Hejsan!

Har upptäckt en spricka där golvet möter väggen i duschen mitt kaklade badrum. Se bilder. Verkar inte vara någon fog på golvet. Något man bör åtgärda och i så fall hur?

Tack på förhand.
 
  • Spricka längs fog mellan kakelvägg och klinkergolv i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är ju fogat med kakelfog vilket är precis som det ska vara. Däremot kan man ju undra om golv och väggar rör sig mycket i förhållande till varandra och det är därför som kakel och fog har spruckit. Hur gammalt är badrummet?
Vad är det för sorts bjälklag och väggkonstruktion?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är ju fogat med kakelfog vilket är precis som det ska vara. Däremot kan man ju undra om golv och väggar rör sig mycket i förhållande till varandra och det är därför som kakel och fog har spruckit. Hur gammalt är badrummet?
Vad är det för sorts bjälklag och väggkonstruktion?
Tack så mycket!

Tack för svar. Det är ett badrum i en bostadsrätt. Själva huset är ett 40-tals-hus men badrummet renoverades 2007-2008 i samband med stambyte. Jag köpte lägenheten för ca ett halvår sen.

Vad gäller bjälklag och väggkonstruktion så vet jag i ärlighetens namn inte. Är inte jättehaj på det här som du kanske märker:). Är det nåt man ska kolla upp med sin förening tex?
 
BirgitS
Okej, då bör ju föreningen ha upphandlat badrumsrenoveringen och det kan vara bra att höra med styrelsen t.ex. om fler har fått problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, då bör ju föreningen ha upphandlat badrumsrenoveringen och det kan vara bra att höra med styrelsen t.ex. om fler har fått problem.
Jag får höra av mig till föreningen helt enkelt. Tack för hjälpen :)
 
Knacka och tryck osv och kolla att det inte känns och låter ihåligt.
Det får inte svikta eller låta ihåligt då är det redan försent och behöver fixas omg.
 
T TheGame skrev:
Knacka och tryck osv och kolla att det inte känns och låter ihåligt.
Det får inte svikta eller låta ihåligt då är det redan försent och behöver fixas omg.
Inget sviktande eller ihåligt ljud om man jämför med hur det känns/låter när man knackar där det inte är sprickor. Har kontaktat en firma, de får komma hit och göra en bedömning på vad som behöver göras.
 
jimpa123 jimpa123 skrev:
Inget sviktande eller ihåligt ljud om man jämför med hur det känns/låter när man knackar där det inte är sprickor. Har kontaktat en firma, de får komma hit och göra en bedömning på vad som behöver göras.
Då är det nog ingen fara då tätskiktet under är helt och gör det inget att det är sprickor mer än att det ser taskigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.