N Novis87 skrev:
Att villorna där kostar 6 Mkr+ är väl inte konstigt? Klart att en majoritet svenskar gärna hade bott i hus i ett område som uteslutande består av småhus och där valresultatet ser ut så här:
Hoppsan, varför flyttade jag hit :giggle:
Stapeldiagram som visar procentandelar för olika kategorier med textetiketter M, C, L, KD, S, V, MP, SD, FI och ÖVR.
 
N Novis87 skrev:
I vilken mellanstor eller större universitetsstad i Sverige får du ett topprenoverat hus för 3 Mkr? Titta på följande objekt: [länk]. Detta går att få i toppskick för max 3 Mkr och det ligger på ett väldigt bra läge i Halmstad.
Detta huset såldes för 3 100 000.
Håller du kvar vid att de går att få ett hus i Halmstad i toppskick för 3 milj?
4 milj så börjar vi närma oss.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Återkom när huset är sålt. Utropspris och slutpris är väldigt olika. Har själv haft koll på marknaden många år i halmstad.
⬆️
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Huset var ett starkt undantag vill jag påstå. Jag var och promenerade i området igår och noterade att husets läge är A-läge för en barnfamilj i Halmstad. Jag trodde dock inte att det skulle gå för 3,1.

Men visst mellan 3 och 4 för ett hus i modernt, bra skick som passar en barnfamilj.

Man kan ju med fog ifrågasätta varför mäklaren gick ut på 2,25 och inte på 2,75-2,85 om man vet med sig att just dessa tomterna är väldigt populära.
 
Redigerat:
LoweW
W Willewonka skrev:
Detta huset såldes för 3 100 000.
Håller du kvar vid att de går att få ett hus i Halmstad i toppskick för 3 milj?
4 milj så börjar vi närma oss.

I skrivande stund nu 2021 ligger det billigaste huset på i Halmstad på 3 450 000kr. Då är det 75kvm med 535kvm tomt och kök & badrum från 80-talet :sweat: Näst billigaste ligger på 4,8...

Hoppas du och sambon hittade ett hus tillslut!
 
LoweW LoweW skrev:
I skrivande stund nu 2021 ligger det billigaste huset på i Halmstad på 3 450 000kr. Då är det 75kvm med 535kvm tomt och kök & badrum från 80-talet :sweat: Näst billigaste ligger på 4,8...

Hoppas du och sambon hittade ett hus tillslut!
Ja och det är utgångspriset. Man får räkna med 750 000-1 milj till för slutpriset.
Nej vi har ännu inte lyckats köpa något. Ett par har sålts innan visning till pris vi hade kunnat ge och några gått upp till ca 3 milj varav några varit renoveringsobjekt som inte rörts sen 70-80 talet.
Så vi har nästan gett upp tanken på hus även med en budget på 3 milj.
 
LoweW
W Willewonka skrev:
Ja och det är utgångspriset. Man får räkna med 750 000-1 milj till för slutpriset.
Nej vi har ännu inte lyckats köpa något. Ett par har sålts innan visning till pris vi hade kunnat ge och några gått upp till ca 3 milj varav några varit renoveringsobjekt som inte rörts sen 70-80 talet.
Så vi har nästan gett upp tanken på hus även med en budget på 3 milj.
Tråkigt att höra! Har ni någon plan B eller är det bara att knega och fortsätta spara tills rätt hus för rätt pris kommer upp?
 
LoweW LoweW skrev:
Tråkigt att höra! Har ni någon plan B eller är det bara att knega och fortsätta spara tills rätt hus för rätt pris kommer upp?
Lite så. Jag vill egentligen inte lägga mer än 2 milj för ett renoveringsobjekt men har börjat förstå att det inte går om vi inte vill bosätta oss 30 min bilväg från Halmstad, vilket framförallt min sambo inte vill, och inte jag heller egentligen.
Så ja, det är lite dystert med den fronten just nu.
Har börjat fundera på ny lägenhet/brf villa men en hyra på 5-7k/månaden + 2,5-3 milj är inte jättelockande heller.
Och vi vill försöka öka ut familjen inom ett par år så börjar bli lite stressigt IOM att vi bor i en 70kvm 2:à för tillfället.
Men har räknat och om ett år bör vi kunna köpa ett hus för ca 3.2 milj. Men då kommer vi bo ”dåligt” dvs låg standard med hög kostnad med lån. Men men.
 
