Hej,
Jag ska mura ett attefallshus med 300 leca isolerblock och behöver lite produkthjälp.
I mitten på en långsida ska jag ha en dubbeldörr (ca 1600) samt 1 större fönster på varje sida om dörren (ca 1300).
För att det ska kännas öppet och ”glasigt” vill jag ha så liten infästningspunkt mellan fönster och dörr som möjligt. Finns där någon form av ”pelarblock” som orkar infästning från två håll? Helst ska ju även detta vara isolerat och inte längre än 200-300mm. Tänker jag.
Tänker någon form av pelarblock som är isolerade å att man armerar + häller i betong där.
Vad tänker ni?
Jag ska mura ett attefallshus med 300 leca isolerblock och behöver lite produkthjälp.
I mitten på en långsida ska jag ha en dubbeldörr (ca 1600) samt 1 större fönster på varje sida om dörren (ca 1300).
För att det ska kännas öppet och ”glasigt” vill jag ha så liten infästningspunkt mellan fönster och dörr som möjligt. Finns där någon form av ”pelarblock” som orkar infästning från två håll? Helst ska ju även detta vara isolerat och inte längre än 200-300mm. Tänker jag.
Tänker någon form av pelarblock som är isolerade å att man armerar + häller i betong där.
Vad tänker ni?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det kanske skulle fungera med en stålbalk hela sträckan och eventuellt förstärker väggänden på vardera sida av en större öppning(dörr+fönster)?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Precis, lägger du en balk som spänner över båda partierna så kan du göra mellanstycket mellan karmarna så smalt du vill så länge du har nått att fästa karmarna i.
förstår hur du tänker. Balken blir i betong ovan fönster och dörrar tänkte jag. Tror du att det räcker om jag kör leca vid sidorna?B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Tolkar jag det rätt att öppningen blir 2x1300+1600=4200mm? Isf skulle jag föreslå en stålbalk. Om stenen håller beror på lasten som kommer ner. Du kan inte lägga upp nån enkel skiss på huset? Skulle det vara problem för stenen kan man alltid förstärka kanten.
Blev en väldigt enkel skiss så du ser min tanke.B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du en skiss på gaveln med? Vad ska det vara för tak?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ört- eller moss-sedum? Träkonstruktion i taket? Och vilken snözon ligger huset i?
Vill man ha en smäcker pelare så är det nog enklast om du på en plan yta gjuter en pelare med armering. Med fördel kan isoleringen till pelaren ligga i formen, så kommer det sitta ihop väl. Res pelaren, och fäst in den på lämpligt sätt, säkra den extra tills dess att överliggande balk är på plats. När överliggande balk är på plats så låser denna ihop konstruktionen väl.
Får du in ca 10cm isolering, och har 20cm betong så får du ju ett utvärde som är rätt ok i alla fall. T.ex, en gjutform som är 30cm bred, kläs in med 5cm isolering på insidan av formen på bägge sidorna, ger plats för 20cm betong. Gör du gjutningen 15cm hög, så får du en isolerad pelare som är 15cm bred och 30cm djup. Längden på gjutformen avgörs så klart av önskad höjd på pelaren.
Blandar du i lite lecakulor i betongen så kan du ju reducera vikten på pelaren, och förbättra isolerförmågan en del.
Det kanske inte spelar så stor roll vad en liten del av väggen har för uvärde om du har stora fönster....?
Svårigheten blir väl främst resningen av pelaren, rena betongbalkar blir riktigt tunga att hantera.
Det går även att gjuta på plats, men då måste man bygga gjutformen rejält mycket stabilare, trycket på insidan av formen, i botten på en pelare är inte att leka med innan det härdat. Fyll formen i sådana fall sakta, så den nedre delar av pelaren får en chans att härda lite.
Ska man gjuta på plats med färdiga block, så får man nog använda något liknande detta:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sten/pelarblock-st-eriks-iglo/p-913125-913127
Tror det blir svårare att få till uvärdet på en sådan konstruktion, och den blir nog inte lika smäcker heller.
Får du in ca 10cm isolering, och har 20cm betong så får du ju ett utvärde som är rätt ok i alla fall. T.ex, en gjutform som är 30cm bred, kläs in med 5cm isolering på insidan av formen på bägge sidorna, ger plats för 20cm betong. Gör du gjutningen 15cm hög, så får du en isolerad pelare som är 15cm bred och 30cm djup. Längden på gjutformen avgörs så klart av önskad höjd på pelaren.
Blandar du i lite lecakulor i betongen så kan du ju reducera vikten på pelaren, och förbättra isolerförmågan en del.
Det kanske inte spelar så stor roll vad en liten del av väggen har för uvärde om du har stora fönster....?
Svårigheten blir väl främst resningen av pelaren, rena betongbalkar blir riktigt tunga att hantera.
Det går även att gjuta på plats, men då måste man bygga gjutformen rejält mycket stabilare, trycket på insidan av formen, i botten på en pelare är inte att leka med innan det härdat. Fyll formen i sådana fall sakta, så den nedre delar av pelaren får en chans att härda lite.
Ska man gjuta på plats med färdiga block, så får man nog använda något liknande detta:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...sten/pelarblock-st-eriks-iglo/p-913125-913127
Tror det blir svårare att få till uvärdet på en sådan konstruktion, och den blir nog inte lika smäcker heller.
De färdiga lecabalkarna behöver 250 mm stöd på var sida, Finja har balkar upp till 6 meter. Det borde täcka ditt behov. Lägger du dessutom U-block högst upp och gjuter en betongbalk i den med isolering får du bra U-värde och en stark konstruktion.
Vill du fortfarande ha stödjande pelare i mitten skulle jag använda Finjas eller Webers hålblock och fylla dem med betong.
Om jag var du skulle jag dock lägga några tusen på en konstruktör som kan tillhandahålla beräkningar och färdig K-ritning för lösningen.
https://www.finja.se/produkter/block/murbalk-290?id=123020600
https://www.finja.se/produkter/block/u-block?id=11351930
https://www.finja.se/produkter/block/u-blocksisolering?id=1870&quicksearch=isolering+u+block+
https://www.finja.se/produkter/block/murblock-fordel-eco?id=11292066&quicksearch=fördel
https://www.leca.se/index.php/produkter/leca-block/300-fin/
Vill du fortfarande ha stödjande pelare i mitten skulle jag använda Finjas eller Webers hålblock och fylla dem med betong.
Om jag var du skulle jag dock lägga några tusen på en konstruktör som kan tillhandahålla beräkningar och färdig K-ritning för lösningen.
https://www.finja.se/produkter/block/murbalk-290?id=123020600
https://www.finja.se/produkter/block/u-block?id=11351930
https://www.finja.se/produkter/block/u-blocksisolering?id=1870&quicksearch=isolering+u+block+
https://www.finja.se/produkter/block/murblock-fordel-eco?id=11292066&quicksearch=fördel
https://www.leca.se/index.php/produkter/leca-block/300-fin/
Liknande trådar
-
Välja leca eller trästomme på nedervåning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera lecaväggar i sutteräng; fuktspärr eller ej?
Isolering -
Bygga in odling, murad sten, lecablock eller annat tips
Trädgård allmänt -
Tegla befintlig trästomme eller riva och bygga nytt med leca?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Leca eller lättbetong? Mura igen fönsteröppning
Byggmaterial & Byggteknik