P
Krille-72 Krille-72 skrev:
För vem räknas inte personliga upplevelser? För dig eller?
För oss alla. Det går inte att överföra en personlig uplevelser till en generell utsaga.
 
P pmd skrev:
På samma sätt som ROT-avdraget har minskat svartjobben, förstås. Färre tycker att det är värt att anlita svartarbetare när det bli billigare att anlita hantverkare vitt.

Jag tror inte att momsen är den skatt som i första hand ska minskas. Jag tror att komsumtionsskatter är bättre än inkomstskatter, men dels är det ganska långt från trådens ämne och dels har jag inte fullständigt tänkt igenom hur jag vill utforma ett skattesystem.

En enkelt förändring vore att fortsätta med ROT-avdrag, men med minskad byråkrati. Inget tak på avdragsbeloopet. Skatteverket behöver inte granska alla ROT-avdrag för att avgöra om taket är nått.

Men jag är inte säker på att det är den bästa metoden. Det viktiga är att minska skatten på arbete.

Dessutom skaver det lite att just hantverkstjänster skattesubventioneras. Ett skattesystem ska vara så rättvist som möjigt och inte ge fördelar till vissa grupper. (En utopisk önskan, jag vet).
Du skriver att "Det viktiga är att minska skatten på arbete" - men i begreppet "arbete" skulle jag i så fall vilja lägga till även "tidigare arbete" - dvs beskattning av våra pensioner. I dagsläget betalar stora grupper pensionärer HÖGRE skatt på sina pensioner än på motsvarande löneinkomst - och DET är den verkliga orättvisan.
Pension och och lön skall beskattas lika - och inte som i dag - där pension beskattas HÖGRE. Förlåt om jag är lite övertydlig på detta - men fortfarande aktiva kan ofta bara inte tro att det skulle vara sant. Dessutom är det ju pensionärerna som behöver hjälp - så DÄR skulle man kunna få en verklig sysselsättningsbefrämjande effekt med Alliansens så huvudlöst och kontraproduktivt tillsnickrade jobbskatteavdrag. Förlåt utvikningen från huvudtråden.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Rot eller ersättning till rot så är jag övertygad om att det är det bästa sättet för kunden få ta del av skattekalan. Justera momsen det vi sedan tidigare att det inte fungerade. När det var lägre moms om du tog med dig. Alla tog visst med sig mat den sänkning gick direkt i fickan på restaurang ägaren.
Det är mycket svårare att fiffla med rot.

Svartarbetet kommer inte minska med någon annan metod.
 
P pmd skrev:
För oss alla. Det går inte att överföra en personlig uplevelser till en generell utsaga.
Så du lyssnar inte på någonting annat en statistik? Om din diskmaskin går sönder och du frågar en expert då kanske han säger det är x som är trasigt eller troligen är. X.
Eller kräver du statstik?
 
P
B Boggi skrev:
Du skriver att "Det viktiga är att minska skatten på arbete" - men i begreppet "arbete" skulle jag i så fall vilja lägga till även "tidigare arbete" - dvs beskattning av våra pensioner. I dagsläget betalar stora grupper pensionärer HÖGRE skatt på sina pensioner än på motsvarande löneinkomst - och DET är den verkliga orättvisan.
Pension och och lön skall beskattas lika - och inte som i dag - där pension beskattas HÖGRE. Förlåt om jag är lite övertydlig på detta - men fortfarande aktiva kan ofta bara inte tro att det skulle vara sant. Dessutom är det ju pensionärerna som behöver hjälp - så DÄR skulle man kunna få en verklig sysselsättningsbefrämjande effekt med Alliansens så huvudlöst och kontraproduktivt tillsnickrade jobbskatteavdrag. Förlåt utvikningen från huvudtråden.
Det stämmer inte riktigt. Man bör räkna med arbetsgivaravgifterna också.
Men att privata pensioner dubbelbeskattas är riktigt dåligt. En gång när man sparar till dem, och en gång till när man tar ut dem.

sign. snart pensionär
 
P
B Byggdjuret skrev:
Så du lyssnar inte på någonting annat en statistik? Om din diskmaskin går sönder och du frågar en expert då kanske han säger det är x som är trasigt eller troligen är. X.
Eller kräver du statstik?
Jag påstår åtminstone ingenting om den allmänna felfrekvensen på diskmaskiner baserat på att min nyss gick sönder.
 
