Bara olja följer klassningen och man har rätt viskositet så fungerar det.
marknadsförs av https://www.pennasol.com/ dom verkar ha erfarenhet av smörjmedel.
 
Är det någon som har erfarenhet av laseravståndsmätaren? Vore perfekt på längre avstånd där noggrannheten inte är så extremt noga. Men funkar dem i solljus? Tänker rent spontant att den kanske tappar bort sig själv om laserpunkten hamnar på ett väldigt ljust underlag.
 
Alatan Alatan skrev:
Är det någon som har erfarenhet av laseravståndsmätaren? Vore perfekt på längre avstånd där noggrannheten inte är så extremt noga. Men funkar dem i solljus? Tänker rent spontant att den kanske tappar bort sig själv om laserpunkten hamnar på ett väldigt ljust underlag.
Jag har något liknande från CO och det fungerar väldigt bra.
Du får svårt att mäta ett avstånd noggrannare än du kan göra med en laseravståndsmätare.
 
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
Jag håller med, det svåra brukar vara att själv hitta pricken och träffa det man vill när det är ljust och det inte är en ladugård man ska träffa, fungerar gör den dock alltid och mäter dit den pekar.
 
Alatan Alatan skrev:
Är det någon som har erfarenhet av laseravståndsmätaren? Vore perfekt på längre avstånd där noggrannheten inte är så extremt noga. Men funkar dem i solljus? Tänker rent spontant att den kanske tappar bort sig själv om laserpunkten hamnar på ett väldigt ljust underlag.
jag har en och den är väldigt bra även i solljus mitt på dagen. Har testat upp till ca 10m avstånd utan problem och den mäter korrekt. MEN det är svårt att se pricken eftersom den är röd och ganska svag, så man behöver ibland ngn som kan titta nära om man prickat rätt där det är pillrigt (träffa en regel eller dylikt).

Den mäter däremot sämre på riktigt korta avstånd under ca en meter där jag inte litar på den helt.

Har AB testat den mot polarens märkes-motsvarighet (minns inte om det var en Leica eller Bosch) och de var lika bra från en meter och uppåt.

Den äter också mkt batteri kan man komma ihåg.

klart prisvärd leksak
 
En annan bra pryl är mekstället för cykel. Rekommenderas till alla med en cykel!
 
  • Gilla
mattetvilling och 3 till
  • Laddar…
Håller med om cykelstället. Köpte ett förra året och det är väldigt trevligt för den pengen. Har även fått tips om just detta i mer cykelinriktade forum.
 
Kan meddela att den kontaktfria spänningstestaren är väldigt känslig och ger utslag även på likspänning. Laddkabel för mobil, headset och även från laboratorieagg. Kan vara praktiskt vid felsökning.

Den piper (irriterande mycket) med olika intervall beroende på hur pass nära den är kabeln. Bra för att felsöka brott på enskilda innerledare!

[EDIT] Och pipet gick att stänga av! Det blir fem mjölkpaket av fem möjliga för den här
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
En annan bra pryl är mekstället för cykel. Rekommenderas till alla med en cykel!
Tack för tipset. Skall precis ge lite kärlek till min gamla cykel innan den åker på Blocket så det blev även en ny sadel för 80:- förutom cykelstället.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Tack för tipset. Skall precis ge lite kärlek till min gamla cykel innan den åker på Blocket så det blev även en ny sadel för 80:- förutom cykelstället.
Har varit in på Lidl här 2ggr i livet, ena ggn. var för att handla cykel mekstället, andra gången köpa glass med barnen på en längre cykeltur.
Stället fyller sin funktion, rekommenderas!
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Slangvattenpasset borde funka?
Man borde kunna köpa 2 och förlänga slangen från 15 till 30m va?
 
nino nino skrev:
Slangvattenpasset borde funka?
Man borde kunna köpa 2 och förlänga slangen från 15 till 30m va?
eller 1 och förlänga med en vanlig vattenslang...

