P Paxman skrev:
Detta har jag helt missat...och även om detta ligger ganska OT så måste jag ändå fråga; var kan man hitta information om detta med ansvarstid och "dolt fel" gällande konsumentprodukter?
Bra fråga, som det brukar heta. Nu har ju snart sagt alla företag som tillverkar kvalificerade konsumentprodukter flytt ner till ”Centraleuropa” – om inte ännu längre bort.

När jag börjar prata med de svenska representanterna, brukar det – med något undantag – vara som att ”visa Oxen bibeln”. I linje med detta brukar de också lyckas göra alla de misstag som går att göra i umgänget med en kund – något man sedan tar med sig till något huvudkontor söder ut. Men jag har tydligen varit så övertygande i min argumentation att det aldrig har varit någon som synat det kortet i Sverige.

Språket lite längre söder ut blir i stället ”Hidden Defects” och ”Gross negligence” eller "Gross misconduct" och andra obehagligheter. Den ledningen förstår det språket och brukar omgående att instruera sin svenska representant att omedelbart ”hjälpa kunden” med vad han ber om – det var inte läge att slå dövörat till.

Där har kanske den gamla kära GENERAL CONDITIONS 188 inom industrin varit till viss ledning och även Orgalime har medverkat att ange tonen. Men det finns ingen som synat de korten där heller. Man har förstått att man kommunicerat med en seriös person – samtidigt som man sitter med ett dåligt samvete. Eller som det uttryckes en gång vid ett ”uppriktigt samtal”, ”vi i ledningen visste att vi hade det här problemet – men vi visste inte att det kunde vara så tydligt för en kund”.
 
P
B Boggi skrev:
Men den saken är klar, det finns inget serviceföretag som efteråt närmare undersöker den trasiga delen för att ta reda på varför den egentligen gick sönder – om det var förslitningsfel, ett tillverkningsfel eller konstruktionsfel – och meddela denna erfarenhet till tillverkaren. Den delen hamnar bara i skrotlådan – och färdigt var det.
Varför gör de inte så? Det borde ju vara värdefull information för tillverkaren. Med nya lagar om "right to repair" (det heter nog något klatschigt på svenska också) så kommer det dessutom att bli allt viktigare för tillverkare att samla sådan statistik.
Men min analys - den hamnar hos tillverkaren – och det är DET som är det viktiga.
Ja, helt riktigt. God statistik över feltyper är mycket bra att ha tillgänglig för ett maskintillverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
För att komma tillbaka till elektrikernas hemska vilja att ta betalt.
När elektrikern köper en vara då har elektrikern garanti jämntemot kunden.
Det är även det något att räkna in i marginalen på produkterna man säljer till kund. Då kan man bara tänka sig hur dyr en biltema dvärgis skulle bli:cool:
Hur fel kan det bli? Garanti är ett frivilligt åtagande av entreprenören, som skall stå i avtalet eller på
fakturan , även tiden och övriga relevanta villkor tillhörande garantin , har inte sett att detta förekommer på
entreprenörers avtal/fakturor . Om konsumenten har tur kan hen använda sig av entreprenörens garanti
från tillverkaren genom att reklamera till tillverkaren . Du förväxlar med konsumentens reklamationsrätt
som är en tvingande rättighet till konsumentens fördel. Biltema har öppet köp , bytesrätt och garanti
dock är vissa varor inte att rekommendera.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
B Boggi skrev:
Jag brukar i stället – trots hustruns arga protester – lägga upp diskmaskinen på köksbordet och närmare titta på den del som gått sönder – senast var det den stora cirkulationspumpen.
Så har jag också gjort, fast med en tvättmaskin så den baxade jag inte upp på ett bord.

Jag hittade felet men kontaktade inte tillverkaren. Jag tror dock att det inte hade hjälpt ändå för tvättmaskinen var rätt gammal. Förmodligen över 10 år.

Den tvättmaskinen fungerade bra i minst 10 år till, men jag vet inte exakt hur länge, för sen flyttade vi.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Hur fel kan det bli? Garanti är ett frivilligt åtagande av entreprenören, som skall stå i avtalet eller på
fakturan , även tiden och övriga relevanta villkor tillhörande garantin , har inte sett att detta förekommer på
entreprenörers avtal/fakturor . Om konsumenten har tur kan hen använda sig av entreprenörens garanti
från tillverkaren genom att reklamera till tillverkaren . Du förväxlar med konsumentens reklamationsrätt
som är en tvingande rättighet till konsumentens fördel. Biltema har öppet köp , bytesrätt och garanti
dock är vissa varor inte att rekommendera.
Precis. Hur fel kan det bli? När något blir fel på en produkt som hantverkaren har installerat vänder du dig till hantverkaren. Inte till tillverkaren som du skriver.
 
P pmd skrev:
För oss alla. Det går inte att överföra en personlig uplevelser till en generell utsaga.
Jag viste inte att du talade för oss alla. Har du statistik som belägger att du kan prata för oss alla?
 
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Precis. Hur fel kan det bli? När något blir fel på en produkt som hantverkaren har installerat vänder du dig till hantverkaren. Inte till tillverkaren som du skriver.
Det beror väl på om jag köpt produkten själv eller via hantverkaren.
För min del är det helt ok att lägga på lite för att täcka potentiella fel på produkter. Det blir dock lite när man lägger på flera 100% på FK, eller eluttag. Är det så dålig kvalitet så borde man kanske inte köpa in de produkterna och sälja till slutkund.
 
P pmd skrev:
På samma sätt som ROT-avdraget har minskat svartjobben, förstås. Färre tycker att det är värt att anlita svartarbetare när det bli billigare att anlita hantverkare vitt.

