Hej,
Vi funderar på att måla vårat kök själva men har fastnat i val av färg.
Vi har kikat på följande tre färger:
Beckers Mood (vattenburen akrylfärg)
Jotun lady supreme finish (hybrid olje-/vattenfärg)
Nordsjö ambian superfinish (vattenburen akrylfärg)

Vi vill i första hand ha en så reptålig färg som möjligt, vi har förstått att det finns tvåkomponentsfärger som är syrahärdade som skulle vara bäst, men dessa ska sprutmålas och är egentligen till för industri och inte konsument.

Finns här någon möbelsnickare på forumet som målar själv som kan ge lite input kanske?
 
X xLnT skrev:
Hej,
Vi funderar på att måla vårat kök själva men har fastnat i val av färg.
Vi har kikat på följande tre färger:
Beckers Mood (vattenburen akrylfärg)
Jotun lady supreme finish (hybrid olje-/vattenfärg)
Nordsjö ambian superfinish (vattenburen akrylfärg)

Vi vill i första hand ha en så reptålig färg som möjligt, vi har förstått att det finns tvåkomponentsfärger som är syrahärdade som skulle vara bäst, men dessa ska sprutmålas och är egentligen till för industri och inte konsument.

Finns här någon möbelsnickare på forumet som målar själv som kan ge lite input kanske?
Klassisk servalac (lackanfteförtunnad alkydoljefärg) är lättare att måla med och tåligare. Finns från teknos, och flugger bland annat.

Får inte användas av professionella målare, men lacknaftan är hyfsat snäll idag så att måla ibland som amatör är ingen fara om man har hyfsat ventilation.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag kapar tråden direkt och undrar hur det är med gulnandet när det gäller oljefärger. Hur stort problem är det egentligen.
 
N
Jag är ingen möbelsnickare, men har målat snickeridetaljer med både Nordsjö ambian superfinish och Flüggers snickerifärg. Nordsjös färg ger, enligt mig, en mycket finare ytfinish och är tåligare än Flüggers alternativ.
 
  • Gilla
LeMirak
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Klassisk servalac (lackanfteförtunnad alkydoljefärg) är lättare att måla med och tåligare. Finns från teknos, och flugger bland annat.

Får inte användas av professionella målare, men lacknaftan är hyfsat snäll idag så att måla ibland som amatör är ingen fara om man har hyfsat ventilation.
Vet du om man kan få tag på den idag?
Jag målade om hela kökets snickerier med snickeri och köksfärg från Sadolin och den har verkligen inte hållit måttet.

Färg från Obs! För 17:90 1l är klart bättre i alla avseenden och den var en naftabaserad tixotrop oljefärg.
Det vore underbart att få tag i sån färg igen.
 
X xLnT skrev:
Beckers Mood (vattenburen akrylfärg)
Jotun lady supreme finish (hybrid olje-/vattenfärg)
Nordsjö ambian superfinish (vattenburen akrylfärg)
Jag har nyligen målat badrumsmöbler och en byrå.

Köpte och provade tre olika lackfärger. Rollade med Anza Elite miniroller

Sadolin V super 5, 5 glans. Mina absoluta favorit, blir superfin yta utan apelsinskal
Caparol matt lackfärg 10 glans. Kraftigt apelsinskal efter rollern
Lady Supreme 10 glans. Nästan lika bra som Sadolin men nästan dubbelt så dyr.

Har inte provat Mood, men hade varit kul.

https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-moddlare-etc.406328/#post-4084217
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hej,
Vi funderar på att måla vårat kök själva men har fastnat i val av färg.
Vi har kikat på följande tre färger:
Beckers Mood (vattenburen akrylfärg)
Jotun lady supreme finish (hybrid olje-/vattenfärg)
Nordsjö ambian superfinish (vattenburen akrylfärg)

Vi vill i första hand ha en så reptålig färg som möjligt, vi har förstått att det finns tvåkomponentsfärger som är syrahärdade som skulle vara bäst, men dessa ska sprutmålas och är egentligen till för industri och inte konsument.

Finns här någon möbelsnickare på forumet som målar själv som kan ge lite input kanske?
Jag kan inte jämföra Lady Supreme med de andra färgerna du nämner men upplever den som väldigt slitstarkt för att vara en snickerilack. Har snart målat hälften (sprutat eller penslat) av ett kök vi platsbygger, hittills ca 8*3 L. Också mycket trevlig att måla med.
 
Varför använder ni inte riktig oljefärg. Jag kan förstå att man inte vill använda lösningsmedel rent proffesionellt. Men när man håller på hemma kan man väl stå ut med några timmars lukt. Färgen ska ju vara där en fasligt massa år sedan.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Varför använder ni inte riktig oljefärg. Jag kan förstå att man inte vill använda lösningsmedel rent proffesionellt. Men när man håller på hemma kan man väl stå ut med några timmars lukt. Färgen ska ju vara där en fasligt massa år sedan.
Vilken färg rekommenderar du?
Funkar det på MDF/faner?
 
nanowire nanowire skrev:
Jag kan inte jämföra Lady Supreme med de andra färgerna du nämner men upplever den som väldigt slitstarkt för att vara en snickerilack. Har snart målat hälften (sprutat eller penslat) av ett kök vi platsbygger, hittills ca 8*3 L. Också mycket trevlig att måla med.
Vill du får du gärna visa hur det ser ut. 24L färg, det låter mycket, men det är kanske normalt.
 
Flygger har ju två varianter. De har en för trä, och en för metall. Den för metall
X xLnT skrev:
Vilken färg rekommenderar du?
Funkar det på MDF/faner?
Flugger har två varianter. En för trä och en för metall. Den för metall finns i flera olika glanstal. Jag har provat den där metallacken på mina dörrfoder och dörrar i huset. Det har blivit bra. Jag upplever inte att den gulnar på samma sätt som fluggers classic för trä.

För övrigt är jag mkt nyfiken på vad folk har för erfarenhet av den där gulningseffekten?
 
X xLnT skrev:
Vill du får du gärna visa hur det ser ut. 24L färg, det låter mycket, men det är kanske normalt.
Det går åt mycket för både in- och utsida plus luckor. Har inte tillverkat några luckor och fronter ännu så kanske inte så mycket att se. Målade klart detta överskåp idag och flyttar runt husgeråd och porslin varefter vi river/bygger.
Nymålat överskåp fyllt med husgeråd och porslin bredvid en stege under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det går åt mycket för både in- och utsida plus luckor. Har inte tillverkat några luckor och fronter ännu så kanske inte så mycket att se. Målade klart detta överskåp idag och flyttar runt husgeråd och porslin varefter vi river/bygger.
[bild]
Ja, målar man insidan också går det ju klart mer färg :)
 
O Olf Oggler skrev:
Jag kapar tråden direkt och undrar hur det är med gulnandet när det gäller oljefärger. Hur stort problem är det egentligen.
Vit färg gulnar märkbart om det inte utsätts för solljus, som i rum utan fönster eller om det står något på en målad yta. Mer märkbart om det finns andra helvita ytor intill.
 
Men gunlandet verkar ju bero lite på vilken färg man använder. Exempel:

Jag har målat dörrkarmar och foder/lister med fluggers metall pro-lack. Vit kulör. Det är alltså en alkydfärg det här. Sedan har jag målat dörrbladen med fluggers classic alkydlack i samma kulör. Dörrblanden har gulnat märkbart. Men inte listverk och karmar. Inte lika mycket i alla fall.

Har gulnandet med kvaliteten på färgen och göra. Finns det oljefärger av god kvalitet som gulnar mindre än andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.