Hej
Har läst både i detta forum och pratat med olika leverantörer men det verkar som om ingen vet hur länge en ackumulatortank kommer att hålla. Är det någon på formumet som har några tankar ideer om detta så vore det roligt att få höra era synpunkter.

Konsekvensen av att en ackumulatortank plötsligt börjar läcka är ju tämligen stora, några kubik meter vatten i pannrummet är inte det roligaste även om det händer efter 30-40 år.

Undrar
LennartS
 
Vet inte vad som räknas som normal livslängd men det är ju inte så att dom sprängs och allt vatten åker ut. Kortast livslängd borde tekniktanke ha.
Är du inte bortrest någon längre tid så ser du nog på golvet när det börjar läcka och kan dränera tanken.
 
beror väl på hur ofta man fyller på vatten bla
 
LennartS skrev:
Hej
Konsekvensen av att en ackumulatortank plötsligt börjar läcka är ju tämligen stora, några kubik meter vatten i pannrummet är inte det roligaste även om det händer efter 30-40 år.

Undrar
LennartS
Nu vill jag inte öka Dina farhågor, men samma vattenmängd kan ju läcka ut från en radiator i vardagsrummet, eller ett rör i en vägg, eller i trossbotten, eller i...

I pannrummet brukar det ändå finnas ett avlopp, så oroa dig inte för acktanken. Det finns viktigare systemdetaljer att begrunda...
 
Jag tänkte byta ut min 1,5 kbm tank från akvaterm och bygga in en oisolerad 4 kbm tank från Huskvarna Tanksvets. I och med att jag bygger in den så är det inte så lätt att se när och om det börjar läcka.
Antagligen får jag planera för ett eventuellt framtida läckage och se till att ha vattensäcker anslutning av betongplattan mot väggarna så att det inte gör något ifall det börjar läcka.

Hur har ni säkrat anslutningen mellan betongplattan och väggen?
Lennart
 
Det är kombinationen järn - vatten - syre som är problemet, ett syrefritt vatten orsakar inte korrosion. Syret kommer in när man fyller på nytt vatten, endera vid läckage eller service och ombyggnad. Det finns utrustning att avlufta vatten med. Att byta vatten för att det ser smutsigt ut är att orsaka problem. I mitt system finns nog vatten från 50 talet, åtminstone en skvätt.

Prototypen
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Läste någpnstans att det gick att fylla på med parafinolja i det öppna expansionskärlet för att undvika att vattnet syresätts via expansionskärlet. Är det något att rekommendera?

Eftersom jag har ett öppet expansionkärl så får jag fylla på med vatten då och då i och med att det avdunstar om än inte mycket.
 
LennartS skrev:
Läste någpnstans att det gick att fylla på med parafinolja i det öppna expansionskärlet för att undvika att vattnet syresätts via expansionskärlet. Är det något att rekommendera?
Prova.
Jag antar att oljan fungerar bra på två sätt utan att för den skull försämra något annat.
Jag förmodar att oljan förhindrar syrerättning och avdunstning av systemvattnet.
 
Roke,
Skall pytsa i några liter, det kan ju knappast skada och det låter ju vettigt.

Är det någon som har någon bra lösning på att täta mellan golv och vägg. (Vill helst inte lägga in en våtrumsmatta, tycker det verkar overkill)
 
tror inte att det är så stor risk att få 2kbm vatten på golvet på en gång. Oftast startar det med en liten läcka vid en svets och då hinner man upptäcka att något är på gång
gaia
 
Kommer att köra med hängslen och svångrem, eftersom min tank kommer att bli inbyggd så det kan ta ett tag innan jag upptäcker en läcka kommer jag att se till att golvet lutar lite åt "framsidan" och lämna en glipa på ca 5 mm så att om det blir en läcka går snabbt att upptäcka. (Får givetvis se till att golvet och anslutningen till vägg är "vattentäta" :) .

Lennart
 
Gamla rörkrökare sa att man kan räkna livslängden som 2 pannor på en tank/ca 50 år..
 
Gamla rörkrökare sa att man kan räkna livslängden som 2 pannor på en tank/ca 50 år..

I så fall så känns det tryggt med att räkna med att detta kan hända när jag nu planerar att bygga om mitt pannrum. Med hjälp av de många kloka råd som ges på detta forum

Har just avslutat dagens pass i ombyggnaden.
Ha det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.