Köpte för en massa år sedan en kompostkvarn av vanlig trädgårdsmodell.
Dessvärre klarade den bara av en pinne åt gången och efter några veckor blev kniven så slö att maskinen stannade.
Att göra om ett par kubikmeter rosen och hagtornskvistar till kompost var inte att tänka på.
Skulle vilja ha en rejäl kvarn men var hittar jag en liknande maskin.
Har sökt på nätet men hittar inga sådana maskiner!
 
Hur grova pinnar har du , min tar 4 cm , det är ingen knivmodell med slöa kivar som följd ( skitgrejer )utan krossar. Kolla in den största Bosch AXT 22 D med enfas och stickpropp, ( blir det stopp så går den att backa ) har även motorskydd för hög belastning, räcker nog mer än väl för dina behov Ska du flisa färska pinnar så måste det vara med kniv annars torra pinnar, jag lägger upp i hög för torkning. Classe har dem
 
Tänkte lägga mellan 15000 - 20000:- och kravet på maskinen är att jag med en grep ska kunna ta en mindre hög med taggiga rosen och hagtorns kvistar och slänga in i maskinen. Så vanliga maskiner med en öppning på 10x15 cm kommer inte att fungera.
Inte helt fel om maskinen går att vika ihop lite så den inte tar så stor plats i garaget.
Har kikat på en bensindriven maskin men är inte säker på att mina grannar kommer att uppskatta en maskin som ska stå och surra under en halv dag.
 
Ja det är mängden som går att kasta in som avgör vilken maskin det kan bli, tänkte till, inga små mängder som ska malas, ( 9 ,m3 ) så den jag sa är nog för liten.
 
C
9 kubikmeter om vi pratar rosen och hagtornsris kan ju i princip vara vad som helst då denna typ av ris tenderar att vara extremt luftigt. Hur stora volymer färdigflisat material kan vi tänkas tala om?

Vi har en Bosch AXT 25 TC vilket är en av de större trädgårdskvarnarna. Bosch påstår att den har en kapacitet på 230 kg/h, vilket låter imponerande, men det är en riktig fantasisiffra. Skulle gissa att det tar ca en kvart att fylla behållaren när man har lite flyt, och den är på 53 liter. Så kanske runt 1 kubik färdigflisat material på en arbetsdag är nog rimligt att räkna med.

Sen funkar den bättre med vissa material än andra. För mycket färska blad bildar en kaka ovanpå kniven, sega smala kvistar tenderar att linda in sig i kniven och alltför spretiga grenar tenderar att fastna i inmatningstratten. Men just buskris är nog rätt optimalt, men man måste köra ner kvistarna en och en eller i knippen så att kniven får fatt i grenarna, att möla ner ett fång med ris funkar mindre bra.

Behöver man lite (eller mycket) mer fart är det som redan noterats en flishugg man skall ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.