungera som entrédörr under sommarhalvåret... Tror du unte det kan fungera?


Bara en tanke som slog mig vid frukostbordet! :)

Huset är fint och jag gillar stilen!

SVAR: Kul att få dina synpunkter. Lyssnar gärna mer till dina och era andra synpunkter. Man har mycket att lära på vägen och känner mig bara mer och mer förvirrad :).

Det är många att kontakta och många att få råd från. Men vi uppskattar alla synpunkter vi kan få, allra helst negativa, får det är inte alltid man "ser" allt....man blir som blind...

Lycka till
 
cian skrev:
Tycker att murstockens placering mellan vardagrum och kök är riktigt häftig. Har sett en underbar öppen spis med inglasad öppning mot köket (där i golvplan) och huvudöppning i vardagsrummet (där en bit upp eftersom vardagsrummet låg längre ner.
Nu har ni kanske lite för stor nivåskillnad för detta men det är en idé som jag kommer att ta med i vårat bygge (om det blir något)
SVAR: Kan det ha varit i senaste Plaza Interiör? Eller, ja, fast den hade som öppningar åt två håll, elden var synlig från två sidor. Den var också läcker.

Vart hade du sett den? Finns det alltså någon typ av färdig kasett för detta eller? Detta blir ju precis som du skriver en öppenspis med inglasad öppning mot vardagsrummet och öppen spis mot matplat och sovrum (bara för mysfaktorn vid speciella tillfällen)
 
snackan68 skrev:
Hejsan!

Annorlunda och häftigt hus! Jag gillar det!!! Tycker även att det är kul att se att ni tänker på naturen och väljer att bygga huset efter den och inte tvärtom.

Har dock några synpunkter på planlösningen:

1) badrum och duschrum på övre plan borde byta plats. Badrummet är ju väldigt privat (tycker jag), men som det nu är placerat i huset så är det ju där era gäster och barnens kompisar kommer att gå på toa. Så, ta bort kontoret där uppe och gör ett större bad.

2) Jag tycker det saknas en klk där uppe oxå, ni har valt så stora klädutrymmen på nedre plan, jag tror det känns mer naturligt att klä på sig där man "går upp" om mornarna.

Ni har lyckats lösa ös på ett bra vis, samma murstock till flera plan - häftigt.

Fasadbilderna var svåra att förstå...

Lycka till!

// Snäckan
SVAR: Ja, fast vi känner att vi måste ha en arbetsplats, och den får inte plats där uppe. Och först ritade vi klädkammaren uppe, och arbetsplats nere, men jag vill inte hålla på och kånka tvätten till övervåningen. Då ligger det nere ett tag innan den kommer upp :) Har så i huset vi bor i nu.
 
snackan68 skrev:
Hejsan!

Fasadbilderna var svåra att förstå...

Lycka till!

// Snäckan
SVAR: Ja, fasadbilderna är rätt framifrån och gjorda digitalt, och de blir lite grötiga när det är i färg. Har gjort om fasaden nu lite. Men de är nog lika svårtydda. Är det bättre att göra fasadbilderna på annat vis, i så fall hur?
 
Postar nya bilder på fasaden framifrån. Nu är vi lite inne på en svart fasad, ev med trä på mittenpartiet, istället för vitt och trä. Det blir inte vitt runt fönstren, men ritningen blir så otydlig i svart.
 
  • Fasad3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrummet är omritat enligt följande.
En del kan nog tycka att det är lite mycket onödigt utrymme runt badkaret kan jag tänka mig :)
 
  • sovr och badrum2.jpg
EmMi
Den öppna spisen såg jag i en bok jag har som heter Eldstäder och som är skriven av Eva Falkmarken och Helena From.
Kan köpas här: Bokus bokhandel > eldstäder
Den är helt underbar med massor av läckra ideer.
Jag tror att ert hus kommer bli underbart så länge ingen blir gammal eller handikappad av annan orsak. Men då kan ni väl sätta in hiss.
Kan ni inte göra en hemsida så man får följa bygget :)
 
cian skrev:
EmMi
Den öppna spisen såg jag i en bok jag har som heter Eldstäder och som är skriven av Eva Falkmarken och Helena From.
Kan köpas här: Bokus bokhandel > eldstäder
Den är helt underbar med massor av läckra ideer.
Jag tror att ert hus kommer bli underbart så länge ingen blir gammal eller handikappad av annan orsak. Men då kan ni väl sätta in hiss.
Kan ni inte göra en hemsida så man får följa bygget :)
Ja, det kan nog bli en hemsida framöver. Men det tar ju sin tid att uppdatera den också, tid som jag egentligen kanske inte har. Men det behöver inte bli så märkvärdigt, en blogg med lite text och bild. Det kommer nog...
 
A
Tyckte badrummet va bättre innan. :) Skulle va riktigt kul med hemsida och som sagt så behöver den inte va så märkvärdig. Skulle bara va så himla kul att följ upp med bilder nu när du har engagerat så många å allt! :)
 
A
Tyckte badrummet va bättre innan. :) Skulle va riktigt kul med hemsida och som sagt så behöver den inte va så märkvärdig. Skulle bara va så himla kul att följ upp med bilder nu när du har engagerat så många å allt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.