J Jarlsgård skrev:
Så du ska byta fönster, som kommer ändra utseendet samt byta ut taket från plast till plåt.

Jag står fast vid min punkt, sök bygglov.

Att det syns från vägen eller ej har ingen påverkan. Det är en fasadändring, oavsett vilken fasad det gäller och om denne syns från gatan. Enda gången jag känner till där det kan räknas bort är ifall att det är på en innergård.



Det beror på förhållandena skulle jag säga snarare än om hur mkt det ändrar utseendet.

Jag tycker även din syn är lite väl fri mot hur verkligheten är, även om du inte har helt fel. Gällande utsidan så finns det såklart en hel del man kan ändra, men som jag sa, ska man vara riktigt nitisk så ska man egentligen alltid gå igenom BN.


Men @Kojfabriken gör såklart precis som hen själv behagar :) Jag har sagt mitt och nu varnat, så jag släpper det där :ok:
Jag jobbar som KA och denna typ av frågor dyker upp ofta så jag har koll på lagstiftningen och tolkningen. Det innebär inte att man kan vara tvärsäker i alla lägen eftersom dom lokala förhållandena och planerna påverkar tolkningen av lagar.

Det är i normalfallet fritt att byta tak, fönster och fasad helt utan bygglov eller bygganmälan. Det gäller om man inte väsentligt ändrar utseendet, sen kan detaljplaner, bevarandeplaner mm göra att det i specialfall kräver lov.

Att ändra användningen av biyta till boyta i en villa är INTE lovpliktig i normalfallet. Finns prejudicerande domar på det.

Men även där finns specialfall, exempelvis om en del varit verkstad eller motsvarande så kan det krävas tillstånd för att ändra användning.

Du får gärna visa på rättsfall där det blivit olagligt (lovpliktigt) att ändra biyta till boyta, det är med hjälp av rättsfallet jag lär mig mer

Men man kan INTE lyssna på vad kommunerna säger alla gånger, tyvärr väljer dom ofta sin egen praxis och tolkning som inte alltid följer lagar och rättspraxis. Bättre att vara påläst själv.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
@Autodidak1 Jag ifrågasätter inte din kunskap då jag inte vet vad du har i bagaget (eller jo, nu vet jag), utan jag ville snarare pointera för TS att man inte kan (eller kan kan man ju) göra som man vill. För det är många parametrar som kan spela in. Ibland kan det trots allt bli hus i helvetet bara för att man bytt kulör på sitt hus... som du säger så är alla kommuner olika och likaså alla fastigheter och dess förutsättningar.

Och i detta fall handlar det om igensättning av fönster, byte från plexiglas till "passivfönster" som man inte kan anta har samma utseende samt byta ifrån vad jag förstår är ett transparens (??) plasttak till ett svart plåttak.
De är förändringar som ändrar utseendet väsentligt vill jag påstå och det är det jag trycker på. Och eftersom de i mina ögon är väsentliga ändringar så krävs det också ett bygglov för fasadändringar.

Att ytan skulle byta användning från bi till bo har jag inte direkt uttalat mig om tror jag? Det jag vet med mig att jag nämnt är att flera installationer skulle utföras rörande ventilation, värme osv. vilket en BN kunnat vilja ha en bygganmälan kring.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Kom på nu att jag visst uttalat mig om bi till boyta.
Men det var snarare om det var så att boytan redan var maxad enligt detaljplanen. Då kan man ju indirekt inte bara ändra och komma undan med det eftersom man då överskrider vad detaljplanen säger och har med det automatiskt skapat sig en planstridig byggnation.

Hade man kunnat göra så, så hade var och varannan som maxat sin boyta byggt ett uterum, så stort som de vill bygga till och sedan bara ändrat användningsområde hux flux.
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Kom på nu att jag visst uttalat mig om bi till boyta.
Men det var snarare om det var så att boytan redan var maxad enligt detaljplanen. Då kan man ju indirekt inte bara ändra och komma undan med det eftersom man då överskrider vad detaljplanen säger och har med det automatiskt skapat sig en planstridig byggnation.

