Håller på och spacklar, och ska sedan måla.
På ovanvåningen har vi microlitduk, och vill ha detta även på nedanvåningen.
Men eftersom jag gör det själv här nere, och jag är väl inte världens bästa spacklare direkt så tänkte jag att istället för microlitduk så kan man till exempel ta sådan här renoveringsduk (eller liknande). Så är det inte lika kritiskt att spacklingen blir bra tänker jag.

Något tydligt osmart här, eller det verkar vara en bra idé?

Om någon har använt många olika renoveringsdukar, och har någon som står ut (både positivt och negativt) så är jag intresserad av att veta det.
 
Är Målare och har aldrig använt "renoveringsduk", men min känsla är att det är något man säljer på konsumenter för att sälja lite mer(vilket delvis är bekräftat av leverantörer) jag har svårt att se hur den skulle kunna dölja ojämnheter vid spackling till en sån stor grad att underarbetet nästan blir oviktigt. Mikrolitens främsta egenskap oxh användningsområde är ju att armera ytan. Så även där är underarbetet viktigt. Jag skulle kanske satsat på en eller två vändor extra med spackel istället, samt iläggning av skavanker efter grundnibgen.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Är Målare och har aldrig använt "renoveringsduk", men min känsla är att det är något man säljer på konsumenter för att sälja lite mer(vilket delvis är bekräftat av leverantörer) jag har svårt att se hur den skulle kunna dölja ojämnheter vid spackling till en sån stor grad att underarbetet nästan blir oviktigt. Mikrolitens främsta egenskap oxh användningsområde är ju att armera ytan. Så även där är underarbetet viktigt. Jag skulle kanske satsat på en eller två vändor extra med spackel istället, samt iläggning av skavanker efter grundnibgen.
Det är den armerande funktionen jag vill åt.
Men tänkte om man kunde slå två flugor i en smäll och även få det lite mer förlåtande mot spacklingsmissar om man använder renoveringsduk istället.
Kommer såklart spackla så bra jag kan, men vet att jag inte är något direkt proffs på det.

Är det stora skillnader på microlitdukarna? Vilken bör jag välja?
Vill ha en slät vägg.
 
M Mortsken skrev:
Det är den armerande funktionen jag vill åt.
Men tänkte om man kunde slå två flugor i en smäll och även få det lite mer förlåtande mot spacklingsmissar om man använder renoveringsduk istället.
Kommer såklart spackla så bra jag kan, men vet att jag inte är något direkt proffs på det.

Är det stora skillnader på microlitdukarna? Vilken bör jag välja?
Vill ha en slät vägg.
Då är det mikrolit du ska ha, eller fiberduk som de heter egentligen. Det finns olika tjocklekar. Jag använder endast 130g.
Det är den tjockaste, den är även förgrundad och blir mer styv och lättarbetad tycker jag.

Vissa färghandlare ger dig NW lim till den och andra vävlim.
Jag rekommenderar vävlimmet, det är mer gjort för den typen av produkt och biter riktigt bra. Håller sig även blött på den limmade ytan något längre än NW lim.

Har som sagt aldrig använt renoveringstapet, men båda alternativen limmas ju och lägger sig dikt an mot ytan, dom följer alltså ytan du har spacklat, vilket jag tycker talar emot att det skulle göra en dåligt spacklad vägg slätare på något sätt.
 
Tjock och förgrundad microlit it is alltså!
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.