Såg i IKEA:s showroom en snygg lösning för bänkbelysningen; LED-slingan OMLOPP hade ”byggts in” under överskåpen genom att en täcksida kapas på längden och placeras framför respektive bakom LED-slingan som sitter ca 10 cm in under överskåpen.

Men hur är det med ev fuktskador på de delar av täcksidan som kapats (på den första/yttre delen placeras den kapade sidan mot LED-listen och på den andra/inre delen placeras den kapade sidan mot väggen).

Någon som kanske haft denna lösning i ett par år nu och kan ge en enkel utvärdering eller någon med lite mer kunskap kring den faktiska risken för fuktskador? :)
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det har varit vanligt att göra så i några år nu och det har varit uppe i många trådar utan att någon har skrivit att det är en dålig lösning därför att fukt tränger in. Det är nog rätt vanligt att man inte kapar täcksidan utan fräser ett lagom djupt spår, men det beror ju på täcksidans tjocklek och höjden på LED-listen.

Så länge du inte brukar spruta vatten upp på undersidan av överskåpen ska det nog inte vara något problem.
 
Har precis monterat så under väggskåpen med Omlopp mellan täcksidor. Men inte fräst ut. Suck! Svårt som sjutton att få till det snyggt och nu ser jag att den vita lacken fnasat sig lite där man sågat. Vi har ändå en cirkelsåg för att göra dessa kapningar, men tror att Ikeas ytskikt på skåpen inte är det bästa. Undrar om man kan göra någon lösning där med det?
Och som BirgtS skriver om det kommer funkt in där och förstör ännu mer:sweat::(
Vad gör jag, ska jag göra om? Eller låta det vara och hoppas på det bästa?
Jättesvårt att montera köket själva tycker jag. Men nu måste vi bara gå i land med det.:thinking:
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Har precis monterat så under väggskåpen med Omlopp mellan täcksidor. Men inte fräst ut. Suck! Svårt som sjutton att få till det snyggt och nu ser jag att den vita lacken fnasat sig lite där man sågat. Vi har ändå en cirkelsåg för att göra dessa kapningar, men tror att Ikeas ytskikt på skåpen inte är det bästa. Undrar om man kan göra någon lösning där med det?
Och som BirgtS skriver om det kommer funkt in där och förstör ännu mer:sweat::(
Vad gör jag, ska jag göra om? Eller låta det vara och hoppas på det bästa?
Jättesvårt att montera köket själva tycker jag. Men nu måste vi bara gå i land med det.:thinking:
Om någon ska kunna säga om du bör göra om så får du nog ladda upp lite bilder.

Men jag skrev att det var ovanligt med fuktskador på undersidan av ett överskåp.
 
Jag fräste in och la svart silikon mellan den lackade ytan och LED-belysningen. Inga problem. Man vill ju aldrig ha en rå/öppen mdf-yta
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Vet inte om det var mina bilder som avses med den inbyggd.
Inga problem att kapa med rätt klinga, tror jag körde i bänksågen, men fungerar lika bra med cirkelsåg.
Bara kabel infräst, men var försiktig då den kan vika sig vid montering.
Målade sågytan med svart färg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om någon ska kunna säga om du bör göra om så får du nog ladda upp lite bilder.

Men jag skrev att det var ovanligt med fuktskador på undersidan av ett överskåp.
Så här är det nu och jag tänker att det blir fnasigt om man spårar
Kanske skulle valt ledpuckar i stället?
Alternativt sätta täckskiva under hela underskåpet och välja Ikeas Strömlinje som monteras utanpå.
Den är smäckrare i tjocklek.
 
  • På bilden syns en ojämnt sågad takutskärning med en inbyggd långsmal LED-belysningslist och en persons fingrar som pekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Vet inte om det var mina bilder som avses med den inbyggd.
Inga problem att kapa med rätt klinga, tror jag körde i bänksågen, men fungerar lika bra med cirkelsåg.
Bara kabel infräst, men var försiktig då den kan vika sig vid montering.
Målade sågytan med svart färg.
Jag tror att det är något lättare att fixa till med svart färg än vit. Tycker att det såg bra ut som du gjorde
 
Det går att såga bättre, ser ut som att sågen har vickat och kanske inte rätt klinga.
Är inte proffs utan hemmasnickare.
Som handcirkel kör jag med en gammal och liten Elu-såg med 150 mm klinga.
Men det viktiga är vad du kör med, har tre olika klingor 12, 24 och 40 tänder, samt en klinga för "skräpsågning".
I ditt fall hade jag kört med den 40-tandade.
Den synliga sidan nedåt och ev. tejpa men brukar hoppa över det (rätt klinga och inte slö är viktigare)
Viktigt att täcksidan ligger stumt och inte sviktar när du sågar.
Nu har du redan sågat men kanske tips för projekt.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det går att såga bättre, ser ut som att sågen har vickat och kanske inte rätt klinga.
Är inte proffs utan hemmasnickare.
Som handcirkel kör jag med en gammal och liten Elu-såg med 150 mm klinga.
Men det viktiga är vad du kör med, har tre olika klingor 12, 24 och 40 tänder, samt en klinga för
"skräpsågning".
I ditt fall hade jag kört med den 40-tandade.
Den synliga sidan nedåt och ev. tejpa men brukar hoppa över det (rätt klinga och inte slö är viktigare)
Viktigt att täcksidan ligger stumt och inte sviktar när du sågar.
Nu har du redan sågat men kanske tips för projekt.
Nu köpte min sån en sågklinga med 48 tänder. Den vi hade har 22 tänder. Med ny klinga och maskeringstejp blev det mycket bättre resultat på snittet
Sen var han på Ikea och kollade på hur täcksidorna var monterade på utställningsköken mm.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Nu köpte min sån en sågklinga med 48 tänder. Den vi hade har 22 tänder. Med ny klinga och maskeringstejp blev det mycket bättre resultat på snittet
Sen var han på Ikea och kollade på hur täcksidorna var monterade på utställningsköken mm.
vill du ha ännu finare snitt så klämmer du fast en spillbit mellan täcksidan och sågen men en tving. Så att du sågar genom spillbiten och täcksidan samtidigt. Då blir det som bäst, men så klart omständigt.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
vill du ha ännu finare snitt så klämmer du fast en spillbit mellan täcksidan och sågen men en tving. Så att du sågar genom spillbiten och täcksidan samtidigt. Då blir det som bäst, men så klart omständigt.
Då sågar du med "finsidan" uppåt istället, inte som i min beskrivning när man "normalt" kapar med cirkelsåg.
 
A AndersS skrev:
Då sågar du med "finsidan" uppåt istället, inte som i min beskrivning när man "normalt" kapar med cirkelsåg.
Ja finsidan ska ligga dikt an mot spillbiten :)
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Nu köpte min sån en sågklinga med 48 tänder. Den vi hade har 22 tänder. Med ny klinga och maskeringstejp blev det mycket bättre resultat på snittet
Sen var han på Ikea och kollade på hur täcksidorna var monterade på utställningsköken mm.
Roligt att höra(y)
Glömde tillägga att klingan ska ställas in så att tänderna bara går igenom med några millimeter för bästa resultat, men det visste du säkert.;)
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
vill du ha ännu finare snitt så klämmer du fast en spillbit mellan täcksidan och sågen men en tving. Så att du sågar genom spillbiten och täcksidan samtidigt. Då blir det som bäst, men så klart omständigt.
Det är min son som jobbar, ska säga till honom och se om det går att göra så med hans cirkelsåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.