A Andy78 skrev:
Vilken dålid placering av routern, den täcker nästan uttagen.
Det är inte routern utan en medieomvandlare/switch (Inteno), routern tillkommer.
 
A AndersS skrev:
Det är inte routern utan en medieomvandlare/switch (Inteno), routern tillkommer.
Jag skrev fel.
 
Hej! Efter 5 h googling om mitt problem kom jag in på denna tråd och hoppas här på hjälp.
Vi har fiber inkopplat till vårt 10 år gamla hus. I tvättstugan/groventren har vi fiberskåpet med och en massa kopplingsanordningar samt själva fiberanordningen. Runt om i huset har vi uttag som vi antar är förgrenade med kopplingsanordningen. Vi ordnade när vi flyttade in en router vis telenor så vi kunde få wifi i huset. Probelmet är att routern är ju kopplad till fiberanordningen som finns i tvättstugan, längst bort från tvrummet där wifi behövs som mest. Min fråga är: kan jag på något sätt koppla en sladd från fiberdosan till en ex utag 1 i kopplingsskåpet och sen koppla in routern i uttag 1 i väggen som finns i vardagsrummet för att få bättre wifi där.
 
Förmodligen om du har en patchpanel i kopplingsskåpet. Bild?
 
K Kane skrev:
Förmodligen om du har en patchpanel i kopplingsskåpet. Bild?
 
  • Elektriskt skåp med nätverksutrustning, kablar, router och modem i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..
 
  • Öppet elskåp med installationer och kablar, inklusive märkning och en router med anslutna enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sarcla skrev:
Hej! Efter 5 h googling om mitt problem kom jag in på denna tråd och hoppas här på hjälp.
Vi har fiber inkopplat till vårt 10 år gamla hus. I tvättstugan/groventren har vi fiberskåpet med och en massa kopplingsanordningar samt själva fiberanordningen. Runt om i huset har vi uttag som vi antar är förgrenade med kopplingsanordningen. Vi ordnade när vi flyttade in en router vis telenor så vi kunde få wifi i huset. Probelmet är att routern är ju kopplad till fiberanordningen som finns i tvättstugan, längst bort från tvrummet där wifi behövs som mest. Min fråga är: kan jag på något sätt koppla en sladd från fiberdosan till en ex utag 1 i kopplingsskåpet och sen koppla in routern i uttag 1 i väggen som finns i vardagsrummet för att få bättre wifi där.
Ja (y)

Har du dubbla uttag och uttag i flera rum sätter du routern som du tänkt och mediaskåpet sätter du en switch i stället. På ett av Wi-Fi routerns LAN uttag kopplar du en patchkabel till uttag 2, I mediaskåpet kopplar du uttag 2 till switchen. Sen kan du koppla flera fasta datorer eller spelstationer till nätverket. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ja (y)

Har du dubbla uttag och uttag i flera rum sätter du routern som du tänkt och mediaskåpet sätter du en switch i stället. På ett av Wi-Fi routerns LAN uttag kopplar du en patchkabel till uttag 2, I mediaskåpet kopplar du uttag 2 till switchen. Sen kan du koppla flera fasta datorer eller spelstationer till nätverket. ;)

blackarrow blackarrow skrev:
Ja (y)

Har du dubbla uttag och uttag i flera rum sätter du routern som du tänkt och mediaskåpet sätter du en switch i stället. På ett av Wi-Fi routerns LAN uttag kopplar du en patchkabel till uttag 2, I mediaskåpet kopplar du uttag 2 till switchen. Sen kan du koppla flera fasta datorer eller spelstationer till nätverket. ;)

Vill bara kunna ha routern i vardagsrummet ist för i tvättstugan så jag får bättre wifi till tv/cromecast. Behöver jag ha switch då? Förlåt om jag verkar trög, förstår inte mig på sånt här :)
 
S Sarcla skrev:
Vill bara kunna ha routern i vardagsrummet ist för i tvättstugan så jag får bättre wifi till tv/cromecast. Behöver jag ha switch då? Förlåt om jag verkar trög, förstår inte mig på sånt här :)
Du tänkte rätt. (y)
Nej, det behövs ingen switch om du inte ska använda fler nätverksuttag.
Det är jag som krånglar till det för dig. Jag gillar kablar. :rolleyes:
 
Ta ut kabeln från routern och koppla den änden till valfritt uttag.
Koppla sedan in routern i uttaget i respektive rum som motsvarar det i panelen.
 
A Andy78 skrev:
Ta ut kabeln från routern och koppla den änden till valfritt uttag.
Koppla sedan in routern i uttaget i respektive rum som motsvarar det i panelen.
Verkar inte som uttagen i rummen är numrerade, hur fasiken ska jag veta vilket som är vilket i panelskåpet?
 
S Sarcla skrev:
Verkar inte som uttagen i rummen är numrerade, hur fasiken ska jag veta vilket som är vilket i panelskåpet?
Koppla in i panelen, sen gå runt i och prova routern i uttagen, när wanporten lyser så har du hittat rätt.
 
A Andy78 skrev:
Koppla in i panelen, sen gå runt i och prova routern i uttagen, när wanporten lyser så har du hittat rätt.
just nu är det en röd sladd mellan router och fiber. Vart ska jag sätta den röda nu, mellan fiber - kopplingspanel eller router - uttag i väggen? :)
 
S Sarcla skrev:
just nu är det en röd sladd mellan router och fiber. Vart ska jag sätta den röda nu, mellan fiber - kopplingspanel eller router - uttag i väggen? :)
Routern idag är koppla till tjänstefördelaren så vad du vill göra är att koppla porten på tjänstenfördelaren till ditt uttag.
Så antingen kopplar du ur den ur routern och in i uttaget på panelen eller använder en annan nätverksladd som äär kortare om du föredrar det.
Kabeln idag är ingen specialkabel det är bara att kontakterna är röda.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
1) Inhandla en kabel till i lämplig längd, gärna med röda ändkontakter till WAN/internet :cool:
Råkar du ha en kabel i godtycklig färg hemma så går det lika bra.
2) dra ur nätverkssladden ur routern. En lampa slocknar på mediaomvandlaren, typiskt den gula.
Notera vilken port som används, ofta LAN1
3) sätt routern där du vill ha den. Anslut den med en av sladdarna från WAN till nätverksuttaget.
4) tag kabeln från mediaomvandlaren som gick till routern och prova i första gråvita jacket.
5) prova ett uttag i taget i patchpanelen till du hittar ett då den gula lampan tänds.

Du kunde ta en bild på några uttag. Kan vara så att nr-etiketten ramlat bort.
Sitter det telejack också?

Ett annat hett tips är att titta i plastfickan i dörren på skåpet. :rolleyes:
Där kanske finns en förteckning över vilka rum som har vilka uttag? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.