Jag tror inte att momsen är den skatt som i första hand ska minskas. Jag tror att komsumtionsskatter är bättre än inkomstskatter, men dels är det ganska långt från trådens ämne och dels har jag inte fullständigt tänkt igenom hur jag vill utforma ett skattesystem.

En enkelt förändring vore att fortsätta med ROT-avdrag, men med minskad byråkrati. Inget tak på avdragsbeloopet. Skatteverket behöver inte granska alla ROT-avdrag för att avgöra om taket är nått.

Men jag är inte säker på att det är den bästa metoden. Det viktiga är att minska skatten på arbete.

Dessutom skaver det lite att just hantverkstjänster skattesubventioneras. Ett skattesystem ska vara så rättvist som möjigt och inte ge fördelar till vissa grupper. (En utopisk önskan, jag vet).
Du kanske behöver tänka ett varv till? Så länge det blir billigare att anlita en hantverkare svart kommer privatpersoner vilja göra det.
I ditt förslag där det inte krävs någon ”ansökan” där Skatteverket är inblandad så kommer incitamenten för svartarbete finnas kvar. Bara att slippa momsen gör att det blir intressant att anlita en hantverkare svart med ditt förlag.

Att tro att ”Färre tycker att det är värt att anlita svartarbetare när det bli billigare att anlita hantverkare vitt” är otroligt naivt.
Riktigt så fungerar inte verkligheten.
Men du kanske måste först måste få statistik för att övertygas om att du har fel?
 
S Spikin skrev:
Hur fel kan det bli? Garanti är ett frivilligt åtagande av entreprenören, som skall stå i avtalet eller på
fakturan , även tiden och övriga relevanta villkor tillhörande garantin , har inte sett att detta förekommer på
entreprenörers avtal/fakturor . Om konsumenten har tur kan hen använda sig av entreprenörens garanti
från tillverkaren genom att reklamera till tillverkaren . Du förväxlar med konsumentens reklamationsrätt
som är en tvingande rättighet till konsumentens fördel. Biltema har öppet köp , bytesrätt och garanti
dock är vissa varor inte att rekommendera.
Du har rätt jag måste göra en pudel. Det var en tankevurpa av mig.
Det som finns är reklamationsrätten. Den är i 3år om jag minns rätt. Och man reklamerar till säljare.
https://lagen.nu/1990:932#P23S3
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på om jag köpt produkten själv eller via hantverkaren.
För min del är det helt ok att lägga på lite för att täcka potentiella fel på produkter. Det blir dock lite när man lägger på flera 100% på FK, eller eluttag. Är det så dålig kvalitet så borde man kanske inte köpa in de produkterna och sälja till slutkund.
Självklar. Slarvigt av mig. Jag svarade på ett inlägg och tog för givet att man skulle förstå att det gäller när hantverkaren köpt och installerat produkten/ materialet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du har rätt jag måste göra en pudel. Det var en tankevurpa av mig.
Det som finns är reklamationsrätten. Den är i 3år om jag minns rätt. Och man reklamerar till säljare.
[länk]
Du behöver inte göra en pudel för du har rätt.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag viste inte att du talade för oss alla. Har du statistik som belägger att du kan prata för oss alla?
Det handlar om elementär vetenskapsteori.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske behöver tänka ett varv till? Så länge det blir billigare att anlita en hantverkare svart kommer privatpersoner vilja göra det.
I ditt förslag där det inte krävs någon ”ansökan” där Skatteverket är inblandad så kommer incitamenten för svartarbete finnas kvar.
Menar du alltså att incitamentet för att anlita hantverkare vitt blir större med mer byråkrati?
Varför det i så fall?

Min tes är alltså att om svartarbete minskar med ROT-avdraget som det ser ut idag så borde det också minska om staten inför ett ROT-avdrag utan övre beloppsgräns och slopad administration från skatteverket.
Men om det krävs adminstration av skatteverket för att uppfylla det så kan jag motvilligt acceptera det, men jag vill gärna veta varför det behövs i så fall.
Bara att slippa momsen gör att det blir intressant att anlita en hantverkare svart med ditt förlag.
Varför är det den enda åtgärd som fungerar?
Att tro att ”Färre tycker att det är värt att anlita svartarbetare när det bli billigare att anlita hantverkare vitt” är otroligt naivt.
Tjavars, då är väl ROT-avdraget naivt. Fungerande, men naivt.
Riktigt så fungerar inte verkligheten.
Hur fungerar verkligheten, så?
Men du kanske måste först måste få statistik för att övertygas om att du har fel?
Jag är osäker på om statistk är annat än perifert intressant i det härsammanhanget. Vilken sags statstik tänker du på?
 
P pmd skrev:
Menar du alltså att incitamentet för att anlita hantverkare vitt blir större med mer byråkrati?
Varför det i så fall?

Min tes är alltså att om svartarbete minskar med ROT-avdraget som det ser ut idag så borde det också minska om staten inför ett ROT-avdrag utan övre beloppsgräns och slopad administration från skatteverket.
Men om det krävs adminstration av skatteverket för att uppfylla det så kan jag motvilligt acceptera det, men jag vill gärna veta varför det behövs i så fall.

Varför är det den enda åtgärd som fungerar?

Tjavars, då är väl ROT-avdraget naivt. Fungerande, men naivt.

Hur fungerar verkligheten, så?

Jag är osäker på om statistk är annat än perifert intressant i det härsammanhanget. Vilken sags statstik tänker du på?
Skattesänkningar skulle bara gynna fötetaget.
 
P
Varför det? Skulle inte ett enda hantverksföretag försöka vara först med att sänka priserna för att ta marknadsandelar?

F.ö. så skulle en generell skattesänkning på arbete gynna alla som arbetar och de som arbetar och anlitar hantverkare skulle ha bättre råd med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.