Hej alla kloka! Vi har plockat bort stenplattor som vi hade framför huset och tänkte göra om till stenplattor och dekorsten runtom istället som på bilden nedan. Under befintliga stenplattor verkar endast finnas sand, så vi behöver lägga fiberduk, bergkross o stenmjöl innan vi lägger nya stenplattor. Det jag undrar över är om man ska göra likadant även där man inte planerar gå, utan bara ha dekoren och buskar? Tanken är att vi lägger en gång från uppfart till huset och resten täcks med dekorsten. Hoppas det går att förstå hur jag menar. Så vad tycker ni, ska vi gräva lika djupt overall eller smartast är att gräva mindre där dekorsten ska ligga?
 
  • Stig av stenplattor med dekorsten runtom och buskar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt fint.
Jag hoppas att ni har insett att det kommer att behöva rensas från fröogräs i gruset?
Jag tycker att det är mycket enklare att göra det om det inte finns en markduk.

Vad menar du med att det bara är sand under plattorna? Är det sand för att marken är sandig eller är det sättsand som plattorna är satta i?
 
KristinaRT
Där ni ska plantera växter måste det grävas och fyllas på med jord - mycket få växter klarar av att växa i sand så ni måste gräva bort denna och fylla på med jord (hur stort beror ju vad det är för växter ni ska ha). Vad finns under sanden och hur långt ner är det sand? Är det bra jord undertill och inte för långt ner kommer de flesta växter skjuta ner sina rötter dit och då behöver man inte gräva så stort för plantering.
 
Jiji Jiji skrev:
Väldigt fint.
Jag hoppas att ni har insett att det kommer att behöva rensas från fröogräs i gruset?
Jag tycker att det är mycket enklare att göra det om det inte finns en markduk.

Vad menar du med att det bara är sand under plattorna? Är det sand för att marken är sandig eller är det sättsand som plattorna är satta i?
Marken är inte sandig, så det måste väl vara sättsand antar jag. Jag, vi förstår att det blir en del rensningsarbete i gruset. Men hur menar du utan fiberduk? Det är väl tanken med den att den dels separerar bärlager, dels hjälper mot ogräs? O.s. Vi är noviser, så jag utgår från detta jag läste
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Där ni ska plantera växter måste det grävas och fyllas på med jord - mycket få växter klarar av att växa i sand så ni måste gräva bort denna och fylla på med jord (hur stort beror ju vad det är för växter ni ska ha). Vad finns under sanden och hur långt ner är det sand? Är det bra jord undertill och inte för långt ner kommer de flesta växter skjuta ner sina rötter dit och då behöver man inte gräva så stort för plantering.
Tack, det förstår jag, men tänker mest hur man ska få en jämn yta om inte det gräva lika djupt överallt. Samtidigt så förstår jag att det är lite dumt att gräva 25 cm under dekorsten som under stenplattor där vi ska gå. Tanken är att hela denna hörna blir till dekorsten med buskar och inga plattor Hörna av trädgård med stenplattor och stående solstol framför häck och husvägg, tänkt för ombyggnad till dekorsten med buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.