Hej
Min trycktank läcker luft upptill vid påfyllningsventilen. Se bild. Det läcker vid det blåa inringade området.
Hur lagar jag detta hål? Kan man lägga dit nån pasta eller nån tätningsmassa som håller för lufttryck?
Vilken sort i såna fall?
(Jag har ingen svets.)
 
  • Trycktanksventil med en blå ring runt en luftläcka på dess bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på läckande trycktanks påfyllningsventil med blå markering runt hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behövs kanske en ny tätning till ventilen, alternativt en ny ventil?
 
  • Gilla
PiaW
  • Laddar…
Fast det har liksom gått ur en metallflisa i själva fogen.
Hur byter jag ventilen ?
 
Redigerat:
Skulle tippa på att den är ditskruvad
 

Bästa svaret

Hur har du konstaterat att det är just där det läcker?
Hur uppkom skadan?

Tvivlar på att det är möjligt att reparera, du får plocka ner expansionskärlet och byta ut hela ventilen.
Men det ser ut som den skadade delen är pressad i genomföringen, du tvingas byta ut hela expansionskärlet.
Varken speciellt svårt eller dyrt om man gör det själv.

Kanske går det att dra åt ventilmuttern om du trots allt inte dignosticerat läckan till rätt område.

Edit:
Är det samma kärl på bilderna?
Den övre ser ut att vara skruvad med ventilmuttern, den nedre ser pressad ut?
 
  • Gilla
PiaW och 1 till
  • Laddar…
Har kollat med vatten. Det bubblar luft exakt där metallflisan är borta. Man hör och känner det med fingret oxå. Vet ej hur skadan uppkommit. Och ja det är samma trycktank på båda bilderna.
 
MultiMan
Som @ARJU skriver så ser det tyvärr ut som att det är den (troligen) ditpressade delen i själva tanken som är skadad och inte ventilen, som sitter gängad i den skadade genomföringen. Beroende på hur högt trycket är, kan det gå att täta med rätt medel om du tömmer kärlet först.
Jag hade provat med något lättflytande som kan tränga in i skarven och sedan härda. Jag har lagat nästan allt med tvåkomponents epoxilim (som förvisso ofta är rätt trögflytande, men kanske finns tunnare specialvarianter) och det brukar hålla. Annars måste du nog byta tank, tyvärr.
 
  • Gilla
PiaW
  • Laddar…
När man fyller i luft är det ca 2 bars tryck.

Jag tror att den var skadad redan från början när den var ny. Det enda jag har gjort är ju att fylla på luft 2 ggr per år. Tanken står i ett pumphus så man är ju aldrig där annars.

Kan man inte byta ventilen ovanifrån ? Eller måste man öppna tanken i nederdelen oxå för att göra det ?

Nu har jag iaf dragit åt ventilmuttern lite och det verkar ha minskat läckaget.
 
Redigerat:
Tankarna brukar se ut lite olika hur de är sammanfogade så det är svårt att svara hur man byter ut ventilen.

Det borde finnas information på kärlet om fabrikat, försök googla på beteckningen och en sprängskiss över reservdelar, då ser du nog även hur man byter ut den.
 
  • Gilla
PiaW
  • Laddar…
Sannolikheten att ventilen i toppen inte är gängad i i själva tanken finner jag son ytterst låg.
 
P PiaW skrev:
När man fyller i luft är det ca 2 bars tryck.

Jag tror att den var skadad redan från början när den var ny. Det enda jag har gjort är ju att fylla på luft 2 ggr per år. Tanken står i ett pumphus så man är ju aldrig där annars.

Kan man inte byta ventilen ovanifrån ? Eller måste man öppna tanken i nederdelen oxå för att göra det ?

Nu har jag iaf dragit åt ventilmuttern lite och det verkar ha minskat läckaget.
2 bar säger mig inget. Har du gjort systemet trycklöst vid på påfyllning? Hur vet du att du uppnått rätt förtryck?

Har liknande problem och gissar att jag åker på att byta hela expansionskärlet. Skall kontrolleras till sommaren.
 
S Sesulo skrev:
2 bar säger mig inget. Har du gjort systemet trycklöst vid på påfyllning? Hur vet du att du uppnått rätt förtryck?

Har liknande problem och gissar att jag åker på att byta hela expansionskärlet. Skall kontrolleras till sommaren.
Ja man ska göra systemet trycklöst. Jag stänger av ström till pumpen. Tömmer ur vattnet ur tanken. Fyller på luft till ca 2 bar när tanken är tom på vatten. Sedan på med ström till pumpen och tanken fylls med vatten. Att förtrycket är rätt ser man ju på mätaren på kompressorn.
 
Redigerat:
Kan det vara så att det döljer sig en skadad o- ring därunder eller något skräp, som trängt in där? Kanske räcker att lossa och titta efter? Annars ( beroende på hålstorlek) kanske en ny ventil liknande den här kan fixa problemet?
Ska monteras inifrån och mot en ren yta.

Schraderventil för hydroforstank, demonterad i två delar, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Jag trodde tanken var sluten, utan större hål. Är den öppen så man kommer man ju åt ventilen inifrån och då öppnar sig ju en värld av lösningar, inklusive ovanstånde ventilbyte.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det vara så att det döljer sig en skadad o- ring därunder eller något skräp, som trängt in där? Kanske räcker att lossa och titta efter? Annars ( beroende på hålstorlek) kanske en ny ventil liknande den här kan fixa problemet?
Ska monteras inifrån och mot en ren yta.

[bild]
Skulle snarare tro att man skruvar ur ts "ventilhållare" (schraderventilen är den lilla grejen som sitter nedskruvad i "kopplingen") än att det är den här varianten..

Detta bygger jag på att det ser ut som en "utkragning" under muttern (och däri bör det rimligtvis återfinnas någon form av tätning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.