M MetteKson skrev:
Har kommunen även slarvat bort dokument som tidigare bygglovsbeslut? Kommer du att göra några yttre ändringar i fasaden?
Ja jag vet ärligen inte hur de försvunnit, men på något sätt har de det, har vi fått vet när vi bett om att få ut dem. Byggdes på 1950-talet.

Inga yttre ändringar av fasaden, eller möjligen att vi bygger igen fönsterna i norr, men i så fall i samma stil som fasaden just nu, och det finns ingen utseendestandard härikring, så jag bör inte behöva göra bygganmälan för fönsterändring så vitt jag förstår.
 
K Kojfabriken skrev:
Ja jag vet ärligen inte hur de försvunnit, men på något sätt har de det, har vi fått vet när vi bett om att få ut dem. Byggdes på 1950-talet.

Inga yttre ändringar av fasaden, eller möjligen att vi bygger igen fönsterna i norr, men i så fall i samma stil som fasaden just nu, och det finns ingen utseendestandard härikring, så jag bör inte behöva göra bygganmälan för fönsterändring så vitt jag förstår.
Om ni ska sätta igen fönster så är det en fasadändring. Oavsett om kommunen har ritningunderlag eller ej. Och en sådan förändring ska ha bygglov (y)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T
K Kojfabriken skrev:
Ja jag vet ärligen inte hur de försvunnit, men på något sätt har de det, har vi fått vet när vi bett om att få ut dem. Byggdes på 1950-talet.

Inga yttre ändringar av fasaden, eller möjligen att vi bygger igen fönsterna i norr, men i så fall i samma stil som fasaden just nu, och det finns ingen utseendestandard härikring, så jag bör inte behöva göra bygganmälan för fönsterändring så vitt jag förstår.
Jag har byggt ett uterum som är isolerat och byggd som övriga huset, enda krav kommun ställde var klassningen av fönster o glasdörrar , dessa fick inte överstiga ett visst u-värde för då skulle uterummet klassas som boyta och inte som biarea.
 
T Takläggare skrev:
Jag har byggt ett uterum som är isolerat och byggd som övriga huset, enda krav kommun ställde var klassningen av fönster o glasdörrar , dessa fick inte överstiga ett visst u-värde för då skulle uterummet klassas som boyta och inte som biarea.
Aha, intressant! För fönstren jag har beställt är av passivhus-standard, så då är det nog återigen värt att hålla kommunen på avstånd. :)
 
J Jarlsgård skrev:
Om ni ska sätta igen fönster så är det en fasadändring. Oavsett om kommunen har ritningunderlag eller ej. Och en sådan förändring ska ha bygglov (y)
OK. Får kanske hoppa tanken av att sätta igen dem i så fall.
 
Vad är det för fönster som sitter där idag?

Är det vanliga 1-glas uterumsfönster?
Kommer utseendet ändå förändras?

Jag känner nog personligen att det är lika bra att söka bygglov för fasadändring. Så kan du sätta igen fönstren du tänkt och det blir inga konstigheter i framtiden heller.

En fasadändring av mindre art (dvs inte påverkar något bärande eller liknande) brukar inte kosta många kr. Kan det inte i huvudet, men säg 2-3000kr max. Den typen av ärenden brukar dessutom handläggas snabbt, eller relativt snabbt i dessa tider.

Fundera på det iaf :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jag har byggt ett uterum som är isolerat och byggd som övriga huset, enda krav kommun ställde var klassningen av fönster o glasdörrar , dessa fick inte överstiga ett visst u-värde för då skulle uterummet klassas som boyta och inte som biarea.
Kommunen har rent juridiskt ingen möjlighet att påverka vilken standard du väljer på fönster, många kommuner har sina egna "riktlinjer och tolkningar" som inte har någon laglig grund.
 
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för fönster som sitter där idag?

Är det vanliga 1-glas uterumsfönster?
Kommer utseendet ändå förändras?

Jag känner nog personligen att det är lika bra att söka bygglov för fasadändring. Så kan du sätta igen fönstren du tänkt och det blir inga konstigheter i framtiden heller.

En fasadändring av mindre art (dvs inte påverkar något bärande eller liknande) brukar inte kosta många kr. Kan det inte i huvudet, men säg 2-3000kr max. Den typen av ärenden brukar dessutom handläggas snabbt, eller relativt snabbt i dessa tider.

Fundera på det iaf :)
Tjaa. Just nu är det egentligen plexiglasskärmar runt uterummet, vilka jag avser att tolka som att fönster redan finns och att jag därmed inte ändrar något om jag sätter in riktiga fönster (förstår att det inte skulle hålla om någon vill vara riktigt nitisk, men härikring är de inte så nitiska.

Risken om jag söker för just fönstrena är väl att de då anser att hela ändringen kräver bygglov och så måste jag göra avancerade ritningar för alltsammans, med konstruktion av golv, vägg, tak, ventilation etc. Då blir det lite mer att bära. Men jag kanske kan vänta med nordsidan tills att resten är klart.
 

Bästa svaret

K Kojfabriken skrev:
Ja jag vet ärligen inte hur de försvunnit, men på något sätt har de det, har vi fått vet när vi bett om att få ut dem. Byggdes på 1950-talet.