  • Haha
RACS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag påstår åtminstone ingenting om den allmänna felfrekvensen på diskmaskiner baserat på att min nyss gick sönder.
Jag kan ha missuppfattat det hela men jag tror inte det handlade om vad en person tyckte utan flera stycken. Måste vara jobbigt och aldrig kunna tycka något utan statistik.
Om poliserna på fältet säger en sak då misstänker jag starkt att det finns en sanning. De är ute både nätter och dagar i områden där de som gör statistiken aldrig sätta sin fot i. Men det finns ingen sanning eftersom det inte finns statistik.?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det stämmer inte riktigt. Man bör räkna med arbetsgivaravgifterna också.
Men att privata pensioner dubbelbeskattas är riktigt dåligt. En gång när man sparar till dem, och en gång till när man tar ut dem.

sign. snart pensionär
Gratulerar, då får du snart tillfälle att bidra extra till statsfinanserna genom Pensionärsskatten – dvs. den HÖGRE skatt du får äran att betala på din pension än på motsvarande löneinkomst.

Men nej, du inte räkna in AGA som en direkt beskattning av dig personligen – AGA har aldrig direkt ingått i basen för disponibel inkomst – dock till en viss del indirekt.

Det svenska pensionssystemet är otroligt komplicerat att förklara i detalj – och detta vill jag bespara både dig och andra eventuella läsare på tråden. Det är illa nog att vi redan är långt utanför trådens huvudtema. Så jag ber om ursäkt igen för att jag responderade tidigare, och måste dra streck för den diskussionen här - även om jag uppskattade tankeutbytet.:)
 
P
B Byggdjuret skrev:
Jag kan ha missuppfattat det hela men jag tror inte det handlade om vad en person tyckte utan flera stycken. Måste vara jobbigt och aldrig kunna tycka något utan statistik.
Om poliserna på fältet säger en sak då misstänker jag starkt att det finns en sanning. De är ute både nätter och dagar i områden där de som gör statistiken aldrig sätta sin fot i. Men det finns ingen sanning eftersom det inte finns statistik.?
Jag misstror i allmänhet inte heller poliser som vittnar om hur deras verklighet ser ut, men det går inte att generalisera subjektiva upplevelser till universella sanningar.
 
P
B Boggi skrev:
Gratulerar, då får du snart tillfälle att bidra extra till statsfinanserna genom Pensionärsskatten – dvs. den HÖGRE skatt du får äran att betala på din pension än på motsvarande löneinkomst.
Hur mycket, och hur ser den mekanismen ut?
Men nej, du inte räkna in AGA som en direkt beskattning av dig personligen – AGA har aldrig direkt ingått i basen för disponibel inkomst – dock till en viss del indirekt.
Räkna bort sociala avgifter om du vill eftersom dessa utgör ett slags transferering från den tid man arbetar till den tid man är pensionär, men åtminstone den allmänna löneskatten tycker jag nog att man ska räkna med.
Det svenska pensionssystemet är otroligt komplicerat att förklara i detalj – och detta vill jag bespara både dig och andra eventuella läsare på tråden. Det är illa nog att vi redan är långt utanför trådens huvudtema. Så jag ber om ursäkt igen för att jag responderade tidigare, och måste dra streck för den diskussionen här - även om jag uppskattade tankeutbytet.:)
Vi kan starta en ny tråd om det här. Det vore väl lämpligt?
 
