Hej,

Har ett härligt hörn i trädgården där vi funderar att bygga trall eller lägga Marksten. Tanken är att den skall vara där den vita soffan står, mått om ca 3 x 6 meter. Vad skulle ni ha valt och varför ? Och vad kostar det med trall respektive Marksten för denna yta ?

Tack på förhand
 
  • Vit villa med gräsmatta och potential plats för trall eller Marksten vid vit soffgrupp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av trädgård med gräsmatta och vit soffa intill vit plankstaket, möjlig plats för trall eller Marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att plattor eller sten är ett självklart val. Går att variera i mängder. Bättre hållbarhet också.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Tack för ditt svar , vad kostar det på ett ungefär på den ytan ?
 
Fadai
Stor prisskillnad mellan sten och betongplattor. Dock krävs gediget underarbete. Trädäck är billigare, var en artikel på BH nyligen om kostnad. Om jag var du skulle jag fundera på att göra en pergola över, med klättrande växter.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Har du möjlighet att länka ?
 
Svennebananen Svennebananen skrev:
Tack för ditt svar , vad kostar det på ett ungefär på den ytan ?
Vet faktiskt inte vad det hade kostat. Jobbar som anläggare så hade gjort det själv och vet inte vad andra tar. Sen veror det ju mycket på vilka plattor man väljer, finns ju priser från nästan gratis för begagnat upp till flera hundra kronor per kvadrat.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Trädäck. Marksten är mer jobb, mer jobb, och mer jobb. Det kan va trevligt i början, men med tiden så kommer myrorna, ogräs, sättningar osv osv.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Trädäck. Marksten är mer jobb, mer jobb, och mer jobb. Det kan va trevligt i början, men med tiden så kommer myrorna, ogräs, sättningar osv osv.
Myror hålls undan genom att använda flis(2-4) som sättlager, ogräs löser man genom att alltid ha välfyllda fogar och sättning blir det bara om man slarvar med underlaget eller överbelastar ytan.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
Jag vet ingen som är nöjd med stensättning.
Jag säger trädäck.
 
  • Gilla
Svennebananen
  • Laddar…
N
Har en uteplats med marksten och två med trall. Min summering är följande (estetiken är upp till betraktaren):
Marksten:
+Lång livslängd
+mindre underhåll (men ett visst underhåll behövs).
+känns mer gediget

- Kräver skor (blir alltid lite grus under fötterna när man går barfota)
- kräver mer jobb vid anläggning.

Trädäck:
+ Skönt att gå barfota på.
+ Lägre kostnad

- Kortare hållbarhet. (Har bytt trall på mitt ena efter 12 år. Blev fult, men jag har aldrig oljat det)
- Underhåll (tvätta bort alger och annat skit)

Det finns fler alternativ, tex komposittrall, skiffer och markklinkers.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.