/ATW
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fick tag på elektriska häftpistolen som såldes för två veckor sedan, vet inte om det är ett kass retur-exemplar eller om de inte är bättre än så här...
Hur som verkar den ha problem att slå i klamrarna hela vägen, samma resultat på olika längd spik och klammer så gissar att den inte slår tillräckligt långt.
Bilden visar hur det blir i en gammal mdf resp trä-list där inget av försöken har bottnat helt trots olika längd på klammer och spik..

Någon annan som köpte den och provade? Modell Parkside PHET 15 C2.
 
  • Två träbitar varav en är MDF, med delvis inslagna klamrar och spikar som inte bottnat helt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vardagsrum skrev:
Kan meddela att den kontaktfria spänningstestaren är väldigt känslig och ger utslag även på likspänning. Laddkabel för mobil, headset och även från laboratorieagg. Kan vara praktiskt vid felsökning.

Den piper (irriterande mycket) med olika intervall beroende på hur pass nära den är kabeln. Bra för att felsöka brott på enskilda innerledare!

[EDIT] Och pipet gick att stänga av! Det blir fem mjölkpaket av fem möjliga för den här
Funktionen på denna kontaktfria spänningstestare är förvånadsvärt bra för sitt pris på 70SEK. Hittar lätt ledningar i träväggar och speciellt är den snabbaste pipfrekvensen bra då hittar den ett rör med kablar i innervägg med +-3.5cm pipintervall från centrum av ledning. Jag jämförde med min Bosch GMS120 i Elläge och den ger rött ljus i samma intervall som Lidl detektorn. Men GMS120 har också en grafisk skala på LCD:en som pekar in exakt centrum av detta +- 3.5cm intervall (symetriskt).

När jag ändå var på Lidl (med munskydd och handskar) nöjesköpte jag deras elkontakttestare (70SEK) som kan va kul att ha (elsystemet hemma är dock felfritt). Insatt i ett jordat uttag har denna diverse funktioner men i ett ojordat uttag försvinner finesserna. Så om man vill se fasen i ett jordat uttag så är det enkelt utan pill med kablar och instrument. Baksidan är märkt L och N så dessa stämmer fysiskt när båda gröna LED lyser. Om en är röd är märkningen fysiskt bak och fram. Om Du har jordfelsbrytare så kan Du också aktivera den från kontakttestare

Elkontakttestare insatt i ett vitt vägguttag med indikatorlampor tända, på en träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkontakttestare på träyta med markeringarna L och N och en metallpinn för jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkontakttestare insatt i ett ojordat eluttag på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklanda
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Funktionen på denna kontaktfria spänningstestare är förvånadsvärt bra för sitt pris på 70SEK. Hittar lätt ledningar i träväggar och speciellt är den snabbaste pipfrekvensen bra då hittar den ett rör med kablar i innervägg med +-3.5cm pipintervall från centrum av ledning. Jag jämförde med min Bosch GMS120 i Elläge och den ger rött ljus i samma intervall som Lidl detektorn. Men GMS120 har också en grafisk skala på LCD:en som pekar in exakt centrum av detta +- 3.5cm intervall (symetriskt).

När jag ändå var på Lidl (med munskydd och handskar) nöjesköpte jag deras elkontakttestare (70SEK) som kan va kul att ha (elsystemet hemma är dock felfritt). Insatt i ett jordat uttag har denna diverse funktioner men i ett ojordat uttag försvinner finesserna. Så om man vill se fasen i ett jordat uttag så är det enkelt utan pill med kablar och instrument. Baksidan är märkt L och N så dessa stämmer fysiskt när båda gröna LED lyser. Om en är röd är märkningen fysiskt bak och fram. Om Du har jordfelsbrytare så kan Du också aktivera den från kontakttestare

[bild] [bild] [bild]
Glömde att nämna en liten mätdetalj som gäller både Lidl och Boschdetektorn. Om du håller långt fram på bådas handtag eller har din andra hand i närheten så sjunker känsligheten på mätarna att hitta rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.