Hej!
Det här har kanske tagits upp förut, men hittar inte riktigt svar på det jag behöver.

Jag undrar på ett ungefär hur mycket det kostar att dra in vatten och avlopp till vår gäststuga? Vi är nyinflyttade så vet inte alla detaljer tyvärr, men det är mer för att få ett litet hum om vad vi bör räkna med.

Våra förutsättningar:
-Vi har enskilt avlopp, trekammarbrunn till stora huset (ingen aning om storlek) samt egen brunn tillsammans med två grannar (vet ej var)
-Gäststugan ligger ca 40-50 m från stora huset och har ungefär lika långt som huset till avloppet, ligger möjligen något lägre (inga metrar, men kanske 50cm)
-Gäststugan har just nu varken vatten eller avlopp

Vi skulle på sikt gärna vilja ha ett litet badrum med toalett och dusch. Vi har funderat på en separett/komposttoalett som alternativ, till att börja med eller permanent. Vi nyttjar gäststugan året om.

Vi vill i vilket fall dra vatten till stugan, så är det då mest kostnadseffektivt att med en gång även ansluta toalett och dusch till avloppet?

Försökt googla en hel del men får bara upp svar för kommunalt avlopp. Jag förstår absolut att det inte går att säga några exakta siffror, men om det handlar om ett par hundra tusen eller under 50000kr hade varit skönt att veta.

Tack så mycket!
 
Allt beror ju på förutsättningarna på just din tomt...

Enklast är nog att ta in offerter.. för precis som du säger (men beroende på dina specifika förutsättningar) kan det handla om en kostnad på under femtiotusen likaväl som uppemot ett par hundra..
 
Violina Violina skrev:
Allt beror ju på förutsättningarna på just din tomt...

Enklast är nog att ta in offerter.. för precis som du säger (men beroende på dina specifika förutsättningar) kan det handla om en kostnad på under femtiotusen likaväl som uppemot ett par hundra..
Tack för snabbt svar:)

Hm, jag hade hoppats på att det inte var så rörligt, haha... men då får jag helt enkelt ta kontakt med någon och höra mig för. Tack!
 
Har du nån aning om markförhållandena för din tomt går det ju göra en "kvalificerad" gissning, men utan det så är nog felmarginalen lite väl stor..
 
Dra in vatten kan ju i princip innebära en lös vattenslang på marken sommartid;) Lite mer avancerat lägga ner PEM-slang på frostfritt alt med värmekabel.

Det svåra/dyra är ofta avloppet som behöver självfall eller pumpas om inget annat är möjligt.
 
Sen tillkommer hur ”rejält/driftssäkert” man vill få till det.

Men skulle tro att det med lite händighet/klurighet går att få till under 50000kr om det inte behövs någon avancerad pumpbrunn eller avancerade markförhållanden/markarbeten.

OBS, sen tillkommer ju själva installationen i stugan för toa och kök. Kan göras billigt med delar från Blocket osv.
 
S skogstomten skrev:
Sen tillkommer hur ”rejält/driftssäkert” man vill få till det.

Men skulle tro att det med lite händighet/klurighet går att få till under 50000kr om det inte behövs någon avancerad pumpbrunn eller avancerade markförhållanden/markarbeten.

OBS, sen tillkommer ju själva installationen i stugan för toa och kök. Kan göras billigt med delar från Blocket osv.
Tack för utförligt och snabbt svar!

Ja, jag tror jag får göra lite undersökning. Kanske blir en mulltoa och vattenslang till att börja med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.