Vi har planerat ett tag på att installera två nya luftvärmepumpar och nu är det inbokad för installation nästa vecka. Markplan ska vi ersätta/bytta ut en gammal mot en ny. Källare plan ska bli ny installation och vi är osäkert på placering. Har laddat upp bild med källare planlösning. Skulle vilja ha råd med bäst placering. Motionrum är inte aktuellt längre. Planen var ett montera innedelen bredvid öppenspisen men då hämnar utdelen bakom våra sovrum och sambon tyckte det var ingen bra idea. Nu funderar vi på att sätta utedelen på kortsidan bakom tvättstugan och borra in den genom omklädningsrum, går med kanal längst taket och borra ut på uteliggare en vägg så att innedelen hämnar högt upp precis under trappan. Avstånd från ute delen till innedelen blir isf strax över 3 meter vilket installatören säger är ok. Tror ni på den lösningen? Vill värme så mycket yta som möjligt och vill inte att allt värme åker rakt upp till markplan.
 
  • Ritning av ett källarplan med markerade förslag för installation av luftvärmepump, exkluderande motionrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
en bra lösning
kan bli dyrare med fler vägg genomföringar och man måste tillse att det är fall till utsidan för dränvatten
 
I det här fallet kostar det inget mer då jag har fått ett fast pris på installation och installatören har sagt ok över telefonen till att byta plats från där vi hade tänkt från början vid öppen spisen till under trappan istället. Hur mycket behöver den lutar/ hur mycket fall behöver man. Funkar det inte att bara köra en kanal längst taket (cirka 3m) från omklädningsrum i tvättstugan ut till gillestugan under trappan eller blir det för lite fall i kanalen? Jag är elektriker och hade tänkt att dra kabel till en arbetsbrytare till utedelen på fasaden bakom omklädningsrum i tvättstugan nu I helgen.
 
Finns små kondensvattenpumpar man kan sätta i innerdelen om det behöver pumpas ut. Jag tänker att ju närmare trappen innerdel hamnar desto mer stiger den varma luften upp till markplan om det är en öppen trappa.
 
J Josth skrev:
Finns små kondensvattenpumpar man kan sätta i innerdelen om det behöver pumpas ut. Jag tänker att ju närmare trappen innerdel hamnar desto mer stiger den varma luften upp till markplan om det är en öppen trappa.
Jag förstår hur du menar. Värmen stiger... Tror du att den stiger rakt upp även om man ha fläkten på max.? Mitt tänke var att om man placera innedelen under trappan kommer den värme upp gillestugan, hallen(förråd),och motionrummet men det kanske inte blir så?
 
Att alltid ha fläkten på max tror jag ni tycker låter för mycket. Kanske medel går bra. Har man en LLVP per våning kan det bli bättre att ha aningen varmare uppe och därmed behålla mer av värmen i källaren från det andra aggregatet. Placeringen vid trappan är nog bra på det sättet att luftströmmen troligen inte blåser rakt på några personer som sitter vilket kanske blivit fallet borta vid den öppna spisen(?)
 
J Josth skrev:
Att alltid ha fläkten på max tror jag ni tycker låter för mycket. Kanske medel går bra. Har man en LLVP per våning kan det bli bättre att ha aningen varmare uppe och därmed behålla mer av värmen i källaren från det andra aggregatet. Placeringen vid trappan är nog bra på det sättet att luftströmmen troligen inte blåser rakt på några personer som sitter vilket kanske blivit fallet borta vid den öppna spisen(?)

Precis som du säger. Sätter man den vid öppen spisen blåser den rakt på soffan där man sitter och dessutom blåser den rakt mot trappan.

Placering under trappan blåser den iväg från trappan och kanske större chans att värmen når motionsrum och hallen förhoppningsvis? Gillestugan får värmen iaf då innedelen kommer står där. Däremot har jag ingen förväntningar att värmen kommer når tvättstugan.
 
Vore det inte bättre att få hem återförsäljare/installatör innan ni beställer luftvärmepump så rätt modell passar effekt/måttmässigt så dom kan se alla förutsättningar :cool:
 
Ja motionsrummet och hallen borde också få hyfsat med värme men man får räkna med att innetemperaturen sjunker 1-2 °C för varje dörrpost som ska passeras.
 
C Comfort Thomas skrev:
Vore det inte bättre att få hem återförsäljare/installatör innan ni beställer luftvärmepump så rätt modell passar effekt/måttmässigt så dom kan se alla förutsättningar :cool:
De har redan varit hemma hos mig. Har dock gott 3 veckor sedan dess och har blivit ändrade planer efteråt då placering bredvid öppenspisen i källaren innebär att utedelen placeras bakom vår sovrum vilket sambon ogillade. Nu är planen under trappen i källaren istället. Installatören har godkänt ändring när jag pratade med honom på telefonen i veckan. Vätmepumparna ska installeras torsdag nästa vecka.
 
Brukar vara lurigt i källare när kunden ändrar placering hux flux så nog hade jag velat kika först
 
C Comfort Thomas skrev:
Brukar vara lurigt i källare när kunden ändrar placering hux flux så nog hade jag velat kika först
Tänkte likadant och faktiskt bad honom att kom ut en gång till för att kika vilket jag sa tar bara 5 min över telefonen men han sa "bara sätt arbetsbrytaren där du har tänkt så löser vi det. (y)
 
Får hoppas dom inte får sin livs överaskning när du visar nya placeringen
 
C Comfort Thomas skrev:
Får hoppas dom inte får sin livs överaskning när du visar nya placeringen
Jag som sagt är elektriker och jobbar inom bygg branschen. Chefer har en tendens att lova allt möjligt. Jag gissar som du att de som ska utföra jobbet kommer får en överraskning. Jag får ringa chefen igen så han kan skicka ut en installatör några minuter för att kontrollera att det verkligen är möjligt innan jag dra fram en matning och sätta ett arbetsbrytare i onödan. Det har du helt rätt i.
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.