Låset och handtag är till en gammal förrådsdörr, som synes på bifogad film så har allt gett upp. Dörren går inte att öppna och handtaget fäster inte i någonting.

Hur ska jag göra för att få upp dörren och loss låset? Hade varit kanon om det gick att göra utan att skada dörren, så man kan bara byta själva låset.
 
där sitter väl två skruvar som håller fast handtaget ,lossa dem och ta bort handtaget och testa öppna med en lagom stor spårmejsel .
har du otur så är det själva spanjoletten som är sönder
 
T tergo skrev:
där sitter väl två skruvar som håller fast handtaget ,lossa dem och ta bort handtaget och testa öppna med en lagom stor spårmejsel .
har du otur så är det själva spanjoletten som är sönder
Dessvärre sitter det inga skruvar som jag kan se eller komma åt, allt är helt slätt.

om dörren hade gått att öppna är det möjligt att det gått att lossa handtaget utan våld.
 
Hur ser det ut på yttersidan?
 
har du en delbar dörr så kan handtaget vara skruva från baksidan på innerdelen

ev testa knacka ner låskolvarna från utsidan med tex hammare och ett stämjärn på högkant
 
T Tompafix skrev:
Hur ser det ut på yttersidan?
Bifogar bild. Det sitter alltså ingenting på utsidan. Det är möjligt att dörren är delbar, men oklart hur man delar den när den inte går att öppna.
 
  • Närbild av en grå dörrkant med hål och spår, indikerar avsaknad av ytterhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
har du en delbar dörr så kan handtaget vara skruva från baksidan på innerdelen

ev testa knacka ner låskolvarna från utsidan med tex hammare och ett stämjärn på högkant
Dörren är nog delbar, på filmen i mitt första inlögg så kan man se en mutter som nog håller ihop dörren. Oklart om man kan dela den utan att ha dörren öppen dock.

Dessvärre sitter det ingenting på utsidan, varken handtag eller lås. Det går bara att öppna dörren inifrån.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Dörren är nog delbar, på filmen i mitt första inlögg så kan man se en mutter som nog håller ihop dörren. Oklart om man kan dela den utan att ha dörren öppen dock.

Dessvärre sitter det ingenting på utsidan, varken handtag eller lås. Det går bara att öppna dörren inifrån.
Det verkar ha suttit ett handtag på utsidan. Du kan inte få in ett handtag där?

Om du inte får in handtag med roddarpinne från utsidan så får du plocka fram borren.
Borra ca 5mm från underkant och 5mm ovankant. Svårast blir nog borrningen på den sluttande ytan, kanske kan du borra rakt ovan ifrån.
Om du borrar där jag beskrivit så borrar du sönder fästena till skruvarna och du får bort låset utan att förstöra dörren.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Det verkar ha suttit ett handtag på utsidan. Du kan inte få in ett handtag där?

Om du inte får in handtag med roddarpinne från utsidan så får du plocka fram borren.
Borra ca 5mm från underkant och 5mm ovankant. Svårast blir nog borrningen på den sluttande ytan, kanske kan du borra rakt ovan ifrån.
Om du borrar där jag beskrivit så borrar du sönder fästena till skruvarna och du får bort låset utan att förstöra dörren.
T Tompafix skrev:
Det verkar ha suttit ett handtag på utsidan. Du kan inte få in ett handtag där?

Om du inte får in handtag med roddarpinne från utsidan så får du plocka fram borren.
Borra ca 5mm från underkant och 5mm ovankant. Svårast blir nog borrningen på den sluttande ytan, kanske kan du borra rakt ovan ifrån.
Om du borrar där jag beskrivit så borrar du sönder fästena till skruvarna och du får bort låset utan att förstöra dörren.
Detta ska jag testa imorrn! Har något handtag liggandes plus lite verktyg som kanske kan passa, annars blir det borren. Jag återkommer med hur det gick :) tack!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Så här är skruvarna placerade
Placering av skruvar i en metallbeslag på en trästruktur, detaljvy av beslaget och träytan.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Så här är skruvarna placerade
[bild]
Nu har jag borrat sönder låset, fått upp dörren och lyckats stänga den igen mha en dörrspärr jag fick sätta upp.

Har du koll på vilken låssats man ska skaffa för att smidigast byta ut denna trasiga mot?
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Nu har jag borrat sönder låset, fått upp dörren och lyckats stänga den igen mha en dörrspärr jag fick sätta upp.

Har du koll på vilken låssats man ska skaffa för att smidigast byta ut denna trasiga mot?
Finns liknande att få tag på. Men var låskistan hel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.