jag har lite frågor om mitt solfångar system.

Det satt på huset när vi köpte det och jag fick lite överlämning om hur han hade gjort.

Såhär i efterhand skulle jag nog ställt fler frågor.

Det är typen med vakuumrör och sen en cirkulationspump som är kopplat till en ”kombitank”.
Till tanken är även en elektrisk doppvärmare och luftvatten anslutet.

Hittar inget märke på mina solfångarpaneler eller min tank. solfångarpanelerna är lika de som är beskrivna i svinx solars manual.

Detta kan vara något ”hemmabygge” med ett hopplock av delar.
Det och lite andra frågetecken gör att jag inte är helt säker på att systemet är helt korrekt installerat.
jag har redan hittat en del felaktigheter om jag jämför med svinx solars manual.

Styrsystem till solfångarna är system controller SR868C6

Nu till mina frågor.

Finns de någon bra teknisk beskrivning på hur detta ska fungera?
Modellspecifik eller generell. Jag har beställt någon bok på biblioteket som tipsades om här.
Hittade även en installations guide från sfinx solar som någon hade länkat till här på forumet.
men jag tar gärna del av mer information.


Vilken sorts expansionskärl man ska använda sig av?
Förstår inte hur man räknar ut storleken för just mitt system.

Idag sitter där ett zilmet 10bar 20016

Hur mycket tryck och värme systemet ska vara byggt för?
Tänker om jag ska komplettera med flödesmätare som saknas nu och avluftare i toppen av systemet.jag kan bara lufta nerifrån pannrummet idag.

Var och vart avluftningen kan sitta och vilken typ man ska ha?
I manualen från svinx solar står det beskrivet: Avluftnings- och tömningsventilen utgör anläggningens lägsta punkt.
Vilken typ av avluftnings och tömningsventil kan man sätta här?

Vilken typ av isolering man ska använda sig av och hur denna ska skyddas mot fåglar och sol?
Har kollat på armaflex ht. denna verkar jag inte hitta med skarv utan man får köpa hela rör med isolering och sen skära upp dessa och tejpa med armaflex ht tejp.

Genomföring av rör till och från solpanelerna genom tak.
Hur har ni löst detta?

jag funderar även på hur ni har era andra värmesystem inställda så att dom ej konkurrerar för mycket med solvärmen. känns dumt att luftvatten eller elpatronen ska jobba och sen blir det strålade sol och så har man redan värmt vattnet.

hittade inte någon tråd som tog upp mina frågor men om det redan finns så kan ni väl bara länka till den.
 
Jag har ett liknande system. Solfångare har normalt principiellt liknande system. De enkla, som jag har så har du en sensor uppe på taket, om denna är högre än tex 10c i botten på tanken så startar den och laddar. De mer avancerade börjar med att cirkulera vattnet i solkretsen och laddar sedan med variabel hastighet att man får så långt flöde som möjligt. Du har sannolikt den enkla som de flesta.
Jag har mitt tryck på bca 1-1.5 bar när solfångare kretsen är i vila, dvs runt 30c. Kör armaflex tror jag (10 år sedan jag installerade). Det är en bra kombo med en pump, den kommer sannolikt ge din pump bra mkt längre livslängd då den förhoppningsvis knappt behöver startas maj-sept om du bor söder om sthlm och har rimlig yta på fångarna. Jag kör 500l tank med 4m2 vacum fångare + ved + lvvp.
 
G guggen skrev:
Jag har ett liknande system. Solfångare har normalt principiellt liknande system. De enkla, som jag har så har du en sensor uppe på taket, om denna är högre än tex 10c i botten på tanken så startar den och laddar. De mer avancerade börjar med att cirkulera vattnet i solkretsen och laddar sedan med variabel hastighet att man får så långt flöde som möjligt. Du har sannolikt den enkla som de flesta.
Jag har mitt tryck på bca 1-1.5 bar när solfångare kretsen är i vila, dvs runt 30c. Kör armaflex tror jag (10 år sedan jag installerade). Det är en bra kombo med en pump, den kommer sannolikt ge din pump bra mkt längre livslängd då den förhoppningsvis knappt behöver startas maj-sept om du bor söder om sthlm och har rimlig yta på fångarna. Jag kör 500l tank med 4m2 vacum fångare + ved + lvvp.
Jag har det enkla systemet då.

har du något skydd över isoleringen utomhus? Eller har fåglarna och solen inte gjort någon skada?

jo jag bor i blekinge så jag kan hoppas på en längre livslängd på luftvatten pumpen.

jag har 6paneler med 20rör i varje panel. 6m2 borde det bli.

Har du några bra tips på hur man kan ställa luftvatten pumpen? Så den kanske inte jobbar i onödan när solfångarna ger lite effekt under den varmare perioden av året. Eller har du den bara igång och låter det skötas med automatik då solfångarna värmer när dom kan.

hur har du din ventiler för avluftning och tömning placerade?
 
Q Qvick skrev:
Jag har det enkla systemet då.

har du något skydd över isoleringen utomhus? Eller har fåglarna och solen inte gjort någon skada?

jo jag bor i blekinge så jag kan hoppas på en längre livslängd på luftvatten pumpen.

jag har 6paneler med 20rör i varje panel. 6m2 borde det bli.

Har du några bra tips på hur man kan ställa luftvatten pumpen? Så den kanske inte jobbar i onödan när solfångarna ger lite effekt under den varmare perioden av året. Eller har du den bara igång och låter det skötas med automatik då solfångarna värmer när dom kan.

hur har du din ventiler för avluftning och tömning placerade?
Ja, det är viktigt att rören är välisolerade, hela vägen (det blir närmare 100c på dessa rör när de körs sommartid).
Det beror på vad du har för pump och hur den är kopplad mot systemet. I mitt fall shuntar jag ut värme och har slinga för tappvatten i tanken. Dessa jobbar allt mot, vp skall bara gå in om det behövs högre temp i tanken och det sker nog aldrig på vår sommar och tidig höst.
Jag har avluftning nere vid tanken på solslingan, gjorde en "luft fångare", ett u av rör och sen ventil och avliftare på toppen, viktigt att ha en som tål hög temp och har avstängning.
 
Manuell avluftare uppe vid fångarna är bra att ha. Jag monterade det på mitt system som jag hade i förra huset.
Jag skyddade Armaflexisoleringen med svart 110 dräneringsslang. Inte snyggt, men det syns å andra sidan inte så mycket från marken.
Ytmässigt tror jag att du ska räkna på byggytan på fångarna. Jag hade 2 fångare med 30 rör (58x1800) i varje. Byggytan var typ 2x2.5m2 per fångare, så totalt 10m2. Jag värmde 1000L med dessa utan problem.
Har du samma rör borde det bli 20m2 :surprised:

Förhoppningsvis är både patron och LVVP inkopplad högre upp än solvärmen och då kommer solvärmen att kunna ge ett bra tillskott under höst och vår när huset har värmebehov så att botten på tanken fylls på med kallt vatten. På sommaren borde man kunna slå av LVVP och bara nyttja solvärme för varmvatten.
Elpatronen ska du stänga av helt, utom möjligen om ni reser bort vintertid, för då kan det vara bra med en extra backup.
 
K
Jag har Armaflex HT isolering men har inget skydd än, fåglarna lät dem vara förra sommaren. Men rekommenderar ni att man lägger något skydd runt dem? Vad ska man skydda med?
 
PVC-folie, ljusgrå(annat namn rörsvep) skarven tejpas med PVC-tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.