Hade man kunnat göra så, så hade var och varannan som maxat sin boyta byggt ett uterum, så stort som de vill bygga till och sedan bara ändrat användningsområde hux flux.
Det kan man göra, helt lagligt. Men det styrs ofta av maximal tillåten BYA.

Men jag ska själv bygga på en tomt som tillåter 120+40. Av de 40 kvm BYA som blir garage kommer 15 kvm bli ett sovrum snarast efter slutbevis. Det är tveklöst helt lagligt.

Det är mycket lite invändigt som kräver lov eller anmälan om man lusläser lagen.

I TS fall finns den lilla osäkerheten i takbytet. Det kan man inte veta med säkerhet, men i ett villaområde tillåts ganska mycket (om inte DP är ovanligt hård). Men både färg och materialbyten har godkänts av domstol. Och att ändra ett litet tak till samma färg som huset borde klara sig utan problem. Att ta bort eller lägga till ett fönster är däremot lov eller anmälningspliktigt i normalfallet.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Ja den här diskussionen var minst sagt lärorik. :)

Hör väl till sin sak att det knappast är ett område med något som helst standardutseende. Alla hus ser olika ut i området. Tvåplans, ettplans, källare, platta, trä, tegel och eternit. Mindre ort utan några fastighetspriser att flagga med, och som sagt; Kommunen saknar ritningar på hur huset är byggt, så det är väl som tidigare nämnt, att sätta igen fönster som kan vara värt att överväga, utifall någon granne skulle reagera. Kanske klokare att göra allt annat jag vill göra först och sedan möjligen söka bygglov för att ta bort fönstren, när resten är klart. Har dock satt igen ett tidigare toalettrumsfönster på någon kvadratmeter, iom. fuktskador (från tidigare ägare). Det är förvisso ett litet fönster, men jag har svårt att se att för få fönster är något man skulle rynka ögonbrynen åt härikring, var mest orolig just kring boare och biare, men där har jag fått väldigt intressanta svar från dig, Autodidakt1.

Tack igen!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det kan man göra, helt lagligt. Men det styrs ofta av maximal tillåten BYA.

Men jag ska själv bygga på en tomt som tillåter 120+40. Av de 40 kvm BYA som blir garage kommer 15 kvm bli ett sovrum snarast efter slutbevis. Det är tveklöst helt lagligt.

Det är mycket lite invändigt som kräver lov eller anmälan om man lusläser lagen.

I TS fall finns den lilla osäkerheten i takbytet. Det kan man inte veta med säkerhet, men i ett villaområde tillåts ganska mycket (om inte DP är ovanligt hård). Men både färg och materialbyten har godkänts av domstol. Och att ändra ett litet tak till samma färg som huset borde klara sig utan problem. Att ta bort eller lägga till ett fönster är däremot lov eller anmälningspliktigt i normalfallet.
Ja I regel så är det ju just bya som begränsar men har ändå sett en del fall där man faktiskt valt att begränsa boa istället. Och i de fallen har jag otroligt svårt att se att man skulle kunna kringgå på det viset? Men jag kan förstås ha fel, låter dock konstigt :thinking: samma egentligen med bya.
Om då tillåter 200+40 och du maximerar båda, för att sedan omvandla bia till boa.. Ja då strider man ju mot dp. Så på det sättet bör det inte gå att hux flux byta?
Så vida man inte gör det till en lgh, för då skulle jag ändå klassa ytan som komplementbyggnad och inte huvudbyggnad.

Det känns dock lite som en gråzon och jag kan ärligt säga att jag inte är super-duper insatt i alla rättsfall :)
 
J Jarlsgård skrev:
Ja I regel så är det ju just bya som begränsar men har ändå sett en del fall där man faktiskt valt att begränsa boa istället. Och i de fallen har jag otroligt svårt att se att man skulle kunna kringgå på det viset? Men jag kan förstås ha fel, låter dock konstigt :thinking: samma egentligen med bya.
Om då tillåter 200+40 och du maximerar båda, för att sedan omvandla bia till boa.. Ja då strider man ju mot dp. Så på det sättet bör det inte gå att hux flux byta?
Så vida man inte gör det till en lgh, för då skulle jag ändå klassa ytan som komplementbyggnad och inte huvudbyggnad.

