Hej!

Jag ska bygga en kolonistuga på 25 kvm med sovloft och har nu grävt ut 2 dm av jorden under huset, lagt på markduk och fyllt med makadam.

Tanken var från början en plintgrund av färdiga betongplintar men vi hann inte ordna med det innan makadambeställningen anlände. Av grannar på kolonin har jag hört att lecablock direkt på en bädd av makadam funkar utmärkt som grund och jag är nu i valet och kvalet om vad jag ska välja av plint eller leca.

Om jag väljer plint kräver det lite grävning i makadamen och att hyra en jordborr medan lecalösningen bara kräver att jag hyr en padda och gör makadamen mer kompakt.

Huset är ca 4x6 m med en höjd av 3,5 m. Väggarna är ca 250 mm tjocka.

Vad hade ni gjort? Alla tips mottages varmt
 
För några år sedan byggde jag en tvättstuga som bara står på lecablock på makadam. Den är inte riktigt stilla. Jag har fått lyfta någon gång vid blocken för att räta upp den. Det skiftar lite med årstiden hur lätt dörrarna öppnas då det rör sig under. Det kanske kan fungera bra. Men min erfarenhet är inte den bästa.
 
  • Gilla
Kolonistuga Rosa
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Var tvättstugan i ungefär samma storlek? Är det svårt att lyfta upp och justera om det skulle sätta sig?
 
Tvättstugan är 15 m². Om det finns lecablock mitt under stugan är givetvis dessa svåra att komma åt att palla under. Sedan är det lite lurigt att väga av och avgöra vad som är rakt när stugan står på blocken. Att lyfta med domkraft är inte svårt bara den kommer in under något stadigt. Min slutsats är att man kan bygga en stuga som står på lecablock. Men jag avråder.
 
  • Gilla
Kolonistuga Rosa
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tvättstugan är 15 m². Om det finns lecablock mitt under stugan är givetvis dessa svåra att komma åt att palla under. Sedan är det lite lurigt att väga av och avgöra vad som är rakt när stugan står på blocken. Att lyfta med domkraft är inte svårt bara den kommer in under något stadigt. Min slutsats är att man kan bygga en stuga som står på lecablock. Men jag avråder.
Tack! Jag får fundera vidare, men det kanske lutar åt plint då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.