Hej,
Håller på att bygga en elektrisk bastu i ett attefallshus. Huset kommer vara uppvärmt med lvp, och har ungefär formatet på bilden. Hur ska jag göra med ventilationen i bastudelen? Hade tänkt ta uteluft i nedkant vid aggregatet, och sedan antingen ha frånluft till lounge, eller via en kanal över nära loungen leda ut luften utomhus?

Planritning av ett attefallshus med separata utrymmen för bastu och lounge, inklusive mått och bastuaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta bänken till yttervägg, ta in luft från omklädningsrum, släpp ut i lounge. Du ska hsh inte blanda uteluft med inneluft när du ventilerar bastu då kan självdraget blir stört.
 
En lösning är maskinell frånluft i loungen (typ PAX), då blir det inga problem att ta in luft utifrån så länge du tar den vid aggregatet. Byggde själv en elbastu i attefallshus nyligen och fick lösa ventilationen på det sättet. Har en frånluftsventil från bastun till motsvarande loungen och en pax i loungen. Upplever bra luft och känner ett rejält drag bakom aggregatet och har inga problem med uppvärmningen av bastun eller vädring av loungen.
 
Hej!
Jag ska så småningom bygga bastu med och har börjat läsa på om ventilationen och allt annat i bastun.
Just ventilationen fick jag mig en aha-upplevelse från Bastupunkten:
https://www.bastupunkten.se/infosidor/bastuns_ventilation.htm
Luft in till bastun bredvid aggregat, ut diagonalt mot under laven!
Även intresant med att köpa lite midre aggregat så det kör fullt hela tiden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.