A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Hej igen!
Maskinen gör fortsatt skinande rent, även på snabbprogrammet (en timme)! Kör numera bara på snabbprogrammet eftersom den som sagt låter lite mer som en rallybil än förut med min modifikation. Högre varv så man hör motorn jobba typ varannan-tredje sekund.

Men idag så testade jag att öppna maskinen när den väl kommit igång på riktigt och hällde i tre-fyra deciliter vatten. Då försvann motorljudet! Således var det som redan sagts här, för lite vatten för att driva tre spolarmar och motorn sög luft.

Jag kan ju fortsätta med detta, att vänta tills maskinen kört igång spolandet och tillsätta mer vatten.. men det vore ju trevligt om man kunde få den att suga in mer vatten från start. Går det att fixa på något hyfsat lätt sätt?
i service programmeringen kan man ändra vattennivån
 
  • Gilla
lagomroligkille
  • Laddar…
Hittar inget om hur man gör i manualen och den har inte många knappar.. hmm
 
Alltså detta fantastiska forum. Man undrar hur ni kan veta så mycket (elon-reklamen "how can you know so lunch")
 
A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Alltså detta fantastiska forum. Man undrar hur ni kan veta så mycket (elon-reklamen "how can you know so lunch")
har inte sett eller hört den.
 
A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Hittar inget om hur man gör i manualen och den har inte många knappar.. hmm
sök efter servicemanual DW16 på netet.
beroende på din panel så kan det vara lite knöligt att komma dit.
 
Har nu kopplat oss, dragit ut och varit inne och pillat för tredje gången. Satte som rekommenderades tillbaka den roterande skivan. Såg till så att allt var rent och partikelfritt och testade försiktigt dra runt skivan innan jag monterade. Kändes inte som växeln i motorn var trasig, utan ett jämnt trögt motstånd var det.

Kör nu snabbprogrammet för andra gången och är nu säker att det är den mellersta av de tre spolarmarna som aldrig rör sig.

Så det blir till att ta bort skivan igen.

Tar gärna hjälp av någon att hitta hur man ställer in mängden vatten maskinen tar in! Har letat men hittar bara den vanliga manualen med hur man ställer in mängd skolglans, vattnets hårdhet mm. Inget om vattenmängd i den.
 
A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Har nu kopplat oss, dragit ut och varit inne och pillat för tredje gången. Satte som rekommenderades tillbaka den roterande skivan. Såg till så att allt var rent och partikelfritt och testade försiktigt dra runt skivan innan jag monterade. Kändes inte som växeln i motorn var trasig, utan ett jämnt trögt motstånd var det.

Kör nu snabbprogrammet för andra gången och är nu säker att det är den mellersta av de tre spolarmarna som aldrig rör sig.

Så det blir till att ta bort skivan igen.

Tar gärna hjälp av någon att hitta hur man ställer in mängden vatten maskinen tar in! Har letat men hittar bara den vanliga manualen med hur man ställer in mängd skolglans, vattnets hårdhet mm. Inget om vattenmängd i den.
det finns inga genvägar till att reparera spolarmsväxlare, sitter det något i vägen (ovanligt) är det ofta delar från skivan, 1 av 300 kan det sitta en tandpetare eller kärna i.

kolla om denna film är till hjälp det beror ju på vilken panel du har. DW16.1,16.2 16.3 detta är ju en 90ia men skall funka på din med
 
A
 
A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Tack för svaret, det låter vettigt. Jag hoppas att det du skriver är allt som händer. Frugan sade köp ny maskin med garanti denna gång, och jag tänkte att jag testar att öppna och meka lite med den innan skroten. Nu kanske vi kan leva med den ett tag till. Så länge jag inte gjort maskinen farlig på något sätt.

Funderar på att vara snäll mot maskinen och köpa ny växlare. Men vad jag förstått så kan det också vara kretskortet som det beror på. Och då blir det mer mek och pengar än jag vill lägga.
Jag tycker att du reparerar det är det mest kostnadseffektivaste och miljömässiga.
maskinen är bra spolarmsväxlare går sönder på andra fabrikat åxå.
budget maskin skulle du bli oxtokig på.
får du skit i spolarmarna i ett annat fabrikat så är det inte kul. i askon går det troligen inte att få skit i armarna jag har i alla fall aldrig varit med om detta.
standard diskprogram i en tex husqvarna är 3h45 minuter vad har du på askon?
det kan till och med vara så att du har den äldre modellen av växlare och då får du den nya när du byter
 
A
innan du byter kanske du skulle kolla att växlaren får spänning så att det inte är kretskortet....
 
Jag vill tacka er för hjälpen!

Har via menyn lyckats öka vattenmängd. Tog 15% ökning vilket verkar lagom, motorn låter inte ansträngd längre (får vatten) trots att alla spolarmar körs samtidigt. Vet inte hur energisnål min maskin är nu, men har fortsatt köra den på snabbprogrammet 1 timme med strålande resultat!

Mycket nöjd. Så nu hoppas jag att den håller några år.
 
Först vill jag be om ursäkt för mitt förslag att montera tillbaka skivan som inte fungerade för dig och orsakade dig extra arbete.

Vad bra att det funkade med att öka vattennivån, nu har du en maskin med en mindre komponent som kan krångla så nu kommer den rulla många år. Energi och vatten ökar med cirka 15 % så energikostnaden går från ca 1kr till 1,15 kr. Så det är nog hanterbart
 
A
lagomroligkille lagomroligkille skrev:
Jag vill tacka er för hjälpen!

Har via menyn lyckats öka vattenmängd. Tog 15% ökning vilket verkar lagom, motorn låter inte ansträngd längre (får vatten) trots att alla spolarmar körs samtidigt. Vet inte hur energisnål min maskin är nu, men har fortsatt köra den på snabbprogrammet 1 timme med strålande resultat!

Mycket nöjd. Så nu hoppas jag att den håller några år.
motorn går ju lättare när det inte är ett litet hål som den skall trycka vattnet igenom samtidigt som om den ökande vattenmängden tar lite energi för att värmas upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.