Hallen är en utbyggnad med eget yttertak (byggt -20talet). Innertaket sitter 3 meter upp och jag har gjort hål för att titta. Där är tomrum upp till yttertaket utan ventilation ut.
Nedanför detta har jag isolerat 145+145. jag har gjort tre ventilationsrör i mitt nya innertak och satt vanlig gips och målat. MEN ingen ångspärr. Tanken är att rumsvärmen (åretrunt varmt) ska cirkulera inneifrån hela vägen upp till yttertaket och ner igen. Jag satte alltså inte ångspärr eftersom där inte finns ventilation ut.
Kan man göra såhär?
 
Nu går det inte att säga absolut säkert utan att titta på byggnaden, men i princip är det fel. Rumsluften är varmare, och innehåller därför mer vattenånga än den kallare uteluften. Så här är det alltid, även om man tycker att man inte tillför någon särskild fukt. Det som händer när den varma rumsluften stiger upp är att vattenångan kondenserar när den möter en tillräckligt kall yta. Detta kan vara mot yttertaket eller en bit in i isoleringen. Där fälls fukten ut i form av vattendroppar, och det blir så småningom blött. Om nu den avkylda fukten sjunker ner igen, om dina ventilationsrör fungerar som du tänkt, så har den inte med sig fukten, utan den är kvar på vinden. Ångspärr och god ventilation av kallvinden brukar man rekommendera.
Jag hade hållit väldigt noga koll på vinden framöver. Försök att mäta fukthalten och håll utkik efter kondens. Ett mögelangrepp kan komma väldigt snabbt.
 
Tack för snabbt svar! Ja, det bästa hade förmodligen varit att först ta ner hela det gamla innertaket, gjort ventilation och sedan isolerat med ångspärr. Egentligen hur dumt som helst att "ta genvägar".....
Ska se hur jag enklast ska gör om det och tänka rätt från början.

Vad sägs om följande:
1. Jag tar ner 1 gips-skiva igen och lyfter ner all isolering därifrån (bör nå överallt då taket inte är mer än3x1.70m yta).
2. Sågar upp ett lite större hål i gamla innertaket, typ 50x50cm.
3. Jag har en rejäl borrhammare hemma så jag köper ett långt grovt SDS borr, (Ytterväggen är 40cm tjock) vilken storlek 18-20mm??, och kör igenom från utsidan på båda sidor om hallen för genomströmning. Tänkte att ifall jag borrar på två ställe på så liten yta behövs inte större hål...eller?
4. Lägger byggplast i botten på isoleringsfacken och annullerar mina nuvarande andningshål.

Då borde det väl bli korrekt?
 
Man brukar försöka få luften att strömma från spalter i takfoten, upp efter innertaket och ut genom någon ventil vid nocken. Finns det endast möjlighet att göra hål i ytterväggarna? Jag är tveksam till att 20mm hål i en 40cm tjock vägg ger tillräcklig ventilation. Men eftersom man inte kan ge annat än generella råd i ett sånt här sammanhang tycker jag du ska ta hjälp av någon sakkunnig, som på plats kan råda dig hur du ska göra.
 
Tänkte att det kanske skulle kunna räcka då det är ett så pass litet utrymme. Det handlar ju bara om 3x1.7m i yta som ska ventileras.

Dock ska jag ta hit någon sakkunnig för att ge tipps på plats.

Tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.