nino nino skrev:
Åkt runt lite och kikat...
Huset är 14m brett och kanske 8.5m från backen och panel ca 6.7m högt

Ska man slå dit en midja av nåt slag tycker ni?
Stående eller liggande panel?

Blir väldigt "stor" vägg visuellt om du inte bryter av på nåt sätt oavsett om du har stående eller liggande.
 
Det blir liggande hela vägen upp

Fönstren närmast till höger och vänster om balkongen ska bort, så det blir ju ganska stor yta där med...

Om jag kör på hela väggen med panel så kan jag väl spika dit en midja utanpå? Eller hur gör man
 
B
nino nino skrev:
Köpte en mindre hyresfastighet med 4 lägenheter och 2 st rum utan dusch och toalett, med gansk eftersatt underhåll.

[bild]

[bild]

[bild]

Taket är ok, bergvärmepump installerad men med oljepanna som tillskott, ca 6-800 liter /år

Planen är att byta fasad och fönster, en sida per år.

Blir dubbelfaspanel och PVC fönster.

För att hålla nere utläggen så tilläggsisolerar jag inte utansidan utan kommer att isolera med 45mm på insidan, då kan jag samtidigt dra om all el.

För att dels bli av med gamla järnrör och ev klara vintern utan tillskott så kommer det att bli golvvärme i nästan hela huset.
Om du ska hyra ut, är det inte enklare med element? men kör riktigt feta så du kan gå på låg temp, lika låg som golvvärme?
 
Åsa Lund
Om du ska ha en och samma panel kan du ha olika kulörer på fasaden för att markera våningar
 
B Boan skrev:
Om du ska hyra ut, är det inte enklare med element? men kör riktigt feta så du kan gå på låg temp, lika låg som golvvärme?
Jo det är det kanske, jag vill ju även byta ut alla element rör...
Tänkte att det kanske blir billigare installation med golvvärme men det blir det kanske inte?

Vad blir det för storlek på ett element för ett rum på 20-25 kvm?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du ska ha en och samma panel kan du ha olika kulörer på fasaden för att markera våningar
Kan man? :thinking::D det vet jag inte om jag har sett någon gång.

Tänkte köra allt vitt, utom dörrarna som blir mörkgrå S-7502-B
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Då huset är reviterat original med slät puts, huset närmast där fabrikörn bodde är stänkputsat (grov puts) och lite längre bort är det låga faluröda äldre hus och sen finns det alla möjliga fasader och modeller i området som är ganska så glesbyggt med mycket skog mellan så tänkte jag sträva efter ett normal modernt utseende.

Då jag beställt mellanstuken panel så tror och hoppas jag att det ska hålla, jag antar att du tänker på ev vatteninträngning då det är fasaden liggande panel?
Ska se till att få med en hink med färg så man kan stryka lite extra om det är skador eller dåligt med färg.

Är det akrylat man ska satsa på som system? Har målat andra huset med Beckers perfekt akrylat och den är väldigt fin än efter 12-14år
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Åsa Lund
Jepp, orolig för vatteninträngning, men du verkar ha koll!
Vi har målat vårt hus med Demidekk optimal för 14 år sedan. För tre år sedan strök vi fasaden år söder en gång med färg vi hade kvar. Känns som om vi klarar oss utan att måla minst tre år till, men då får vi nog måla hela huset
Har boken Så byggdes villan, kan ta lite bilder om det finns på färgsättning av fasad, om du vill. Så byggdes husen finns kanske på jobbet
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
Jo det är det kanske, jag vill ju även byta ut alla element rör...
Tänkte att det kanske blir billigare installation med golvvärme men det blir det kanske inte?

Vad blir det för storlek på ett element för ett rum på 20-25 kvm?
golvvärme drar ju med sig rätt mycket i material, och allt runtomkring. Skulle säga radiatorer är bättre på lång sikt. Kanske mer rör men skulle inte nåt
Problem. Hur gamla är rören? Måste de bytas?
 
B Boan skrev:
golvvärme drar ju med sig rätt mycket i material, och allt runtomkring. Skulle säga radiatorer är bättre på lång sikt. Kanske mer rör men skulle inte nåt
Problem. Hur gamla är rören? Måste de bytas?
Från 50talet
sen har det varit problem, som jag ev fått till nu, med att man har fått fyllt systemet var och varannan vecka och det är ju inte alltför bra med nytt vatten i systemet...

Tanken är att byta hela uppvärmningssystemet, all el och hela avloppet då kan man få ett nybyggnadsår från försäkringsbolaget (huset räknas som nybyggt)

Är 45 idag och räknar med att göra hela operationen på 5-7år sen sälja om man får rätt pris, annars ha kvar och inte behöva tänka på större underhåll på säg 10år.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jepp, orolig för vatteninträngning, men du verkar ha koll!
Vi har målat vårt hus med Demidekk optimal för 14 år sedan. För tre år sedan strök vi fasaden år söder en gång med färg vi hade kvar. Känns som om vi klarar oss utan att måla minst tre år till, men då får vi nog måla hela huset
Har boken Så byggdes villan, kan ta lite bilder om det finns på färgsättning av fasad, om du vill. Så byggdes husen finns kanske på jobbet

Är det inte till för mycket besvär så lägg gärna upp lite bilder.

Ja det är nog smart att tvätta och måla om huset efter 8-10år, alltså innan det behöver skrapas och hålls på, för att få ett nytt skikt att slita på
 
Åsa Lund
Du kan redan nu sätta in en avgasare med magnetit- och partikelfilter på värmesystemet. Bra att ha för framtiden oxå
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du kan redan nu sätta in en avgasare med magnetit- och partikelfilter på värmesystemet. Bra att ha för framtiden oxå
Aldrig hört talas om, får googla :)
 
Åsa Lund
Minskar behovet att lufta element hos hyresgäster och förlänger livslängden. Enligt erfarenheter från allmännyttan här i stan så minskar värmeenergibehovet med 3% tack vare bättre strömning i rören och renare system
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.