Har tänkt mig en Solo inova 50kw till en villa på c:a 130kvm från 1947. Att jag valt en ganska så stor panna beror mestadels på ett planerat garagebygge på 54 kvm så småningom. Källaren som är ouppvärmd idag har jag också tänkt värma, här skall också pannan stå. Då jag är mycket okunnig vad gäller vedeldning så skulle jag vara mycket tacksam för lite råd om acktankar (storlek/storlekar samt volymer). Huset är tilläggsisolerat men det är ända "ganska bra ventilation".
 
Klokt att inte välja minsta möjliga panna! Lagom volym är 6 m3, då värmer du tanken på två ilägg trots lite samtidig uppvärmning. Satsa på så enkel anläggning som möjligt. En tank, öppen expansion...
 
?? 6 m3 ??
Lite väl i överkant för en 50Kw panna va?

Jag skulle sagt 3 m3.

/Johan
 
Jkullberg skrev:
?? 6 m3 ??
Lite väl i överkant för en 50Kw panna va?

Jag skulle sagt 3 m3.

/Johan
Med bara 3 m3 kan du inte elda ett fullt inlägg sommartid...
 
Jkullberg skrev:
?? 6 m3 ??
Lite väl i överkant för en 50Kw panna va?

Jag skulle sagt 3 m3.

/Johan
Har själv en Innova 50 kW och 3100 liter ackvolym och jag håller med Matss! -Dubbla volymen hade arit bra av två skäl;

Jag har inga eldningsmarginaler: Ett inlägg barrved fyller relativt kalla tankar till max-temp. Skulle jag fylla med ren björkved så skulle drifttermostaten slå ifrån långt innan veden var slut.

Bekvämlighetsfaktorn; Tänk att bara behöva elda varannan dag när det är som kallast.
 
DanielS skrev:
Har tänkt mig en Solo inova 50kw till en villa på c:a 130kvm från 1947. Att jag valt en ganska så stor panna beror mestadels på ett planerat garagebygge på 54 kvm så småningom. Källaren som är ouppvärmd idag har jag också tänkt värma, här skall också pannan stå. Då jag är mycket okunnig vad gäller vedeldning så skulle jag vara mycket tacksam för lite råd om acktankar (storlek/storlekar samt volymer). Huset är tilläggsisolerat men det är ända "ganska bra ventilation".
Välj en tank så att du kan ladda med minst ett fullt inlägg. Då är 3 m³ inte stor nog. Min panna är Calmar V33 och jag ville ha en stor tank till pannan. Det slutade med att jag valde att bygga om min oljetank till ackumulatortank. Den är bara 3m³ men fungerar över förväntan. Erkännas bör att en Solo innova 50kW och att bygga om två oljetankar till 6m³ ackumulatortank, var förstahands alternativet, men hade inte råd med så dyr panna. Jag lejde bort arbete och köpte delar för ungefär för 16 000:- och betalade 32 000:- för pannan. Offerter från diverse tankförsäljare var på tok för dyra. En 3m³ tank med slingor för radiator(1), varmvatten(2), och en utökad solslinga enligt mina spec. kostade 62 000:- + installationmaterial + installation! Då förstod jag att själv är bäste dräng. Ta offert från alla tanksvetsare du hittar, om du inte kan göra jobbet själv.
 
Jkullberg skrev:
?? 6 m3 ??
Lite väl i överkant för en 50Kw panna va?

Jag skulle sagt 3 m3.

/Johan
Nej nej. Jag har en 30Kw panna och 3m3 i tanken. Igår var det -11 och blåste. 30* i hela tanken. 21/2 inlägg senare 100*. Så det dubbla är inte för lite.
 
Först och främst vill jag tacka för de svar jag fått.
Då jag också tänkt mig att sätta upp några solfångare så undrar jag vilken volym första tanken bör ha? Har fått för mig att en liten tank är bra då endast solen skall värma den, rätt eller fel? Kan man exempelvis ha en 750l med 15m sol och vvb samt en 4000 liters tom som nummer två vilken jag stänger av sommartid? Jag har inte tänkt att avända ved sommartid så problemet med för stor panna till 3000 liters ackvolym slipper jag, däremot vore det komfortabelt att bara göra ett ilägg varannan dag när det är kallt. Oj vad många frågor, detta är dock ett mycket intressant forum. Återigen tack för alla svar.
 
