Tja,
läste med slump om bärande väggar och blev lite mörkrädd när jag stötte på att man behöver ha tillstånd för att riva/flytta väggar inne i sin egen villa då vi renoverade badrummet för ca 2 år sedan och vi flyttade ut en vägg ca 0,5m för att få större badrum. Väggen var inte bärande. Men jag har inte anmält nånting å började tänka på det nu då vi har funderingar på att sälja och köpa ett större hus.
Behöver man alltså anmäla och ansöka om ev. Lov för att renovera badrum (och i mitt fall flytta ut väggen en halvmeter) inne sin egendom? Det låter lite dumt att man behöver ha tillstånd för att göra saker innanför väggarna i sitt eget hus?
Om så är fallet hur gör jag nu? Kan detta bli dyrt?

Glad påsk!
 

Bästa svaret

BirgitS
Det är bara om du gör något med en bärande vägg som du kan behöva en bygganmälan eller bygglov. Inte när du river väggar som inte är bärande.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Åh va skönt att höra.. va nära på att sk*ta ner mig.
 
Lyfter denna tråd igen då vi står inför en badrums-renovering och skall (tro det eller ej) flytta en vägg 0,5m och var också relativt övertygade om att vi inte behövde något bygglov/byggansökan då det är på ovanvåningen och väggen inte är bärande.

Men då hittade jag följande uttalande från boverket

– Även om man flyttar en vägg som inte är bärande kan det behövas en anmälan. Det beror på om till exempel ventilation och brandskydd påverkas, säger Annika Lindström, byggnadsingenjör på Boverket.

Källa: https://www.hemtrevligt.se/husohem/...ka-regler-galler-for-bygglov-har-far-du-svar/

I vårt fall tror vi inte att ventilation eller brandskydd påverkas men det verkade hur som helst inte bara vara för bärande väggar som man behöver bygglov.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
BirgitS
B BobbyMel skrev:
Lyfter denna tråd igen då vi står inför en badrums-renovering och skall (tro det eller ej) flytta en vägg 0,5m och var också relativt övertygade om att vi inte behövde något bygglov/byggansökan då det är på ovanvåningen och väggen inte är bärande.

Men då hittade jag följande uttalande från boverket

– Även om man flyttar en vägg som inte är bärande kan det behövas en anmälan. Det beror på om till exempel ventilation och brandskydd påverkas, säger Annika Lindström, byggnadsingenjör på Boverket.

Källa: [länk]

I vårt fall tror vi inte att ventilation eller brandskydd påverkas men det verkade hur som helst inte bara vara för bärande väggar som man behöver bygglov.
Fast i det fallet beror det ju på att ändringar som har att göra med ventilation och brandskydd kan kräva en anmälan, oavsett om ändringarna sker därför att en vägg flyttas eller inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i det fallet beror det ju på att ändringar som har att göra med ventilation och brandskydd kan kräva en anmälan, oavsett om ändringarna sker därför att en vägg flyttas eller inte.
Precis, men så var kanske fallet för TS. Eller är det upp till mig själv som ägare att bedöma om brandskydd och ventilation påverkas? Dvs, kan jag själv bestämma att enligt min lekmanna-åsikt så påverkas inte brandskydd och ventilation. Eller krävs det att kommunen eller en fackman säger att det inte påverkas?

Hur som helst så gissar jag att Boverket inte hade tagit ett exempel som var att flytta en vägg om det typ aldrig påverkar brandskydd och ventilation.
 
BirgitS
Inne i ett hus är det nog bara imkanalen som har särskilt brandskydd (om man inte har en oljepanna eller liknande) så om den går i väggen kan brandskyddet påverkas om man inte ser till att ha koll på det. Om det går ventilationsrör i väggen så kan ventilationen påverkas om man tar bort rören i stället för att dra om dem. Gäller något av det dig?

Men det är riktigt att det finns flera åtgärder som kan kräva lov eller anmälan.
 
Claes Sörmland
B BobbyMel skrev:
Precis, men så var kanske fallet för TS. Eller är det upp till mig själv som ägare att bedöma om brandskydd och ventilation påverkas? Dvs, kan jag själv bestämma att enligt min lekmanna-åsikt så påverkas inte brandskydd och ventilation. Eller krävs det att kommunen eller en fackman säger att det inte påverkas?
Det är i första hand du själv som gör den bedömningen. Det står dig naturligtvis fritt att ta in konsulthjälp om du inte har kompetensen. Du kan också fråga kommunens tjänstemän, de är inga tekniska konsulter men har enligt förvaltningslagen skyldighet att hjälpa dig att tillvarata dina intressen. Vad de säger över telefon är dock inte bindande på något sätt.

B BobbyMel skrev:
Hur som helst så gissar jag att Boverket inte hade tagit ett exempel som var att flytta en vägg om det typ aldrig påverkar brandskydd och ventilation.
Om du t ex river en vägg till ett pannrum som är brandskyddat på ett visst sätt så påverkar det ju brandskyddet. Eller en vägg mot en ihopbyggt garage. Men inom ett litet småhus brukar annars det mesta vara en brandcell.

Vad gäller ventilation så påverkas ju den om ventilationsdonen hamnar underligt. Eller du storligen ändrar rummens volymer och det därmed påverkar ventilationssystemet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Lyfter denna tråd igen då vi står inför en badrums-renovering och skall (tro det eller ej) flytta en vägg 0,5m och var också relativt övertygade om att vi inte behövde något bygglov/byggansökan då det är på ovanvåningen och väggen inte är bärande.

Men då hittade jag följande uttalande från boverket

– Även om man flyttar en vägg som inte är bärande kan det behövas en anmälan. Det beror på om till exempel ventilation och brandskydd påverkas, säger Annika Lindström, byggnadsingenjör på Boverket.

Källa: [länk]

I vårt fall tror vi inte att ventilation eller brandskydd påverkas men det verkade hur som helst inte bara vara för bärande väggar som man behöver bygglov.
Du får som flera nämnt, göra en egen bedömning.
I mitt fall så påverkades varken ventilation eller brandskydd så någon anmälan blev det inte.
Vi gjorde däremot anmälan när vi renoverade skorstenen och monterade insatskasetter. Tycker inte att det hade påverkat något om vi inte gjorde anmälan (känns som ett sätt för kommunen att tjäna snabba pengar, kostade mig 3500kr och enda dom gjorde var att skicka mig startbesked och sedan slutbesked) eller så är en anmälan jätte bra om man råkar ut för strul eller problem. Jag anlitade en firma som var certifierad och höll bara på med skorstenar så allt gick smooth.

Lycka till med ditt projekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.