LoweW
W Willewonka skrev:
Lite så. Jag vill egentligen inte lägga mer än 2 milj för ett renoveringsobjekt men har börjat förstå att det inte går om vi inte vill bosätta oss 30 min bilväg från Halmstad, vilket framförallt min sambo inte vill, och inte jag heller egentligen.
Så ja, det är lite dystert med den fronten just nu.
Har börjat fundera på ny lägenhet/brf villa men en hyra på 5-7k/månaden + 2,5-3 milj är inte jättelockande heller.
Och vi vill försöka öka ut familjen inom ett par år så börjar bli lite stressigt IOM att vi bor i en 70kvm 2:à för tillfället.
Men har räknat och om ett år bör vi kunna köpa ett hus för ca 3.2 milj. Men då kommer vi bo ”dåligt” dvs låg standard med hög kostnad med lån. Men men.
Det är inga lätta val! Har kompisar som har lägenheter i centrala Halmstad och varje gång hyran/avgifterna nämns smärtar det.

Tycker ni gör helt rätt i att ta lite tid på er och spara ihop till huset (y) Tänkte också att jag skulle behöva stå ut med dyra lån efter mitt husköp men i och med corona har jag kunnat pausa amorteringen(lagt det på renoveringen istället) och nu är huset värderat till mer än 2x vad jag köpte det för så min belåning är under 50%. Den låga räntan hjälper såklart en hel del den med.

Med lite renovering & tur hamnar ni kanske i samma sits och kan lägga pengarna på annat än hus.
 
LoweW LoweW skrev:
Det är inga lätta val! Har kompisar som har lägenheter i centrala Halmstad och varje gång hyran/avgifterna nämns smärtar det.

Tycker ni gör helt rätt i att ta lite tid på er och spara ihop till huset (y) Tänkte också att jag skulle behöva stå ut med dyra lån efter mitt husköp men i och med corona har jag kunnat pausa amorteringen(lagt det på renoveringen istället) och nu är huset värderat till mer än 2x vad jag köpte det för så min belåning är under 50%. Den låga räntan hjälper såklart en hel del den med.

Med lite renovering & tur hamnar ni kanske i samma sits och kan lägga pengarna på annat än hus.
Grejen är att vi redan har renoverat och lgh är redan värderad till ca 6-700 över vad vi har i lån. Men med pantbrev, lagfart, skatt och mäklare räcker det inte till mer än ca 3-3.1 milj. men det blir att spara och vänta som sagt.
tyvärr ökar ju huspriserna mer än lönerna.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Har börjat fundera på ny lägenhet/brf villa men en hyra på 5-7k/månaden + 2,5-3 milj är inte jättelockande heller.
Varför skulle det vara fel?
Har själv just köpt en bostadsrätt om 88 m2 + förråd för 2,035 milj med 6303 kr månadsavgift.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle det vara fel?
Har själv just köpt en bostadsrätt om 88 m2 + förråd för 2,035 milj med 6303 kr månadsavgift.
Alla är vi olika, men jag har svårt att motivera en sådan hyra för vad man får för det.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Alla är vi olika, men jag har svårt att motivera en sådan hyra för vad man får för det.
Nej, där kan jag hålla med dig!
Men man får ju värme, vatten, varmvatten, bredband mm, allt utom invändig el.
Plus utvändig skötsel av hus och vägar och mark omkring.
Men jag håller med dig, bodde nog billigare på egen liten "gård" ute på bondvischan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, där kan jag hålla med dig!
Men man får ju värme, vatten, varmvatten, bredband mm, allt utom invändig el.
Plus utvändig skötsel av hus och vägar och mark omkring.
Men jag håller med dig, bodde nog billigare på egen liten "gård" ute på bondvischan.
Nja, lite beroende på vilken förening, men bredband och el brukar man stå för själv.
Vi kollade på en brf villa, där var hyran på ca 4500 + drift(värme,vatten,el,bredband) så ca 2000kr/månaden. Så ca 4500 för skötsel av fasad och tak.
Där vi bor nu(21 lgh) så betalar vi 3600 för 70kvm. Och det är ju enbart till ett tak och en underhållsfri tegelfasad+drift.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Där vi bor nu(21 lgh) så betalar vi 3600 för 70kvm. Och det är ju enbart till ett tak och en underhållsfri tegelfasad+drift.
Låter ju som om ni har det avsevärt bättre än många andra i motsvarande situation.

Jag bor själv i centrala Halmstad och betalar ca 5000kr i månadsavgift för min BR-3:a och har lån på ca 75-80% av uppskattat marknadsvärde. Lägenheterna i området i motsvarande skick och storlek säljs för 2-2,7 Mkr (min gissning). Är detta ett dyrt boende? Ja, det kan man argumentera för. Argumentet emot är att hyresrätter i samma område och i motsvarande storlek kostar runt 10000kr per månad +-1000kr.

Huspriserna har stigit mycket på kort tid men så har även börsen och svenskars sparande överlag (åtminstone de svenskar som är presumtiva husköpare). Om nu dessa svenskar samtidigt i större utsträckning kan arbeta hemifrån i exempelvis Åled, Trönninge eller Harplinge i deras nyinköpta ’bra renoverade’ hus för säg 4 Mkr så får nog de anses vara vinnare ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.