Jag var ute och kikade lite i trädgården idag och såg något som jag inte upptäckt tidigare och vet således inte när det uppkom. Vår berså av syrenbuskar har blivit hårt angripen av en svamp som ni ser på bilderna.

Syrenbuskar med grenar angripna av svamp, synliga vita och gröna fläckar på barken i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syrenbuskar med fläckar av svampangrepp mot en bakgrund av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går att göra något åt detta eller om jag måste plocka bort hela busken?
Vad rekommenderar ni?

Tack!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Så där gamla grenar är lämpliga att ta bort i alla fall för att föryngra busken. Såga av så nära marken du kan.
 
  • Gilla
mottosson och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Svamp växer på död eller döende ved, såga bort grenar som sägs ovan.
Beskära grova/gamla grenar är ändå något man måste göra regelbundet på syrener eftersom de annars blir kala nertill och bara har blad/blommor upptill.
 
Redigerat:
  • Gilla
mottosson och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Svamp växer på död eller döende ved, såga bort grenar som sägs ovan.
Beskära grova/gamla grenar är ändå något man måste göra regelbundet på syrener eftersom de annars blir kala nertill och bara har blad/blommor upptill.
Tack för svar!

Kan jag rent av kapa hela bersån vid marknivå och hoppas att de överlever, eller är det för aggressivt? Som ni ser så växer svampen ända nere vid marknivån, vilket det ser ut att göra på de flesta buskarna.

Behöver jag vara varsam med de gamla svampdrabbade buskarna eller kan jag dumpa det tillsammans med övrig kompost?
 
KristinaRT
Du kan absolut kapa alla de grövsta och kalaste grenarna, men låt gärna några tunnare grenar vara kvar. Syren klipps bäst i etapper så man har olika grova grenar på olika höjd, speciellt om man vill att den ska vara tät från marken och upp.

Min erfarenhet av syrener är att de överlever det mesta, men det blir ju en kal berså om du tar ner allt.

Den typen av svamp du har på grenarna finns överallt och eftersom den vara sitter på död/döende ved är den inte ett problem för friska träd/buskar.
 
  • Gilla
mottosson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.