P pmd skrev:
Jag påstår åtminstone ingenting om den allmänna felfrekvensen på diskmaskiner baserat på att min nyss gick sönder.
Men om du hade en reparatör på plats så hade din diskmaskin blivt en i den erfarenhets bank man bygger upp som reparatör. Tack vare att man går på erfarenhet och kunskap kan det mycket fortare, då man inte behöver felsöka.

Polisen går på sin erfarenhet och inte statistik. Tur är väl det. Det nog ytterst få jobb som styrs enbart av statistik.
 
P pmd skrev:
Jag påstår åtminstone ingenting om den allmänna felfrekvensen på diskmaskiner baserat på att min nyss gick sönder.
Om din diskmaskin verkligen gått sönder – och den ligger utanför garantin eller ansvarstiden för fel (som det heter) – så finns det anledning att tänka till.

Om du kallar in en servicetekniker – så är det sannolikt att du kommer att få ett ganska OK besked vad det är för fel – och sedan finns det en stor risk att du får ett kostnadsförslag som ligger strax under maskinens nypris. I det valet väljer man ofta – helt rationellt – att köpa en ny maskin, den gamla hade ju trots allt några år på nacken.

Jag brukar i stället – trots hustruns arga protester – lägga upp diskmaskinen på köksbordet och närmare titta på den del som gått sönder – senast var det den stora cirkulationspumpen.

Väldigt ofta kan jag vid min ”analys” konstatera att felet inte berodde på något tillverkningsfel utan på en undermålig konstruktion eller tillverkningsmetod etc. Då begränsningen i ansvarstid för fel, normalt bara avser tillverkningsfel, kan ett konstruktionsfel etc. i stället bedömas som ”Dolt fel”, och då är ansvarstiden som regel runt 10-12 år.

De fall jag tagit upp den vägen har i samtliga fall lett till en fullständig framgång. Men man måste veta exakt vad man pratar om – hålla sig till sanning och fakta – och inte förtiga det som eventuellt talar emot den egna uppfattning.

Att plocka sönder en maskin som passerat ansvarstiden för fel – och där reparationskostnaden ligger i trakten av en ny maskin – då har man inget att förlora, men kanske att vinna – och är dessutom lite kul.

Men den saken är klar, det finns inget serviceföretag som efteråt närmare undersöker den trasiga delen för att ta reda på varför den egentligen gick sönder – om det var förslitningsfel, ett tillverkningsfel eller konstruktionsfel – och meddela denna erfarenhet till tillverkaren. Den delen hamnar bara i skrotlådan – och färdigt var det. Men min analys - den hamnar hos tillverkaren – och det är DET som är det viktiga.
 
B Boggi skrev:
Då begränsningen i ansvarstid för fel, normalt bara avser tillverkningsfel, kan ett konstruktionsfel etc. i stället bedömas som ”Dolt fel”, och då är ansvarstiden som regel runt 10-12 år.
Detta har jag helt missat...och även om detta ligger ganska OT så måste jag ändå fråga; var kan man hitta information om detta med ansvarstid och "dolt fel" gällande konsumentprodukter?
 
För att komma tillbaka till elektrikernas hemska vilja att ta betalt.
När elektrikern köper en vara då har elektrikern garanti jämntemot kunden.
Det är även det något att räkna in i marginalen på produkterna man säljer till kund. Då kan man bara tänka sig hur dyr en biltema dvärgis skulle bli:cool:
 
P
B Byggdjuret skrev:
Men om du hade en reparatör på plats så hade din diskmaskin blivt en i den erfarenhets bank man bygger upp som reparatör. Tack vare att man går på erfarenhet och kunskap kan det mycket fortare, då man inte behöver felsöka.
Det kan fungera bra om diskmaskintillverkaren sammanställer den sortens statistik från alla reparationer som görs, eller åtminstone från tillräckligt många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.