Hej! För en säljare så gör ju skillnaden på en spekulant eller två spekulanter hela skillnaden när det kommer till slutpriset. En spekulant, då får man utgångspris max. Två spekulanter kan man tjäna pengar på. Så om det bara finns en spekulant så borde du ha en chans!
Förresten har jag köpt ett dödsbo och bor granne med säljaren och jag fick också kämpa lite för detta hus. Och jag älskar mitt hus än.
Lycka till!
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Mycket som kan gå fel även om du förhalar. Inte schysst mot säljaren att mörka läget. Det du skriver är att du inte har råd med huset men att du tror att du snart har det. Min rekommendation är att ha råd först och köpa sen.
Förhala, ok, kanske fel ord då. Frågan borde ha varit hur får jag säljaren att inte göra klart affären direkt om en spekulant lägger utgångsbudet. Har varit på visning och det var minst två sällskap till och ny visning i helgen. Ingen har lagt bud än.

Mäklaren är informerad om läget och ska framföra det till säljaren. Sen får vi se vad som händer.

Jag kommer aldrig ”ha råd” på det sättet du menar eftersom priserna ökar med mer än jag kan spara även om jag anstränger mig till det yttersta och sparar 200000 per år.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Tror inte det blir någotsomhelst problem senare.
Du förstod att det var en parafras?
 
elpaco elpaco skrev:
Du förstod att det var en parafras?
Absolut, jag heter ju det.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag ser ett par möjliga vägar, och egentligen helt utan att blanda in säljaren.

Den första är att börja med ett mindre nogräknat låneinstitut, typ Bluestep. Det ger förstås en högre ränta, men kan du byta bank inom några månader är ju det lugnt. Och att veta att du får låna någonstans är kanske bra nog. Förmodligen hinner du låna i vanlig bank innan det ens är dags.

Det andra är att skriva avtal med besiktningsklausul. En besiktningsklausul är öppen och man kan frånträda köpet utan att säga varför. Säg att du vinner budgivningen imorgon och mäklaren säger att säljaren vill skriva senast på onsdag (före påsk), så begär du en klausul som är öppen två veckor efter påsk (alltid struligt med helger) och hinner då gå till banken anmärkningsfri som en fågel innan fristen löpt ut.
 
R
T Toogoodtobetrue skrev:
Mycket snack om min ekonomi just nu. Jag har mer än 700000 kr i årslön, fast, trygg anställning. Hyra på drygt 9300. Inga lån, krediter eller skulder. Inga UC förfrågningar (förutom från en städfirma). Man och ett barn. Kan spara 15000 kr/ månad.
Du vill inte svara på något. Har inga besparingar. Tjänar mer än många. Har inga skulder. Men en allvarlig betalningsanmärkning.
Jag tjänar 150000 under dig om året. Har hus, 3 bilar, 2 barn. Inga skulder förutom på halva huset som är värt 4 milj.

Ändå kan jag spara 10000-15000 varje månad om jag vill. Frun också då hon tjänar till o med lite mer än mig.

Så stora frågan är ju hur har du inte kunnat spara med bara 9000 i hyra per månad ?

Jag hade inte sålt till dig.
 
Du får låna 85% på banken. Då måste du ha 15% i kontantinsats. Handpenningen på 10% påverkas ju inte av banklånet. Den måste du ha ändå. Har du inte 15%?
 
R
D Dr Jumping Jack skrev:
Du får låna 85% på banken. Då måste du ha 15% i kontantinsats. Handpenningen på 10% påverkas ju inte av banklånet. Den måste du ha ändå. Har du inte 15%?
Hon får göra hur hon vill med restrerande 15. Ryms de i kalkylen får man ju låna dem

Hon får inte lägga dem på bolånet.
 
Brukar inte vara så lätt att låna ihop. Banken motarbetar ju det. Du tänker på ett blancolån? Även det är svårt med betalningsanmärkning. Jag undrar varför TS inte har 10% i kontantinsats och hur det löser sig bara genom att kontraktsskrivning skjuts upp 2 veckor.
 
Tråden handlar inte om min ekonomi varken förr, nu, eller om två veckor. Jag tänker inte redogöra för hur stor kontantinsats jag har eller varför även den är låst ett tag till. Jag är inte intresserad av att låna hos tex Bluestep eller dylikt.

Jag inväntar den dagen jag kan få ett lånelöfte och lägga ett bud på ett hus som i mina ögon är perfekt för mig och min familj. Och jag håller tummar och tår för att det hus vi vill ha finns kvar på marknaden då.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det låter sansat och klokt. Och två veckor från första inlägget är ju redan tisdagen efter påsk, så har du tur är budgivningen fortfarande öppen då. En vit lögn om att du är intresserad men vill vänta till efter påsk innan du bestämmer dig för om du ska komma med bud kan du kanske också kosta på dig om du vet att det finns bud och du vill fördröja avslutet utan att säga för mycket.
 
Hör ni alla solidariska Bygga Husare, vi får väl ge @Toogoodtobetrue lite hjälp!
Vi budar en tio tolv stycken, och den av oss som vinner budgivningen börjar krångla när det är dags för kontraktskrivning.
Då vänder sig mäklaren och säljaren till nästa person i kön, denne trasslar till det, och turen går vidare till den tredje osv.
Nog skall vi väl kunna fördröja kontraktskrivningen till efter påsk, då TS har klarat av hindren att få lån och kan få lån från sin bank.
 
  • Haha
  • Gilla
HEA240 och 8 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hör ni alla solidariska Bygga Husare, vi får väl ge @Toogoodtobetrue lite hjälp!
Vi budar en tio tolv stycken, och den av oss som vinner budgivningen börjar krångla när det är dags för kontraktskrivning.
Då vänder sig mäklaren och säljaren till nästa person i kön, denne trasslar till det, och turen går vidare till den tredje osv.
Nog skall vi väl kunna fördröja kontraktskrivningen till efter påsk, då TS har klarat av hindren att få lån och kan få lån från sin bank.
Jag är på! :geek:
 
Violina Violina skrev:
Jag är på! :geek:
Så då återstår bara att ta reda på vilket hus det är :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så då återstår bara att ta reda på vilket hus det är :thinking:
Ja, vi får fråga @Toogoodtobetrue :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.