Det känns dock lite som en gråzon och jag kan ärligt säga att jag inte är super-duper insatt i alla rättsfall :)
Man kan ändra huxflux, rättsfallen konstaterar lite förenklat att en biyta som garage som är kopplat till hus (observera att det måste vara sammanbyggt) är en så liten ändring av användandet att det inte kräver lov. Garaget har redan varit en del av huset och det huvudsakliga användandet boende. Därför är det inte lovpliktigt. Men det gäller inte om (eller jag känner inte till rättsfall i varje fall) där till exempel en vidbyggd verkstad skulle omvandlas till boende, då blir sannolikt lovpliktigt.

Lagar är aldrig helt tydliga, men dom bygger bland annat på äldre lagar, regler, förarbeten och rättspraxis. Så för att lära sig tolkningen behöver man läsa utslag från högsta instanser. Om du orkar grotta ner dig i rättsfallet jag länkade till så förstår du en del av resonemanget.

Att kringgå detaljplan är inget nytt, det gör Friggebod, Attefallsutbyggnad, Attefallshus mm också.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Man kan ändra huxflux, rättsfallen konstaterar lite förenklat att en biyta som garage som är kopplat till hus (observera att det måste vara sammanbyggt) är en så liten ändring av användandet att det inte kräver lov. Garaget har redan varit en del av huset och det huvudsakliga användandet boende. Därför är det inte lovpliktigt. Men det gäller inte om (eller jag känner inte till rättsfall i varje fall) där till exempel en vidbyggd verkstad skulle omvandlas till boende, då blir sannolikt lovpliktigt.

Lagar är aldrig helt tydliga, men dom bygger bland annat på äldre lagar, regler, förarbeten och rättspraxis. Så för att lära sig tolkningen behöver man läsa utslag från högsta instanser. Om du orkar grotta ner dig i rättsfallet jag länkade till så förstår du en del av resonemanget.

Att kringgå detaljplan är inget nytt, det gör Friggebod, Attefallsutbyggnad, Attefallshus mm också.
Nu syftade mitt hux flux till om man maximerat sin byggrätt.

Jag vet att det finns rättsfall kring det där med att ändra garage till boa osv... Men frågan är om de fallen är där byggrätten är maximerad.

Får la sätta mig och läsa rättsfall och se om jag hittar något som passar in det på jag syftar till, för jag är inte helt övertygad om att man kan göra så :crysmile:


Känner dock att det blivit trådkap och detta rör inte ts vad jag vet. Och ts vet vad jag tycker hen ska göra ;)
 
Redigerat:
Jag är av samma åsikt som @Jarlsgård.
Utifrån det TS beskriver (utan att ha sett detaljplan mm) skulle jag säga att hen ska söka bygglov för fasadändring. Börja åtminstone med att kolla upp om kommunen kräver bygglov för åtgärden. De har förutsättningarna för just den berörda fastigheten bättre än vi medlemmar på detta forum.

Diskussionen här rör sig om det krävs lov eller inte, men jag undrar om det finns något som gör att du misstänker att du inte skulle bli beviljad lov?

Lägger till lite skrämselpropaganda. ;)
I länken kan du beräkna vad det kan kosta att bygga utan bygglov.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
 
J Jarlsgård skrev:
Ja I regel så är det ju just bya som begränsar men har ändå sett en del fall där man faktiskt valt att begränsa boa istället. Och i de fallen har jag otroligt svårt att se att man skulle kunna kringgå på det viset? Men jag kan förstås ha fel, låter dock konstigt :thinking: samma egentligen med bya.
Om då tillåter 200+40 och du maximerar båda, för att sedan omvandla bia till boa.. Ja då strider man ju mot dp. Så på det sättet bör det inte gå att hux flux byta?
Så vida man inte gör det till en lgh, för då skulle jag ändå klassa ytan som komplementbyggnad och inte huvudbyggnad.

