J
Hej
Vägglyktan får inte plats mellan panelerna.
Sladdarna kommer ut exakt mitt i två paneler.
Vad göra ?
1- kapa panelerna runtomkring fästet så att lyktan sjunker in mellan panelerna.
2- montera en träbit mellan paneler och sen montera lyktan på den ?
Vilket alternativ och varför ?
 
  • Vit vägglykta med genomskinligt glas och synliga sladdar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort lösning 2 själv. Dock med en glipa mot locken för att det inte ska samlas fukt och för att behålla rörlighet i panelen samt att den är satt en liten bit ut från panelbrädan med distanser. Orsaken att jag inte vill göra åverkan som skulle störa när man (eller husfrun) kommer på att det är en annan lampa som borde sitta på väggen... Samt att det skulle stjäla ljus om den hamnade närmare väggen.
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
J
VidarH VidarH skrev:
Jag har gjort lösning 2 själv. Dock med en glipa mot locken för att det inte ska samlas fukt och för att behålla rörlighet i panelen samt att den är satt en liten bit ut från panelbrädan med distanser. Orsaken att jag inte vill göra åverkan som skulle störa när man (eller husfrun) kommer på att det är en annan lampa som borde sitta på väggen... Samt att det skulle stjäla ljus om den hamnade närmare väggen.
Låter bra med distanser. Det tänkte jag inte på.
Jag var mer fokuserad på att skydda elsladden som kommer ur väggen.
Den kanske klarar sig ändå att vara oskyddad ett par cm.
Tack för svaret. Det var givande.
 
I mitt fall är sladden utanpåliggande så det var mer en fråga om att hålla färgen välmående. Samt att jag fräste ut ett spår för sladden så luftspalten bakom är nog bara 3-4 millimeter? Borrade upp på baksidan för lite vp-rör jag hade liggande som jag sedan anpassade utsticket på så att plattan linjerade med locken bredvid. Du kan säkert sätta lite rör vid sladden och täta så är det mindre att oroa sig över...
 
J
VidarH VidarH skrev:
I mitt fall är sladden utanpåliggande så det var mer en fråga om att hålla färgen välmående. Samt att jag fräste ut ett spår för sladden så luftspalten bakom är nog bara 3-4 millimeter? Borrade upp på baksidan för lite vp-rör jag hade liggande som jag sedan anpassade utsticket på så att plattan linjerade med locken bredvid. Du kan säkert sätta lite rör vid sladden och täta så är det mindre att oroa sig över...
Jag borrade ett hål i en bit planka som jag skruvade dit och drog sladden genom hålet.
Monterade lyktan på plankan och det var färdigt.
Det blev riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.