Hej,

Hur skulle man kunna gjuta betongtak till friggebod? Skulle man kunna gjuta med EPS-betong? Hur skulle ni i så fall gjort det?

Jag har tänkt att plåt eller takpapp som yttersta klimatskikt. Vad kan jag ha för minsta taklutning då? Detta är Göteborg, snö kommer ibland men det är sällan det är mer än 20cm snö. Jag har tänkt mig ett pukpettag som lutar ner mot framsidan. Alltså, friggebodens tak skall ha sin högsta höjd i bakkant av huset och luta ner mot framsidan och ingången.

Friggeboden kommer vara uppvärmd.
 
Hej @anders_oj , välkommen till Bygga Hus-forumet!
Varför betongtak på en liten friggebod? Det verkar bara tungt och besvärligt.
Och orkar friggebodens stomme med en sådan tyngd?
Några skivor konstruktionsplywood eller lite råspont är väl den bästa, enklaste och billigaste lösningen för taket under plåten eller pappen.
 
EPS har ingen bärighet.
 
@
A anders_oj skrev:
Hej,

Hur skulle man kunna gjuta betongtak till friggebod? Skulle man kunna gjuta med EPS-betong? Hur skulle ni i så fall gjort det?

Jag har tänkt att plåt eller takpapp som yttersta klimatskikt. Vad kan jag ha för minsta taklutning då? Detta är Göteborg, snö kommer ibland men det är sällan det är mer än 20cm snö. Jag har tänkt mig ett pukpettag som lutar ner mot framsidan. Alltså, friggebodens tak skall ha sin högsta höjd i bakkant av huset och luta ner mot framsidan och ingången.

Friggeboden kommer vara uppvärmd.
Why? :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej @anders_oj , välkommen till Bygga Hus-forumet!
Varför betongtak på en liten friggebod? Det verkar bara tungt och besvärligt.
Och orkar friggebodens stomme med en sådan tyngd?
Några skivor konstruktionsplywood eller lite råspont är väl den bästa, enklaste och billigaste lösningen för taket under plåten eller pappen.
hej,

hela stommen blir i gjuten betong
 
@ @ndreas skrev:
Why? :thinking:
I stort sett bara för det är kul att bygga i ett beständigt material
 
S spaxx skrev:
I stort sett bara för det är kul att bygga i ett beständigt material
Det blir ju ett skyddsrum!
Men säg som det är, du jobbar i branschen och fixar betong och armeringsjärn "gratis".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det blir ju ett skyddsrum!
Men säg som det är, du jobbar i branschen och fixar betong och armeringsjärn "gratis".
Ja, jag betalar inte mycket för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.