M
Vet någon vad en grusväg som är 3,5 meter bred ca 100 m lång kan kosta att anlägga på egen tomt? Tänkte mig den måste hålla för alla bygglaster och betong gjutning. Gäller i Göteborg
 
Claes Sörmland
Hur lång är ett snöre?

I princip så räcker det med att du lägger ut ett bärlager av grov bergkross och då talar på om hundralappar per meter, det är bara att ringa dit en åkare som kan lägga ut grov kross. Det kan efter bygget toppas med ett slitlager 0-18 mm. Nu kan du bygga hus.

Lite mer avancerat så behöver du schaktning, matjorden ska avlägsnas. Kan den hanteras på platsen blir det billigt, ska den transporteras bort så blir den dyrare. Är det lera så krävs vanligen att vägens höjs med ett tjockare bärlager, t ex 500 mm bärlager. Nu blir de dyrare.

Nästa steg att fundera över är dränering och hantering av dagvatten, d v s diken. Finns det mycket vatten är behovet större än på naturligt väldränerad mark. Nu ökar kostnaden. Var ska all jord som grävs upp ur dikena läggas? Kostnad.

Ytterligare nästa kostnadssteg är att bygga full lokalgatustandard. Då blir det rejält dyrt, kanske 5000-7000 kr per meter men ser ut som en kommunal villagata.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
M
Om man vill dra avloppsrör, vattenrör sånt under vägen hur mycket bör man gräva ned eller fylla upp för att få plats med det?
 
Måste grävas till frostfritt eller isoleras med markisolering.
Att isolera under HELA vägen har ju sin fördel om det är tjälskjutande mark (lera och blött).

Protte
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom att vägar plogas så går tjälen extra djupt där. Man byter dessutom ut naturlig våtare jord mot lättare krossmaterial och dränerar och det leder till att tjälen också går djupare. Så att dra vattenledningar i vägar kräver extra djup.

Om du kan dra vattenledningen i mer vattenbemängd mark, gärna lera så behöver den inte ligga lika djupt. Avlopp är mindre känsligt för frysning men måste ju tåla överkörning. Lägger man avlopp i väg så måste den också ligga djupare eftersom tjälen går påtagligt djupare där.
 
Claes Sörmland
En annan grej. Om du tar in offerter på vägbygge som en konsument så ligger ett krav på företaget enligt konsumenttjänstlagen att bygga en fackmässigt utförd väg. Det är naturligtvis den dyrare varianten. Så köper du hela tjänsten "vägbygge" så är det kostnadsdrivande. Men du får naturligtvis kvalitet och 10 år reklamationsrätt.

Bygger du själv och bara köper in materialtransporter och schakt separat så kan du komma billigare undan. Men vägen blir också enklare och utan reklamationsrätt.
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom att vägar plogas så går tjälen extra djupt där. Man byter dessutom ut naturlig våtare jord mot lättare krossmaterial och dränerar och det leder till att tjälen också går djupare. Så att dra vattenledningar i vägar kräver extra djup.

Om du kan dra vattenledningen i mer vattenbemängd mark, gärna lera så behöver den inte ligga lika djupt. Avlopp är mindre känsligt för frysning men måste ju tåla överkörning. Lägger man avlopp i väg så måste den också ligga djupare eftersom tjälen går påtagligt djupare där.
Är det bättre att lägga allt bredvid då?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tolkar det som att du behöver en permanent väg, och att den initialt ska bära för byggtrafiken. Därefter kanske främst för biltrafik och någon enstaka tung transport typ sop- och slamtömningsbilar.

Då skulle jag säga att @Claes Sörmland alternativ två (om jag minns rätt) är lämpligast. Alltså utgrävning av organiskt material och en vägbank med först markduk, grov kross och sen bärlager. Gärna med diken.

Kan du ta hand om schaktmassorna på egen mark är det förstås billigast, måste de läggas på deponi kostar det ett par hundra kr per ton, värre är det inte.

Jag brukar gissa för lågt då mina erfarenheter är med entreprenörer som också tjänar på att få vägen på plats, men 1000–2000 kr/meter tycker jag man borde få en bra väg för.
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan grej. Om du tar in offerter på vägbygge som en konsument så ligger ett krav på företaget enligt konsumenttjänstlagen att bygga en fackmässigt utförd väg. Det är naturligtvis den dyrare varianten. Så köper du hela tjänsten "vägbygge" så är det kostnadsdrivande. Men du får naturligtvis kvalitet och 10 år reklamationsrätt.

Bygger du själv och bara köper in materialtransporter och schakt separat så kan du komma billigare undan. Men vägen blir också enklare och utan reklamationsrätt.
Nej, jag klarar inget själv så det blir till att få det gjort av en enteprenad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
prototypen prototypen skrev:
Måste grävas till frostfritt eller isoleras med markisolering.
Att isolera under HELA vägen har ju sin fördel om det är tjälskjutande mark (lera och blött).

Protte
Hur svårt blir det med berg? Hur får man dit vatten och avloppsrör och ledningar? Gömma det vid sidan av vägen?
 
Är det kommunalt VA alltså? Sånt kan på riktigt kosta lika mycket som en väg att dra fram då särskilt avloppet behöver ett konstant fall alternativt pumphjälp. Vatten är lättare, där kan man ju i princip låta ledningen gå upp och ner hur som helst.
 
Claes Sörmland
M MoveMe skrev:
Hur svårt blir det med berg? Hur får man dit vatten och avloppsrör och ledningar? Gömma det vid sidan av vägen?
Berg är ofta billigt att bygga väg på om man inte måste spränga bort det för att det sticker upp för mycket.

Men berg är inte kul med VA, då måste man vanligen spränga. Kostar mer pengar.
 
Lånar denna tråden lite då jag skall bygga egen väg snart.
Skall man ha markduk innan man lägger på fylle ex 0-150 och sedan markduk igen innan man lägger på finare massor?
 
harry73
Nej!
Markduk på terrassen (avskalade jorden) kan vara bra om man har (lös) lera eller gyttja/torv., annars behövs det inte.
Mellan 0/150 och finare grus ska du inte ha markduk. Den fyller ingen funktion där och stör bara framtida underhåll
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej!
Markduk på terrassen (avskalade jorden) kan vara bra om man har (lös) lera eller gyttja/torv., annars behövs det inte.
Mellan 0/150 och finare grus ska du inte ha markduk. Den fyller ingen funktion där och stör bara framtida underhåll

ok, det är rätt så vattensjukt där vi skall göra väg/parkering.
rätta mig gärna om jag tänker fel, men tänker i dessa steg nedan :thinking:

1. Markduk,
2. Makadam 90-150,
3. Markduk,
4. Förstärkningslager 0-90
5. Slitlager 0-16 ( behövs det bärlager 0-32 innan punkt 5? )
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.