Hejsan!

Jag är ny på detta forum, men det problem jag försöker lösa är att hitta en arkitekt, vi väntar nämligen på att få börja bygga vårat första hem, dock inte klart med tomten ännu, men hoppas att det ska gå vägen.

Tänker dock mycket på hur vi vill bygga osv, vi har tänkt oss lösvirke då vi har bra kontakter och en kunnig man som tänker "göra det mesta" själv.
Det vi har bestämt oss för är att ta hjälp av en arkitetk som kan vara med från start, titta på tomten för att göra det bästa av det, planlösning samt färgsättning av huset.

Vi vet att detta kostar, dock inte hur mycket det kan kosta eller hur man hittar en bra arkitekt, kan det vara en ide att vända sig till designhögskolan? Har letat på nätet efter arkitekter i Umeå, men det verkar inte finnas så många.

Samt vad bör man tänka på vid val av arkitekt?
Vad bör man som byggare tänka på för att lättare kunna arbeta med arkitekten?

Finns så många frågor men jag börjar här.

Tack på förhand för alla goda råd.

MVH Linda.
 
Hej
Vi har varit i samma situation. mitt förslag är att ni som kommer att bo i huset måste i första hand bestämma på vilken typ hus Ni vill ha. Då finns det många katalog hus design att dra inspiration fram t ex placering i eran tomt, placering av sov rum, badrum osv. Då blir det mycket lättare för arkitekten att rita fram ett förslag. I den fasen tar de flesta arkitekterna löppande pris. Anliter man en arkitekt i eran trakten eller på internett. därefter de andra ritningar till ett formell bygglov kan man fixa på ett budgetpris. På det sätt sparar man på pengar och tid.

Sen kontaktar man en konstructions ritare, vvs ritare och el ritare. De genom sina ritningar kan ge specifikation till olicka delen av bygget. Då blir det lättare att förmulera ett tydlig anbudsförfrågan och man kan sedan vända till entreprenor.

Jag hade ingen åning om bygget till April 08 men tack varre det här forumet och sund förnuft har jag blivit en byggsamordnare fram en vanlig byggherre och bygger ett lättbetong hus i Linköping.

Lycka till med bygget
 
Vi använde arkitekt.nu för att titta på referenser och välja ut några arkitekter som vi sedan pratade med.
 
Tack för tippsen!
Alla råd och förslag av av godo.
 
pinebar skrev:
Vi använde arkitekt.nu för att titta på referenser och välja ut några arkitekter som vi sedan pratade med.
Två och ett halvt år efter du postade ditt inlägg ser jag att det inte finns nån arkitekt listad från Umeå eller ens Västerbotten. Lite tråkigt att inte fler använder denna hemsida.
 
Någon som hittat en arkitekt i umeå än? Verkar svårt att hitta en riktig arkitekt som tar sig an privatpersoner.
 
Vi anlitade Caark arkitekter I Umeå till att rådgöra kring hur vi har ritat vårat hus.
 
  • Gilla
Drövel
  • Laddar…
D Drövel skrev:
Någon som hittat en arkitekt i umeå än? Verkar svårt att hitta en riktig arkitekt som tar sig an privatpersoner.
Finns flera, nämner en: Studio Salmonsson tar på sig både privata och andra uppdrag. En erfaren arkitekt med bra kundfokus.
Är medlem i både SAR och SIR och kan bistå med bred rådgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.