Vet inte riktigt vad rätt ordval skulle vara men jag är ute efter ett hemlarm som inte är knutet till något företag som exempelvis Ver*sure eller liknande. Har sett lite olika på nätet men skulle vilja höra om någon har egen erfarenhet.

I den bästa av världar ska larmet kunna uppfylla dessa krav:

• om ruta krossas eller ytterdörr forceras eller om brand upptäcks så ska sms skickas till telefonnummer som vi valt

• det behöver finnas en brandvarnare som klarar stallmiljö, dvs som reagerar på temperatur och inte partiklar/rök

Övriga önskemål vore om det också gick att sätta upp kameror som tog foton utomhus vid rörelse eller liknande och skickade fotona någonstans för lagring.

Någon som känner till någonting liknande?
 
Det handlar lite om vilken nivå du vill ha på grejorna och hur mycket du själv vill skruva och programmera.
Det du beskriver är grundfunktioner i nog alla larmsystem du kan hitta på nätet.
Att det det ska användas i stallmiljö gör att det höjer nivån på grejor och installationen.

Vill du ha stabila grejor så är det de traditionella larmsystemen från som ex SPC/vanderbilt och DSC som ger grejor som funkar över tid.

Kameror som spelar in finns det ett stort utbud av. Samma här, vilken nivå vill du ha på grejorna och hur ska bilderna lagras.
 
Kontakta ett seriöst ”fristående” larminstallationsföretag och be de komma med en offert på det du vill ha. Det går ju fortfarande att koppla upp till larmcentral osv om du vill.

Tar nog inte så många år att räkna hem ett ”egenägt larm” istället för ett ”hyrt larm” från Verisure, sector alarm, Securitas direct osv.
 
Man kan även ha uppkoppling/anslutning till Larmcentral mot en årsavgift.
Det är inte alls lika dyrt som ”abonnemang” hos de stora drakarna.
Jag hade inte nytta av fria utryckningar och inte behövt betala för någon utryckning sen jag bytte larm.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan även ha uppkoppling/anslutning till Larmcentral mot en årsavgift.
Det är inte alls lika dyrt som ”abonnemang” hos de stora drakarna.
Jag hade inte nytta av fria utryckningar och inte behövt betala för någon utryckning sen jag bytte larm.
Vi är inte intresserade av larmcentral eftersom att vi bor så pass till att larmcentralerna inte kan garantera att dom kommer inom 30 min, då har huset brunnit ner. Samma sak vid inbrott, på 30 minuter är stall, hus och garage tömt för länge sen.

Så vi är ute efter något där vi och våra närmaste ”grannar” får notis när något händer. Vi bor i en by på landet, 600 m mellan husen.
 
catherineb catherineb skrev:
Vi är inte intresserade av larmcentral eftersom att vi bor så pass till att larmcentralerna inte kan garantera att dom kommer inom 30 min, då har huset brunnit ner.
Larmcentral är inte synonymt med väktarutryckning.
Det kan vara ett bra sätt att ha en mottagare som alltid är aktiv och kan följa en larminstruktion som ni gjort upp med dem för olika situationer. Eller också inte, det kanske inte tillför något alls i ert fall. Med det kan vara bra att känna till skillnaden.
 
Jag tycker det är tryggt att veta att någon tittar på kamerabilderna om jag sover eller inte är hemma om det tex börjar brinna.

Iofs tror inte det är möjligt att sova när larm eller brandlarm löser ut.

När jag bodde på landet skulle larmbolaget ha 15’000kr för en (1) kamera. Det blev varken larm eller kamera.
 
Tack för era svar!

Jag har varit i kontakt med lite olika larmföretag tidigare men eftersom ingen kan erbjuda oss någonting vettigt här där vi bor så vill vi ha någonting som sköts av oss och våra byagrannar. Det är absolut mest pålitligt.

Ska forska ytterligare, det svåraste verkar vara något att ha i stallet, som enbart reagerar på temperatur..
 
Ett seriös larmfirma (ej Verisure/Sector alarm o.dyl) ska kunna erbjuda en lösning som passar. En installation i stallmiljö kräver större krav på hållbarhet och materialval.

Brandlarm i form av enbart temp.senor är en tveksam lösning skulle jag säga. Det kan gå lång tid innan en sådan detektor löser ut.
 
E etompau skrev:
Ett seriös larmfirma (ej Verisure/Sector alarm o.dyl) ska kunna erbjuda en lösning som passar. En installation i stallmiljö kräver större krav på hållbarhet och materialval.

Brandlarm i form av enbart temp.senor är en tveksam lösning skulle jag säga. Det kan gå lång tid innan en sådan detektor löser ut.
Du kan ju inte ha en vanlig brandvarnare (som reagerar på partiklar) i ett stall, eftersom det är en så pass dammig miljö. Då skulle den tjuta hela tiden.

Har du något annat förslag än en brandvarnare som reagerar på temp?
 
catherineb catherineb skrev:
Du kan ju inte ha en vanlig brandvarnare (som reagerar på partiklar) i ett stall, eftersom det är en så pass dammig miljö. Då skulle den tjuta hela tiden.

Har du något annat förslag än en brandvarnare som reagerar på temp?
Det finns kombinationsdetektorer med både temp. och optisk detektering som kanske kan funka i stallmiljö.
 
Någon som har förslag på firma som man kan kontakta?
 
E etompau skrev:
Det finns kombinationsdetektorer med både temp. och optisk detektering som kanske kan funka i stallmiljö.
Optisk detektering fungerar inte i dammiga miljöer.
 
catherineb catherineb skrev:
Optisk detektering fungerar inte i dammiga miljöer.
OK.
 
E etompau skrev:
OK.
Aspirerande rökdetektor är det som gäller (kanske någon annan som har nytta av den infon).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.