J jonaserik skrev:
Med näsan mot något ställe var luktar det mest.
Oj svårt att säga, eftersom jag har respekt för el så drog jag av hela huset när det hände. Det luktade från elementets överdel där glödtråden rimligtvis sitter inne i maskineriet.

Jag skulle kunna prova igen och se vad som händer och en brandsläckare i handen.. kan ju vara så att det luktar lite i början och att elementet känner av kylan i rummet och vill kickstarta igång lite i början.. men jag är lite feg med..
 
hittar inte schemat till den, är det ett Gnosjö. står säker ett fabriksmärke på den. Ini i dosan på nya,. på insidan av locket kanske det finns något.
 
fredsang fredsang skrev:
Det luktade från elementets överdel där glödtråden
Det kan vara flera då det är en glasmodell. Första gången jag ser ett sådant, därav frågorna, teknikens utveckling har inte stannat av.
 
J jonaserik skrev:
hittar inte schemat till den, är det ett Gnosjö. står säker ett fabriksmärke på den. Ini i dosan på nya,. på insidan av locket kanske det finns något.
ELEMENT TERMO GLASS heter det, inget gnosjö. Det har jag med, inga konstigheter var det där!
 
Slog på din tidigare och fick samma om nu. Ingen info om schema för koppling. Hur många ledningar är det som ska kopplas in i dosan, vilka färger är det.
 
J jonaserik skrev:
Slog på din tidigare och fick samma om nu. Ingen info om schema för koppling. Hur många ledningar är det som ska kopplas in i dosan, vilka färger är det.
Det syns kanske på bilden i mitt första inlägg, det är egentligen en stickkontakt den ska köras in i, som jag kapat för att ansluta med kablarna från väggen.

Det är Brun, blå och jordad från själva sladden till radiatorn. Den ska möta samma färger från två olika rör som går ut ur väggen. Färg mot färg tänkte jag enkelt.

Det står alla fall att själva radiatorn har en säkerhetsfunktion som per automatik ska slå av vid överhettning, så det kanske är värt att pröva på nytt trots allt om jag mäter upp 230 v i från väggen.
 
Det ska medfölja ett papper på hur det ska kopplas, har du lyckats med att fimpa det, så blir det en sväng tillbaka och titta på en annan radiator och kopiera det. Efter rätt info så blir nog ett svar kanske , en sväng till och byta på garanti...
 
J jonaserik skrev:
Det ska medfölja ett papper på hur det ska kopplas, har du lyckats med att fimpa det, så blir det en sväng tillbaka och titta på en annan radiator och kopiera det. Efter rätt info så blir nog ett svar kanske , en sväng till och byta på garanti...
Jag har två andra radiatorer av exakt samma märke och samma styrka. Så jag har kopierat hur dem är kopplade redan som gjordes av en fackman. Så det är jag minst oroad över trots allt! Han har också kapat av själva stickproppen för att ansluta med dessa tre-stegs-sockerbitar eller vad dom kallas:) Så jag har härmat på exakt samma sätt på det nya.
 
  • Gilla
Sannas10
  • Laddar…
OK på bilden . är det nya eller gamla den kopplingen avser, Edit du säger gamla har 4 sy varav en vit ( slavkoppling ) det luktar plast , något brunnit i den. Bara åka tillbaka och byta då, kolla upp i paketet efter alla papper innan då åker hem..
 
fredsang fredsang skrev:
dessa tre-stegs-sockerbitar eller vad dom kallas
Heter Wago, stickpropp som klippts inget fel och kopplat som dom andra, då ska det fungera. ett nytt på garanti blir det. Det kanske tjafsas om att stickproppen har kapats , men stå på dig det har inget med funktion eller garanti att göra, koppla direkt eller med stickpropp i ett uttag är detsamma, ingen åverkan på själva radiatorn.
 
Uräkta lite , den nya hade stickpropp och då finns inget för inkoppling, bara stoppa i ett uttag, klart färdigt. Att klippa stickproppen för att fast ansluta är ett gängse arbetssätt inom el. .
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.