Det känns dock lite som en gråzon och jag kan ärligt säga att jag inte är super-duper insatt i alla rättsfall :)
Inga sådana bestämmelser här. Det är 1/5 av tomtens markyta som får bebyggas.
 
M MetteKson skrev:
Jag är av samma åsikt som @Jarlsgård.
Utifrån det TS beskriver (utan att ha sett detaljplan mm) skulle jag säga att hen ska söka bygglov för fasadändring. Börja åtminstone med att kolla upp om kommunen kräver bygglov för åtgärden. De har förutsättningarna för just den berörda fastigheten bättre än vi medlemmar på detta forum.

Diskussionen här rör sig om det krävs lov eller inte, men jag undrar om det finns något som gör att du misstänker att du inte skulle bli beviljad lov?

Lägger till lite skrämselpropaganda. ;)
I länken kan du beräkna vad det kan kosta att bygga utan bygglov.
[länk]
Nej då, nog 17 får jag bygglov om jag söker, vill bara helst slippa mer besvär än nödvändigt om det får göras utan.
 
J Jarlsgård skrev:
Nu syftade mitt hux flux till om man maximerat sin byggrätt.

Jag vet att det finns rättsfall kring det där med att ändra garage till boa osv... Men frågan är om de fallen är där byggrätten är maximerad.

Får la sätta mig och läsa rättsfall och se om jag hittar något som passar in det på jag syftar till, för jag är inte helt övertygad om att man kan göra så :crysmile:


Känner dock att det blivit trådkap och detta rör inte ts vad jag vet. Och ts vet vad jag tycker hen ska göra ;)
Maximerad byggrätt spelar ingen roll, känner till några fall där det varit OK precis enligt rättsfallen (de har gjort andra åtgärder också så ändringen är känd av BN). Den maximerade byggrätten spelar ingen roll för Attefallare och Friggebodar heller
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
@MetteKson
@Kojbyggaren
@Jarlsgård

De här bilderna kommer från ett rättsfall där fönsterbytet inte bedömdes vara bygglovspliktigt. Träfönster byttes mot fönster med aluminiumutsida och blev pivothängda i stället, men det var OK. Första bilden är före, andra efter.

PS: Kolla på kommunens hemsida, många kommuner tillåter ganska mycket mer än lagen i riktlinjer eller detaljplaner. Det här skriver till exempel Stockholm på sin hemsida:
Du behöver inte bygglov för att måla om, byta fasadbeklädnad eller taktäcknings-material på en- och tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader så länge förändringen inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.



Tvåvåningshus före fönsterbyte med träfönster och gröna fönsterkarmar synliga mot beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus före fönsterbyte, gamla träfönster, balkong och sluttande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Intressant! Men är du säker på att det inte krävs något (rent juridiskt). Det går ju för tillfället som bi-area och kommer kunna användas som boarea, så då borde väl anmälan iaf. krävas? Som folk rekommenderar så kommer jag i vilket fall inte göra mig besväret, men det är ju ändå bra att veta vad som gäller, så att man vet hur öppen man kan vara med saker i grannskapet om inte annat.

Detaljplan finns för området, men säger inget om hur husen ska se ut, bara byggyta och antal våningar. Inget hus är det andra likt i området.
Boarea och biarea är inga begrepp som finns i pbl, så det har i sig ingen betydelse. Sedan kan det finnas andra krav på till exempel energi/isolering som gäller om du ska göra om det till en uppvärmd yta, men det betyder inte heller att det krävs lov eller anmälan.

De åtgärder som kräver anmälan finns i 6 kap. 5 i plan- och byggförordningen.
 
  • Gilla
Omogen
  • Laddar…
För att undvika problem med fönster - är det krav på att kunna se ut genom ett fönster..?
Vad händer om man behåller fönstret i sin helhet för att inte förändra fasaden, men målar glaset svart på insidan och bygger igen det med en slät vägg på insidan?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.