Inga yttre ändringar av fasaden, eller möjligen att vi bygger igen fönsterna i norr, men i så fall i samma stil som fasaden just nu, och det finns ingen utseendestandard härikring, så jag bör inte behöva göra bygganmälan för fönsterändring så vitt jag förstår.
Det finns rättsfall i högsta instans att ändrad användning inte kräver lov, rättsfallet avser carport som blev boyta. Det som var lagbrottet var att de inte sökt tillstånd för fasadändringen. https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2015/p-9086-14.pdf

Så ni kan med gott samvete ändra det till boyta (ändra i fastighetstaxeringen också så höjs husets värde rejält). Vill ni sätta igen ett fönster så söker ni bara lov (bygganmälan) för det, ni behöver inte nämna att det ska bli boyta eftersom det inte är lovpliktigt.
 
  • Gilla
Kojfabriken
  • Laddar…
Jag kan uppleva att du överanalyserar lite.

I detta fallet hade jag sökt bygglov för fönsterbyte. Dels för att det är ett annat utseende men även för att det är en helt annan typ av fönster.

Taket, ska det också bytas/ändras?

Angående ritningar så är det som sagt i så fall bara fasadritningar som krävs, där man visar vad man har för avsikt att göra.
Inget komplicerat alls skulle jag påstå.

För ni har väl för avsikt att fortfarande ha kvar altandörren mellan uterum och hus?


Och ska man vara riktigt nitisk enligt PBL så ska la mer eller mindre alla åtgärder som görs på en fastighet gå igenom bygglovsavdelningen ;)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag kan uppleva att du överanalyserar lite.

I detta fallet hade jag sökt bygglov för fönsterbyte. Dels för att det är ett annat utseende men även för att det är en helt annan typ av fönster.

Taket, ska det också bytas/ändras?

Angående ritningar så är det som sagt i så fall bara fasadritningar som krävs, där man visar vad man har för avsikt att göra.
Inget komplicerat alls skulle jag påstå.

För ni har väl för avsikt att fortfarande ha kvar altandörren mellan uterum och hus?


Och ska man vara riktigt nitisk enligt PBL så ska la mer eller mindre alla åtgärder som görs på en fastighet gå igenom bygglovsavdelningen ;)
Så länge du arbetar inne i huset och inte ändrar bärande konstruntioner så är det princip alltid helt fritt. Utvändigt är det fritt i normalfallet om man inte väsentligt ändrar utseende, så det är mycket som kan göras utan att blanda in BN.
 
  • Gilla
ami39 och 1 till
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Tjaa. Just nu är det egentligen plexiglasskärmar runt uterummet, vilka jag avser att tolka som att fönster redan finns och att jag därmed inte ändrar något om jag sätter in riktiga fönster (förstår att det inte skulle hålla om någon vill vara riktigt nitisk, men härikring är de inte så nitiska.

Risken om jag söker för just fönstrena är väl att de då anser att hela ändringen kräver bygglov och så måste jag göra avancerade ritningar för alltsammans, med konstruktion av golv, vägg, tak, ventilation etc. Då blir det lite mer att bära. Men jag kanske kan vänta med nordsidan tills att resten är klart.
Fönsterbytet är ok så länge de inte ändrar utseende väsentligt, vilket de sällan gör
 
J Jarlsgård skrev:
Jag kan uppleva att du överanalyserar lite.

I detta fallet hade jag sökt bygglov för fönsterbyte. Dels för att det är ett annat utseende men även för att det är en helt annan typ av fönster.

Taket, ska det också bytas/ändras?

Angående ritningar så är det som sagt i så fall bara fasadritningar som krävs, där man visar vad man har för avsikt att göra.
Inget komplicerat alls skulle jag påstå.

Och ska man vara riktigt nitisk enligt PBL så ska la mer eller mindre alla åtgärder som görs på en fastighet gå igenom bygglovsavdelningen ;)
Ja taket byts från plast till plåt av samma form, men så klart med annan färg (svart) (samma som huset). Det syns dock inte utåt vägen om man inte kollar noga.
 
A Autodidak1 skrev:
Så länge du arbetar inne i huset och inte ändrar bärande konstruntioner så är det princip alltid helt fritt. Utvändigt är det fritt i normalfallet om man inte väsentligt ändrar utseende, så det är mycket som kan göras utan att blanda in BN.
Tack så mycket för hjälpen, då bör jag ha vad jag behöver!
 
Så du ska byta fönster, som kommer ändra utseendet, lägga igen fönster samt byta ut taket från plast till plåt.

Jag står fast vid min punkt, sök bygglov.

Att det syns från vägen eller ej har ingen påverkan. Det är en fasadändring, oavsett vilken fasad det gäller och om denne syns från gatan. Enda gången jag känner till där det kan räknas bort är ifall att det är på en innergård.


A Autodidak1 skrev:
Fönsterbytet är ok så länge de inte ändrar utseende väsentligt, vilket de sällan gör
Det beror på förhållandena skulle jag säga snarare än om hur mkt det ändrar utseendet.

Jag tycker även din syn är lite väl fri mot hur verkligheten är, även om du inte har helt fel. Gällande utsidan så finns det såklart en hel del man kan ändra, men som jag sa, ska man vara riktigt nitisk så ska man egentligen alltid gå igenom BN.


Men @Kojfabriken gör såklart precis som hen själv behagar :) Jag har sagt mitt och nu varnat, så jag släpper det där :ok:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.