Hej,

Jag ska mura ett attefallshus med 300 leca isolerblock och behöver lite produkthjälp.

I mitten på en långsida ska jag ha en dubbeldörr (ca 1600) samt 1 större fönster på varje sida om dörren (ca 1300).
För att det ska kännas öppet och ”glasigt” vill jag ha så liten infästningspunkt mellan fönster och dörr som möjligt. Finns där någon form av ”pelarblock” som orkar infästning från två håll? Helst ska ju även detta vara isolerat och inte längre än 200-300mm. Tänker jag.

Tänker någon form av pelarblock som är isolerade å att man armerar + häller i betong där.

Vad tänker ni?
 
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
Det kanske skulle fungera med en stålbalk hela sträckan och eventuellt förstärker väggänden på vardera sida av en större öppning(dörr+fönster)?
 
B bossespecial skrev:
Det kanske skulle fungera med en stålbalk hela sträckan och eventuellt förstärker väggänden på vardera sida av en större öppning(dörr+fönster)?
pratar du om den horisontella balken? Jag pratar om de vertikala mellan sidokarmarna. Låter väldigt oklart med en stålbalk där.
 
Precis, lägger du en balk som spänner över båda partierna så kan du göra mellanstycket mellan karmarna så smalt du vill så länge du har nått att fästa karmarna i.
 
B bossespecial skrev:
Precis, lägger du en balk som spänner över båda partierna så kan du göra mellanstycket mellan karmarna så smalt du vill så länge du har nått att fästa karmarna i.
förstår hur du tänker. Balken blir i betong ovan fönster och dörrar tänkte jag. Tror du att det räcker om jag kör leca vid sidorna?
 
Tolkar jag det rätt att öppningen blir 2x1300+1600=4200mm? Isf skulle jag föreslå en stålbalk. Om stenen håller beror på lasten som kommer ner. Du kan inte lägga upp nån enkel skiss på huset? Skulle det vara problem för stenen kan man alltid förstärka kanten.
 
B bossespecial skrev:
Tolkar jag det rätt att öppningen blir 2x1300+1600=4200mm? Isf skulle jag föreslå en stålbalk. Om stenen håller beror på lasten som kommer ner. Du kan inte lägga upp nån enkel skiss på huset? Skulle det vara problem för stenen kan man alltid förstärka kanten.
Blev en väldigt enkel skiss så du ser min tanke.
 
  • Enkel skiss av fasad mot väster med indelade fönsterpartier och en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en skiss på gaveln med? Vad ska det vara för tak?
 
B bossespecial skrev:
Har du en skiss på gaveln med? Vad ska det vara för tak?
Gavlarna är 3,6m. I en av gavlarna sitter där ett fönster på 1600.

taket är låglutande, ca 8 grader (fallande ca 16 cm per meter) Det blir ett sedumtak Bilden visar framsidan som kommer att bli ca 3,1m i höjd.
 
Ört- eller moss-sedum? Träkonstruktion i taket? Och vilken snözon ligger huset i?
 
B bossespecial skrev:
Ört- eller moss-sedum? Träkonstruktion i taket? Och vilken snözon ligger huset i?
är inte så bevandrad med sedum än så vet inte. Bor i Helsingborg, snözon 1.
Japp taket får bli en träkonstruktion, isolerat.
 
B
Vill man ha en smäcker pelare så är det nog enklast om du på en plan yta gjuter en pelare med armering. Med fördel kan isoleringen till pelaren ligga i formen, så kommer det sitta ihop väl. Res pelaren, och fäst in den på lämpligt sätt, säkra den extra tills dess att överliggande balk är på plats. När överliggande balk är på plats så låser denna ihop konstruktionen väl.

Får du in ca 10cm isolering, och har 20cm betong så får du ju ett utvärde som är rätt ok i alla fall. T.ex, en gjutform som är 30cm bred, kläs in med 5cm isolering på insidan av formen på bägge sidorna, ger plats för 20cm betong. Gör du gjutningen 15cm hög, så får du en isolerad pelare som är 15cm bred och 30cm djup. Längden på gjutformen avgörs så klart av önskad höjd på pelaren.

Blandar du i lite lecakulor i betongen så kan du ju reducera vikten på pelaren, och förbättra isolerförmågan en del.

Det kanske inte spelar så stor roll vad en liten del av väggen har för uvärde om du har stora fönster....?

Svårigheten blir väl främst resningen av pelaren, rena betongbalkar blir riktigt tunga att hantera.

Det går även att gjuta på plats, men då måste man bygga gjutformen rejält mycket stabilare, trycket på insidan av formen, i botten på en pelare är inte att leka med innan det härdat. Fyll formen i sådana fall sakta, så den nedre delar av pelaren får en chans att härda lite.

Ska man gjuta på plats med färdiga block, så får man nog använda något liknande detta:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sten/pelarblock-st-eriks-iglo/p-913125-913127

Tror det blir svårare att få till uvärdet på en sådan konstruktion, och den blir nog inte lika smäcker heller.
 
  • Gilla
Eric89
  • Laddar…
De färdiga lecabalkarna behöver 250 mm stöd på var sida, Finja har balkar upp till 6 meter. Det borde täcka ditt behov. Lägger du dessutom U-block högst upp och gjuter en betongbalk i den med isolering får du bra U-värde och en stark konstruktion.

Vill du fortfarande ha stödjande pelare i mitten skulle jag använda Finjas eller Webers hålblock och fylla dem med betong.

Om jag var du skulle jag dock lägga några tusen på en konstruktör som kan tillhandahålla beräkningar och färdig K-ritning för lösningen.

https://www.finja.se/produkter/block/murbalk-290?id=123020600
https://www.finja.se/produkter/block/u-block?id=11351930
https://www.finja.se/produkter/block/u-blocksisolering?id=1870&quicksearch=isolering+u+block+
https://www.finja.se/produkter/block/murblock-fordel-eco?id=11292066&quicksearch=fördel
https://www.leca.se/index.php/produkter/leca-block/300-fin/
 
  • Gilla
Eric89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.