Jag skall bygga ut och ytterväggen består av regel + vindduk och spikreglar 34x70 mm samt panel 22x170mm. Enligt byggbeskrining, svenska trä skall man spika panelen med 50mm spik för att inte punktera vinskyddet. Det känns lite klent. Är de bättre att skruva (50mm) eller kan man räkna med att läkten håller panelen på plats.
Janne
 
Det skall nog hålla.
Men varför inte använda 9 mm utegips i stället för vindväv?
Då blir det stabilare och mer punkteringssäkert.
Och jag själv hade nog också hellre valt att skruva i stället för att spika.
Det känns stabilare och bättre att jobba med, om man inte har spikpistol.
 
J Jan Gustavsson skrev:
Jag skall bygga ut och ytterväggen består av regel + vindduk och spikreglar 34x70 mm samt panel 22x170mm. Enligt byggbeskrining, svenska trä skall man spika panelen med 50mm spik för att inte punktera vinskyddet. Det känns lite klent. Är de bättre att skruva (50mm) eller kan man räkna med att läkten håller panelen på plats.
Janne
Du skall ha en speciell typ av 50mm spik med samma tjocklek som 3” spik, panelspik heter den hos vissa tillverkare. Pistolspik har oftast kammar eller lim och då sitter det bra
 
Jag upprepar vad jag många gånger har sagt här på forumet.

En brädslåning är inte evigt. Nu som då skall någon eller några bräder bytas och då det har gått tillräckligt länge skall hela brädslåningen bytas. Jag som har hållit på med renoveringer en del vet av erfarenhet att det tar i storleksklassen en halvtimme per skruv att få loss skruvar som har suttit i träet länge. Det gäller den gamla sortens skruvar med grovt skaft och spårskalle. Dagens byggskruvar tvivlar jag på att de alls går att få ut.
Det finns alltså tre sätt att få loss en skruvad brädslåning utan att det tar åratals arbeta bara att få loss den:
-Grävmaskin
-Eld
-Dynamit
Ingen av de metoderna är särskilt skonsamma mot resten av huset.

Därför skall man använda spik!
 
  • Gilla
Tjrex och 4 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sett ett hus där panelen ramlat ner av sig själv, så jag ser inte riktigt problemet med att spika enligt rekommendation.
I övrigt får jag hålla med heimlaga. Att få loss en T20 som suttit i 20 år och över ett par ommålningar är antagligen omöjligt. När du bryter loss plankan kommer du få med dig både läkt och duk, och då har du skapat dig ordentligt med jobb!
 
Jag bytte panel på halva huset i somras. Skruvade spikreglarna i stommen och sedan använde jag gunnebos panelspik 50/70mm till 22mm lockpanel.

Jag tyckte hela grejen med kortare spik för att inte slå massa hål i vindduken var vettig. Kamgängan på spiken gör att det sitter riktigt bra.

Edit:
Det känns också som att belastningen per infästning för en panel är extremt låg, med tanke på hur många spik man använder och hur utspridda de är.
 
Jag står inför samma problem.
Kör 45 isolering extra på stommen utvändigt, sen stående spikläkt och liggande panel.
Det blir ju bara 44mm att spika i, hur sjutton löser man det? Skruva med 42mm skruv?
 
Bra. De är ett alternativ.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skall ha en speciell typ av 50mm spik med samma tjocklek som 3” spik, panelspik heter den hos vissa tillverkare. Pistolspik har oftast kammar eller lim och då sitter det bra
Nytt för mig. Verkar vettigt
 
H heimlaga skrev:
Jag upprepar vad jag många gånger har sagt här på forumet.

En brädslåning är inte evigt. Nu som då skall någon eller några bräder bytas och då det har gått tillräckligt länge skall hela brädslåningen bytas. Jag som har hållit på med renoveringer en del vet av erfarenhet att det tar i storleksklassen en halvtimme per skruv att få loss skruvar som har suttit i träet länge. Det gäller den gamla sortens skruvar med grovt skaft och spårskalle. Dagens byggskruvar tvivlar jag på att de alls går att få ut.
Det finns alltså tre sätt att få loss en skruvad brädslåning utan att det tar åratals arbeta bara att få loss den:
-Grävmaskin
-Eld
-Dynamit
Ingen av de metoderna är särskilt skonsamma mot resten av huset.

Därför skall man använda spik!
Det är också min erfarenhet. Det får bli kort spik.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det skall nog hålla.
Men varför inte använda 9 mm utegips i stället för vindväv?
Då blir det stabilare och mer punkteringssäkert.
Och jag själv hade nog också hellre valt att skruva i stället för att spika.
Det känns stabilare och bättre att jobba med, om man inte har spikpistol.
Har tidigare använt 12mm asfaltboard och hade inte problem med spiklängd.
 
J JSE skrev:
Jag bytte panel på halva huset i somras. Skruvade spikreglarna i stommen och sedan använde jag gunnebos panelspik 50/70mm till 22mm lockpanel.

Jag tyckte hela grejen med kortare spik för att inte slå massa hål i vindduken var vettig. Kamgängan på spiken gör att det sitter riktigt bra.

Edit:
Det känns också som att belastningen per infästning för en panel är extremt låg, med tanke på hur många spik man använder och hur utspridda de är.
Bra. Skall prova panelspiken
 
H heimlaga skrev:
Jag upprepar vad jag många gånger har sagt här på forumet.

En brädslåning är inte evigt. Nu som då skall någon eller några bräder bytas och då det har gått tillräckligt länge skall hela brädslåningen bytas. Jag som har hållit på med renoveringer en del vet av erfarenhet att det tar i storleksklassen en halvtimme per skruv att få loss skruvar som har suttit i träet länge. Det gäller den gamla sortens skruvar med grovt skaft och spårskalle. Dagens byggskruvar tvivlar jag på att de alls går att få ut.
Det finns alltså tre sätt att få loss en skruvad brädslåning utan att det tar åratals arbeta bara att få loss den:
-Grävmaskin
-Eld
-Dynamit
Ingen av de metoderna är särskilt skonsamma mot resten av huset.

Därför skall man använda spik!
Rätt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.