V Villa1949 skrev:
skall fästa en bärlina på 5 meter (42x180) på min träfasad som skall bära ett altantak och takbalkar. Huset har plankstomme och jag jag räknat ut att en skruv på 160-170mm blir lagom.

Vad tror ni om den här: T6SF Jumbo Jetting? Finns bättre alternativ? Är 10mm diameter lagom? Hur tätt hade ni satt skruven?
[länk]
Rent spontant tänker jag att skruven är onödigt grov, det är ju viktigare att skruven drar ordentligt i bakomliggande material samt att vikten fördelas bra över flera skruvar. Jag hade sannorlikt valt högst 8mm tjocklek på skruv men det anser jag ändå vara att ta i.

Personligen hade jag använt endera 2 st 8x160/170 eller 3 st 6x160/170 fördelade bra( minst 5cm in från överkant regel och 10cm från regelände) under varandra vertikalt på c/c 60
Räknat från mitten och ut i båda riktningar .

Har du möjlighet att ta reda på exakt var planken står för att säkerställa optimal "träff" är ju det att föredra(y)
 
P Pumabjörnen skrev:
Rent spontant tänker jag att skruven är onödigt grov, det är ju viktigare att skruven drar ordentligt i bakomliggande material samt att vikten fördelas bra över flera skruvar. Jag hade sannorlikt valt högst 8mm tjocklek på skruv men det anser jag ändå vara att ta i.

Personligen hade jag använt endera 2 st 8x160/170 eller 3 st 6x160/170 fördelade bra( minst 5cm in från överkant regel och 10cm från regelände) vertikalt på c/c 60
Räknat från mitten.
Taket blir 15 kvm och takreglarna är 42x220, 3,5 meter långa så en rejäl konstruktion. Tycker du då ändå att det är väl kraftiga skruv?

Hittar inte den skruven i mindre diameter i den längden.
 
V Villa1949 skrev:
Taket blir 15 kvm och takreglarna är 42x220, 3,5 meter långa så en rejäl konstruktion. Tycker du då ändå att det är väl kraftiga skruv?
Det jag skulle oroa mig mest för när det kommer till den grova dimensionen är att det skulle kunna vid dålig träff spjälka planken i väggen. Du har inte möjlighet att fälla in en likadan regel bakom regeln i väggen som du skulle kunna limskruva ovan nämnda bärlina i?

Finns det någon särskild anledning att du vill använda just den där skruven?
 
Vill helst inte plocka ner panelen, blir för mycket jobb.

Jag behöver inte använda den skruven, jag vill ha en bra skruv och med bra rostskydd som håller. Tycker det är plus med sexkants då det är lättare att dra åt än Tx om maskinen inte orkar.
 
Kanske är smart att förborra också med lite mindre diameter
 
  • Gilla
jeeens84 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror skruvarna blir jättebra, för 30-50år sedan hadde man nog valt 7tums spik, så är det ofta förankrat i fasad då man byter altantak mot uterum
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Den skruven du har länkat till är perfekt. Du behöver inte förborra då den har en skärande spets. Sätt 2st skruv c/c600mm.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Tack för alla tips. Blev köp på den.
 
Nån som har nåt bra förslag hur jag får bärlinan på huset och bärlinan på stolparna i framkant helt parallella?
 
V Villa1949 skrev:
Nån som har nåt bra förslag hur jag får bärlinan på huset och bärlinan på stolparna i framkant helt parallella?
Det är det enkla, bara att mäta avståndet. Parallellitet klarar alla, det svåra kan vara att få allt i rätt vinkel.
 
V Villa1949 skrev:
skall fästa en bärlina på 5 meter (42x180) på min träfasad som skall bära ett altantak och takbalkar. Huset har plankstomme och jag jag räknat ut att en skruv på 160-170mm blir lagom.

Vad tror ni om den här: T6SF Jumbo Jetting? Finns bättre alternativ? Är 10mm diameter lagom? Hur tätt hade ni satt skruven?
[länk]
När jag skulle fästa skruven tyckte jag den kändes aningen kort då den inte bet förrän sista biten så dum och snål som jag var så försänkte jag den istället med flatborr istället för att köpa längre skruv.

Tänker nu att det kanske var dumt och inte håller lika bra. Försänkte ca 1-1,5 cm ner i regeln som är 42 mm tjockt limträ. Skruven har fläns men blev orolig om den kryper genom trät. Bör jag byta ut skruven mot längre och köpa stor bricka? Satte 2 skruv 60cc.
 
  • Två skruvar i försänkta hål i vit panel, inte fullständigt fästa på träregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villa1949 skrev:
När jag skulle fästa skruven tyckte jag den kändes aningen kort då den inte bet förrän sista biten så dum och snål som jag var så försänkte jag den istället med flatborr istället för att köpa längre skruv.

Tänker nu att det kanske var dumt och inte håller lika bra. Försänkte ca 1-1,5 cm ner i regeln som är 42 mm tjockt limträ. Skruven har fläns men blev orolig om den kryper genom trät. Bör jag byta ut skruven mot längre och köpa stor bricka? Satte 2 skruv 60cc.
Eller så kompletterar jag med 1st 180mm fransk skruv med bricka mellan varje par av de sittande skruvarna dvs 30 cm i sidledes från de skruvar som sitter nu.
 
Det är väl overkill? Antingen litar du på dej själv och ditt val av skruv och antal fästpunkter, eller så kanske du fortsätter att komplettera den där altanen tills huset är helt perforerat med längre och grövre skruv
 
V Villa1949 skrev:
Eller så kompletterar jag med 1st 180mm fransk skruv med bricka mellan varje par av de sittande skruvarna dvs 30 cm i sidledes från de skruvar som sitter nu.
det vore bättre att ta bort lockläkten för att få bättre drag samt att du inte får samma moment på skruvarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.