Upptäcke att det är en del svartnat trä på gavlarna på vår kallvind. I övrigt är vinden torr och fin (för ögat iaf). På vissa delar av det som är svartnad är det nästan som frost/frusen fukt. Luftfuktigheten på vindan har dena vinter pendlat mellan 60% och 79 %. Oftast ligger den på 65-68 ungefär.

Hur allvarligt är detta?
Vad kan det bero på?

Vi har inte den bästa ventilationen av fastigheten...antar att det bidrar? Kan vi förbättra läget genom att elda oftare? Hur ofta måste vi göra det för att det ska ge nån verkan?
 
Det svarta är svartmögel och så som du beskrivet det så beror det på lokal kondensering och rimfrost.

Fukten i luften kondenserar först på det som är kallast. När det väl blivit fuktigt så fortsätter det att kondensera på samma ställe igen och till slut blir träet svart.

Såna här lokala fläckar påverkar inte hållfastheten men du bör nog försöka förhindra uppkomsten av dem.

-Bättre ventilation vv bostaden, skapa undertryck och förhindra fukt från bostaden att tränga upp i vinden

-Ångspärr mellan bostad och vind/väggar

-Åtgärda ev köldbryggor på vinden.
 
Vi har extremt torr luft inomhus (alltid under 20 %), men som sagt dålig ventilation. Däremot, i våtutrymmen finns fläktar som suger fukten efter dusch osv väldigt snabbt, speglar är imfria i princip även under tid som duschandet pågår.

Men jag antar att den lilla fukt som finns i luften ändå inte bör gå upp på vinden...och dessutom är ju luften varm och det är väl inte heller bra?

Är ventilationen prio 1 eller är det ångspärr??

En dum fråga, vad är köldbryggor?

Ingen som vet ngt om eldning på kvällarna t.ex. skulle ha nån effekt?

En annan tanke. Eftersom vi har dålig ventilation i huset. Kan vi möjligen utöka den gnm att ha öppet spjället till öppna spisen jämt? Kanske en heldum idé? :surprised:
Men jag tänkte att då blir det ju ett rejält självdrag där...? För det känns som att det är almänventilationen som brister, eftersom vi ju snabbt får bort fukt just i våtutrymmen när desssa används. Vi är dessutom noga med att slå på köksfläkten vid exv vattenkokning för att få bort den fukt som uppstår.
 
Jag skulle gissa att prio 1 är att sätta upp en ångspärr.

Jag har liknande problem själv, i mitt fall har jag en del köldbryggor och dessutom har min FTX inte fungerat det senaste året vilket gjort att jag förmodluigen har haft för dåligt undertryck i bostaden.

Köldbrygga är som det låter, ett ställe där materialet antar utetemperatur. På vinden har du förmodligen några grader varmare och fukten kondenserar då först mot den kallaste ytan (köldbryggan).

Sen är det läckaget upp på vinden du måste se upp med. Har du torrt inne, tex 20C och 20% Rh och den luften transporteras upp på vinden och kyls ned till -15C så kan inte luften hålla samma ånghalt längre. Exempel:

Vid 20C kan luft innehålla max 17.3 g vatten per m3. Om du har 20% Rh så har du alltså 0.2*17.3 = 3.5 g per m3.

Vid -15 kan luft innehålla max 1.4 g vatten per m3. Har du läckage av inomhusluft upp på vinden så kan luften vid kall väderlek inte ta upp inomhusluftens ånghalt och överskottet kondenserar alternativt blir rimfrost.

Slutligen så är det viktigt att skilja på värmeläckage och läckage av fuktig luft. Med en ångspärr stoppar du läckage av fuktig luft men inte av värme, och det är bra. Värmeläckage gör att vindtemperaturen hålls uppe och att luften kan innehålla mer fukt utan att kondensera. Samma effekt får du om du håller liv i den öppna spisen och murstocken blir varm. Så elda på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.