DanielS skrev:
Först och främst vill jag tacka för de svar jag fått.
Då jag också tänkt mig att sätta upp några solfångare så undrar jag vilken volym första tanken bör ha? Har fått för mig att en liten tank är bra då endast solen skall värma den, rätt eller fel? Kan man exempelvis ha en 750l med 15m sol och vvb samt en 4000 liters tom som nummer två vilken jag stänger av sommartid? Jag har inte tänkt att avända ved sommartid så problemet med för stor panna till 3000 liters ackvolym slipper jag, däremot vore det komfortabelt att bara göra ett ilägg varannan dag när det är kallt. Oj vad många frågor, detta är dock ett mycket intressant forum. Återigen tack för alla svar.
Jag tycker Du är inne på rätt spår! Det jag inte håller med om är vvb. Satsa på en riktig soltank med fyra 15 metersslingor -två för solen och två för varmvatten. Lite fiffig styrning av både solslingor och varmvattenslingor så blir det kanon.

Kolla in Nila's hemsida NILA energi under rubriken Systemlösningar.
De är bra förutom inkopplingen av de dubbla blandningsventilerna till varmvattnet som ska kopplas in annorlunda. Som det är ritat finns det inget skållningsskydd.
 
Med 6000l ackumulator så är det nog inte speciellt jobbigt att elda för varmvatten på sommaren.
Ännu så länge har jag 3*500l tankar då räcker varmvattnet 5 dagar på sommaren. Mina tankar har endast 7cm isolering.
Lägg först pengar på mkt ackvolym och isolering, sedan på sol.
 
Palte skrev:
Med 6000l ackumulator så är det nog inte speciellt jobbigt att elda för varmvatten på sommaren.
Ännu så länge har jag 3*500l tankar då räcker varmvattnet 5 dagar på sommaren. Mina tankar har endast 7cm isolering.
Lägg först pengar på mkt ackvolym och isolering, sedan på sol.

Exakt, att lägga pengar på sol istället för stor panna och tank gör att man får elda fler gånger per år ,inte mindre som var meningen med solfångarna...
 
DanielS skrev:
Först och främst vill jag tacka för de svar jag fått.
Då jag också tänkt mig att sätta upp några solfångare så undrar jag vilken volym första tanken bör ha? Har fått för mig att en liten tank är bra då endast solen skall värma den, rätt eller fel? Kan man exempelvis ha en 750l med 15m sol och vvb samt en 4000 liters tom som nummer två vilken jag stänger av sommartid?
Som Karkulla skrev skippa beredaren..

Ska du skaffa solfångare så kör med 1 tank o 4 st 15 meters slingor istället, Tanken laddar då både högt o lågt vilket gör att volymen inte blir stor då det laddas genom slingan i toppen.. Solfångare ger som mest mot låg temp o då du laddar på 2 nivåer så har den mycket kallt att jobba mot då det är varmt i toppen..

Roli här på forumet har så i en 1800 liters tank o med 11m2 solfångare har den tanken nått närmare 100°..
 
Är det så att det är bättre med slingor än en beredare för varmvattnet oavsett solvärme eller inte??
 
Kan bara hålla med om ovanstående skribenter om solvärme etc. Sommartid är det helt underbart att vara vedeldare, speciellt om man lagt pengarna på stor tank, och min känsla är att det är svårt att räkna hem kombinationen solvärme/väldimensionerat vedsystem vare sig man räknar på bekvämlighetsfaktorn eller vedkostnad för sommarperioden.

Vad gäller vvb eller slinga så finns det vittnesmål här på formet om att det går att klämma ur mycket värme ur tekniktanken med slinga jämfört med vvb och då speciellt vid ganska låga temperaturnivåer. Jag planerar att ersätta den tillfälliga lösning jag har på tekniktank i boningshuset till en med slinga bl.a. av denna anledning (den andra är att jag vill ha ytterligare ackumuleringsvolym i mitt system).
 
Jag föredar nog slinga framför beredare.

DEls för att en beredare tar bort några liter av acc volymen. Har man stort badkar tömmer man beredaren men slingor går det att spola så länge det finns värme i tanken. Ingen risk för legionella. Sen beror det på hurdant vatten man har. Är det väldigt kalkrikt ska man nog ha beredare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.