Har nyligen köpt hus och i och med det varma vädret har carporten förvandlats till en pool.
Byggnaden är ett isolerat förråd. Betonggolv.

Bör jag vara orolig för konstruktionen/grunden då det ligger 5 - 10 cm vatten mot?

Inför kommande säsong behöver det åtgärdas.
Är det lättast att dika eller kan det räcka med att vräka på mer grus?
 
  • Vattenansamling på betonggolv mot förrådets grund, ca 5-10 cm djupt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling mot en byggnad med ett speglingsmönster och grus i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tjäle i marken som sätter dräneringen ur spel tro?

Att döma av det lilla som syns på bilderna så ser det tämligen nybyggt ut, har du koll på hur seriöst markarbetet gjordes när grunden uppfördes?
 
K Kasken skrev:
Är det tjäle i marken som sätter dräneringen ur spel tro?

Att döma av det lilla som syns på bilderna så ser det tämligen nybyggt ut, har du koll på hur seriöst markarbetet gjordes när grunden uppfördes?
Vet tyvärr inte mycket alls då det är en helt separat byggnad. Nämndes knappt alls varelse i prospekt (beskrevs som oisolerad men den är isolerad etc.) eller visning men nu vill jag ju ta hand om det.
Framöver vill jag asfaltera men då behövs det här åtgärdas.

Tjälen är fortfarande typ hela vägen upp men husen ligger som i 'terrasserad' sluttning så det är smältvatten från grannens tomt som liksom fastnar på min tomt.

Är det dikning som gäller eller kan det räcka att fylla på med grus?
 
harry73
Gräv en lien pumparna och pumpa upp det mesta, då kan du senare kolla om du behöver extra dränering
 
Cgj71 Cgj71 skrev:
Är det dikning som gäller eller kan det räcka att fylla på med grus?
Du kan aldrig sänka mängden vatten i marken, eller höjden på vattnet genom att "fylla på med grus"....

Det låter inte heller praktiskt med ett öppet dike precis där?

Det som behöver göras är att dränera marken runt denna byggnad.
Gräv ett dike som är djupare än grunden på byggnaden, gräv det med fall mot en lägre del av tomten, stenkista, eller koppla på kommunens dagvatten? Lägg ett sånt perforerat dräneringsrör i botten på diket o fyll igen med något dränerande material, lite grövre grus fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.